2022. október 8., szombat

Pecsétek és bélyegzők (11.) Monori postai bélyegzések (9.)

 Az előző bejegyzésben bemutatott monori képeslapot Monoron adták fel, ezért itt a helye.

 A facebook "átveréséhez" szükséges "bélyegkép"



A képeslap címe: Monor látkép




A képeslap hátoldala



A bélyeg


 Központi Pályaudvar Budapest

A bélyegző elmosódott, ezért az 1960-as és az 1969-es évszám is kiolvasható belőle, de talán az 1960 esélyesebb. 

Érdekesség, hogy a képeslap "képesfelén" és a bélyegen is fő téma a buszpályaudvar, a "képesfelén" középen a "szovjet emlékmű", a régi buszforduló, ha jól megnézzük a képen és a bélyegen is egy-egy busz látható! 
Nehéz eldönteni milyen gyártmányú buszokat látunk, de tegyünk egy próbát! Hosszas nagyítózás után sajnos azt kell mondjam -- a hátsó szélvédő alakja vezetett eredményre -- hogy nem magyar gyártmányú busz látható a monori képeslapon, hanem francia: Chausson (ejtsd: soszon). Ha szemben állt volna a busz, akkor sokkal egyszerűbb lehetett volna a döntés.

Még megpróbáltam a fényviszonyokra-árnyékra fogni és "beleláttam" egy Ikarus 30-ast, de tévedtem. Minden bejegyzésnél én is tanulok valami újat. . . 
A II. v.h.-ban szinte az összes busz megsemmisült, vagy működésképtelenné vált, ez volt az egyik oka, hogy elsőként francia gyártmányú buszok kerültek forgalomba, de a roncsokból is felújítottak néhányat.

Bajsz Gábor példás részletességgel leírja a II. vh. utáni buszjáratok történetét, kiemelve a Chausson márkát itt olvasható: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok
A fenti linkből az is kiderül, hogy a francia Chausson buszok utolsó útjai egyikén készülhetett a képeslap felvétele, mert már selejtezésre vártak (Bajsz Gábor: Lovász György közlése szerint a MÁVAUT nyilvántartási számok ugyancsak 1958-as bevezetésekor már csak 3 db Chausson volt állományban) helyüket az Ikarus 30 majd 31 és ennek modernizált változata a 311 vette át, ahogy azt más monori képeslapon is látjuk. Például itt: 
ahol egyébként egy másik busz, az Ikarus 60-as is megjelenik, azt gondolom, hogy ezekre még visszatérünk A Monor közlekedéstörténete című sorozatban.

Ikarus 30-as makett, amit akár meg is vehetnek a Rigómodell-nél:





A maketten jól látható az osztott hátsó szélvédő, a középen futó létra és a bal oldalon, alul lévő rendszám, ezek az Ikarus 30-as ismertetőjegyei.

Chausson-nak egy hátsó szélvédője volt (a lenti kép alapján: nyitható), a jobb oldalon futott a létra és bal oldalon a szélvédő magasságában volt a rendszáma.

A Chausson busz


A GM-304 az Erzsébet téren, forrás: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok


A Chausson szemből (ha a monori képeslapon így láttuk volna, nem lett volna kérdés. . . elég csúnyácska az Ikaruszokhoz képest)



A bélyegről még nem is beszéltünk. :)

17 darabból álló sorozat neve: Épületek, 1951/53, 
1951. június 17-től, 1962 december 31-ig. (tervezője: Nagy Zoltán)
A mi bélyegünk a Központi Pályaudvar (Budapest)
 A fentiek szerint azt mondanám, hogy a bélyegen egy Ikarus 30-as látható vagy egy 60-as :) túl kicsi. . .

A Pecsétek és bélyegzők című sorozat korábbi részei itt olvashatók: 
A 19. fejezet: Pecsétek és bélyegzők.


Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. október



A Monoldal fő támogatója a 2022-ben 36 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor




https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések