Az előző bejegyzésben bemutatott monori képeslapot Monoron adták fel, ezért itt a helye.
A facebook "átveréséhez" szükséges "bélyegkép"
A képeslap címe: Monor látkép
A képeslap forrása: https://www.vatera.hu/kepeslap-monor-kossuth-lajos-utca-mavaut-buszmegallo-allomas-ikarus-busz-emlekmu-3200424449.html
A képeslap hátoldala
A bélyeg
A bélyegző elmosódott, ezért az 1960-as és az 1969-es évszám is kiolvasható belőle, de talán az 1960 esélyesebb.
Érdekesség, hogy a képeslap "képesfelén" és a bélyegen is fő téma a buszpályaudvar, a "képesfelén" középen a "szovjet emlékmű", a régi buszforduló, ha jól megnézzük a képen és a bélyegen is egy-egy busz látható!
Nehéz eldönteni milyen gyártmányú buszokat látunk, de tegyünk egy próbát! Hosszas nagyítózás után sajnos azt kell mondjam -- a hátsó szélvédő alakja vezetett eredményre -- hogy nem magyar gyártmányú busz látható a monori képeslapon, hanem francia: Chausson (ejtsd: soszon). Ha szemben állt volna a busz, akkor sokkal egyszerűbb lehetett volna a döntés.
Még megpróbáltam a fényviszonyokra-árnyékra fogni és "beleláttam" egy Ikarus 30-ast, de tévedtem. Minden bejegyzésnél én is tanulok valami újat. . .
A II. v.h.-ban szinte az összes busz megsemmisült, vagy működésképtelenné vált, ez volt az egyik oka, hogy elsőként francia gyártmányú buszok kerültek forgalomba, de a roncsokból is felújítottak néhányat.
Bajsz Gábor példás részletességgel leírja a II. vh. utáni buszjáratok történetét, kiemelve a Chausson márkát itt olvasható: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok
A fenti linkből az is kiderül, hogy a francia Chausson buszok utolsó útjai egyikén készülhetett a képeslap felvétele, mert már selejtezésre vártak (Bajsz Gábor: Lovász György közlése szerint a MÁVAUT nyilvántartási számok ugyancsak 1958-as bevezetésekor már csak 3 db Chausson volt állományban) helyüket az Ikarus 30 majd 31 és ennek modernizált változata a 311 vette át, ahogy azt más monori képeslapon is látjuk. Például itt:
ahol egyébként egy másik busz, az Ikarus 60-as is megjelenik, azt gondolom, hogy ezekre még visszatérünk A Monor közlekedéstörténete című sorozatban.
Ikarus 30-as makett, amit akár meg is vehetnek a Rigómodell-nél:
A fenti képek forrása: http://www.rigomodell.hu/hu/modell_ikarus_30.html
A maketten jól látható az osztott hátsó szélvédő, a középen futó létra és a bal oldalon, alul lévő rendszám, ezek az Ikarus 30-as ismertetőjegyei.
A Chausson-nak egy hátsó szélvédője volt (a lenti kép alapján: nyitható), a jobb oldalon futott a létra és bal oldalon a szélvédő magasságában volt a rendszáma.
A Chausson busz
A GM-304 az Erzsébet téren, forrás: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok
A Chausson szemből (ha a monori képeslapon így láttuk volna, nem lett volna kérdés. . . elég csúnyácska az Ikaruszokhoz képest)
A fenti kép forrása: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok
A bélyegről még nem is beszéltünk. :)
A 17 darabból álló sorozat neve: Épületek, 1951/53,
1951. június 17-től, 1962 december 31-ig. (tervezője: Nagy Zoltán)
A mi bélyegünk a Központi Pályaudvar (Budapest)
A fentiek szerint azt mondanám, hogy a bélyegen egy Ikarus 30-as látható vagy egy 60-as :) túl kicsi. . .
A Pecsétek és bélyegzők című sorozat korábbi részei itt olvashatók:
https://monoldal.blogspot.com/search?q=tartalomjegyz%C3%A9k (Monoldal tartalomjegyzék)
A 19. fejezet: Pecsétek és bélyegzők.
Minden észrevételt szívesen fogadok!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Tóth Gábor, 2022. október
A Monoldal fő támogatója a 2022-ben 36 esztendős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése