2021. december 8., szerda

Monor közlekedéstörténete (7.) Foki 1601-1602 seprőgép

 

Ez a kép a facebook "átveréséhez" szükséges. . . A kép forrása: fortepan/Péterffy István


Néhány éve a www.fortepan.hu-n találtam egy fényképet, ami egy (Foki) úttisztítógépet ábrázolt, a kép felirata igazán érdekes: 

"Monor, 1968, József Attila út, a helyi gépállomáson készített úttisztító kocsi"

A cég réges-régen megszűnt, néhány akkoriban ott dolgozót megkérdeztem, nem igazán emlékeztek a Fokira.

Tegnap elém került egy újságcikk, ami a Foki seprőgépről szól, végigolvasva rájöttem, hogy talán nem véletlen, hogy nem emlékezik rá senki: 

a Foki nem sikertörténet. . .

. . . ettől még helytörténet!


Lássuk!


Foki 1601

(Én inkább Foka-nak olvasnám az embléma alapján, ez a kutatás közben sok zsákutcát jelentett, ahogy az úttisztítógép/seprőgép elnevezések párhuzamos használata is)


A fenti kép forrása: fortepan/Péterffy István
 Péterffy Istvánnak számtalan jól elkapott pillanatot köszönhetünk!
A kép közvetlen elérhetősége: 

Korábbi írásunk Péterffy Istvánról: 

A kép alapján nekem tetszik a Foki, "pofás járgány" -- talán attól is jobban, mint egy átlagos munkagép -- de ahogy majd halljuk nem a kinézetével volt baj.


A fenti kép: a korábban bemutatott képek nagyítása
A felirat után a számozás is feladja a leckét, én nem találom rajta a 6-os számot, inkább kinéz 8-asnak, egy újabb kísérleti jármű lehet a képen (1801)? Ez természetesen csak egy elmosódott képből eredő feltételezés.




 Egy újságcikk a kezdetekről, se Monor, se a gépállomás (később Mezőgép) nincs megemlítve:


A Köztisztasági Múzeum is megemlékezik a Foki-ról: 

https://www.fkf.hu/storage/app/media/uploaded-files/FKF_koztiszt_muzeum_A4_v09.pdf


Reklám

(Ez már 1602-es típus, változott a felépítmény,

a gyártó itt sincs említve, csak a forgalmazó cég.)


A fenti kép forrása: 

A Foki ára: 315,800 ft

Nem véletlenül sokallották a Foki árát, ez 3 db új "nagypolszki"
és 7 db új Trabant ára volt 1969-ben.
 "Magyarországra 1969-ben kerültek az első Polskik, amelyek akkor nagyságrenddel voltak modernebbek a többi típusnál. 

Áruk is ennek megfelelően magas volt. 

Az 1300-as 98 ezer, 

az 1500-as 110 ezer forintba került.

A Trabant ára akkor 45 ezer, 

a Wartburg limuzin 68 ezer forint volt.

A hozzá leginkább hasonlító, 1971-ben megjelent Zsiguli (a későbbi Lada) ára is csak 80 ezer forintra rúgott."

A fenti szöveg forrása:

https://www.vezess.hu/magazin/2001/05/22/egy-modern-veteranauto-polski-fiat-1300-1969/


Mi volt a baj a Foki-val?

(Röviden: "magas ár, garantáltan rossz minőség", ahogy azt lentebb részletezve is olvashatjuk. . .)








A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/ZalaiHirlap_1969_07/?query=foki%20monor&pg=64&layout=s 

(Az ADT használatához előfizetés szükséges)



Észrevételeket szívesen fogadok!







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések