2024. február 11., vasárnap

A peanut scale repülőmodell kategória bemutatása

 

A peanut scale (F4F) kategória bemutatása

(Vázlat)


A peanut scale kategória a repülőmodellezés egyik legkülönlegesebb ága, sajnos hazánkban alig ismerik; az angol elnevezés többféleképpen fordítható: mogyoró méretű vagy egyszerűen mogyorónyi: ez a modellek méretére utal.

A peanut scale kategória mestere a lenti képen látható Jiro Sugimoto.

Jiro blogja: https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014/e/b14f5b7066ce1c5dca31507022b4617c

A képek forrása: 

https://www.gryffinaero.com/models/ffpages/ffgallery/sugimoto/jsvisit.html




A modellező és egyben versenyző az általa kiválasztott, eredeti repülőgép makettszerűen élethű másolatát építi, de a makettal ellentétben[1] egy peanut scale modell valóban repül; mindez párosul a már évtizedek óta elavultnak tartott -- de mégis jól működő -- gumimotoros meghajtással. Szabadonrepülő: ami azt jelenti, hogy az elengedéstől a leszállásig semmilyen kapcsolat sincs a modellező és a modell között! A repülési idő, a repülőgép választástól, az alapanyagok minőségétől és az építés/beállítás kivitelezésétől függ![2] 

A modellek kis méretük- és súlyuk miatt leginkább csak zárt térben-, vagy teljes szélcsendben és magasabb fűben repíthetők a törés veszélye nélkül.




A peanut scale (mogyorónyi) kategória legfontosabb szabályai:

(Hozhatnánk új, hazai szabályokat, de egy külföldön rendezett versenyen- vagy hozzánk érkező külföldi versenyző esetében gondot okozhatna; ha szeretnél külföldi versenyen részt venni, akkor előtte érdeklődj a szervezőknél, mert apró eltérések lehetnek az általánosan elfogadott nemzetközi szabályokhoz képest!)

A szárnyfesztáv: legfeljebb 13 inch azaz 330 mm lehet, ezt új modell tervezésénél ésszerű a határig kihasználni, kivéve, ha ettől alig kisebb fesztávot adó, valamilyen megszokott méretarányhoz igazítható a méret. (pl. 1:24)

A törzshossz: légcsavar nélkül mérve, legfeljebb 9 inch, azaz 229 mm lehet.

A fentiek tudatában nem meglepő, hogy a peanut scale kategóriában egy valóságban apró sportrepülő és egy hatalmas katonai gép is hasonló méretű lesz, miközben méretarányosak maradnak, csak más mérték szerint.

A légcsavar: a peanut modellek egyetlen (elfogadottan) nem méretarányos alkatrésze, ennek a gumimotorhoz kapcsolódó gyakorlati okai vannak. Bármilyen anyagú és alakú légcsavar használható; némely szabályrendszerekben az olvasható, hogy a fém és madártoll kizárva, a fém légcsavar csoportos repítéseknél valóban elgondolkodtató (fémdobozos üdítő), de én pl. kimondottan örülnék egy hazai repítésen bemutatott, madártollból készített légcsavarnak.

Az építés szabályai nem bonyolultak: a hagyományos építőanyagok (balsa, fenyő, bambusz, japánpapír, acéldrót) mellett (már) modern anyagok is használhatók (különféle hab, carbon, plexi), de az épített szerkezeteknél a borításhoz csak japánpapír használható, kivéve, ha pl. az eredeti repülőgép fém(színű) vagy teljesen átlátszó volt, ebben az esetben használható színezett mylar vagy mikrofilm a borításhoz.[3]

Az építéshez egy fontos gyakorlati tanács: mivel egy peanut scale modell megépítéséhez kevés alapanyag szükséges, de sok munkával jár, ezért mindenképpen használjunk minőségi anyagokat, ez elsősorban a vázszerkezetben legnagyobb mértékben használt balsafára vonatkozik; a jó minőségű balsából könnyű modell építhető, ami a jó repülés alapja! Egy könnyű modell jobb időket repül és lassabban, ami egy ütközéskor vagy rosszul sikerült leszállás esetén a törés kockázatát is csökkenti!

 A műszaki szemle: az élethűség és építési mód pontozása, a modellező-versenyző által bemutatott háromnézeti rajz, illetve színes fényképek alapján, ha színes fénykép nem elérhető, akkor a főbb alkatrészekről-, mintázatról-, színleírás szükséges; a modell repítés előtti műszaki szemléje során különféle szempontok szerint plusz pontokat kaphat (bonyolult szárnykialakítás, úszótalp, többágú légcsavar stb.)

A repítés szabályai: a gumimotor felcsavarásához és a repítés előtti felkészüléshez/indításhoz lehet segítséget használni, egyszerű gépeket esetén ez egy fő segítő, többmotoros (gumi) gépek esetén akár kettő személy is részt vehet az indításban. A modellt a versenyző (építő) kézből vagy földről indítja.

A repítés értékelése: a verseny végső sorrendjét elsősorban a repült idő adja, de pl. a földről felszállás is plusz pontot ér, illetve hozzáadódik a műszaki szemlén kapott pontozás. Én azt gondolom, hogy mind a műszaki jellemzők, mind a repülés értékelése elsősorban a közös megegyezésen alapul, eltérés esetén senkit sem fogunk hazaküldeni, a lényeg a repítés élménye, legfeljebb a versenyeredmény nem lesz hivatalos (versenyen kívül). Létezik peanut méretű (de, nem kategóriájú) kondenzátoros szabadonrepülő és RC modell is, azokról majd máskor olvashatnak.

Az értékelés menete egy hosszú lista, itt olvasható: https://www.minimakety.cz/peanuts/rules/interscale-rules-en.php

Felhasznált és ajánlott irodalom:

https://www.gryffinaero.com/models/ffpages/ffgallery/sugimoto/jsvisit.html

https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014/e/acdcfb0fbd506286c83a5fbf6578efb0

https://scale.bmfa.org/heads-up-on-revisions-to-2020-peanut-rules

https://www.minimakety.cz/peanuts/rules/interscale-rules-en.php

https://www.wind-it-up.com/collections/scale-model-kits

https://www.model-plans.co.uk/peanut%20plans.html

https://www.peanut-scale.fr/peanut-scale.html

https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014

https://www.ffscale.co.uk/

https://www.youtube.com/watch?v=8cxVjQOg_MU

https://www.stickandtissue.com/

http://indooraero.homeunix.net/index.shtml

https://aerofred.com/categories.php?cat_id=61

https://www.minimakety.cz/peanuts/index-en.php

https://www.hippocketaeronautics.com/ff_in_peanut.htm

https://amablog.modelaircraft.org/amamuseum/2016/04/06/the-nut-family-of-ff-scale-models/

https://www.vintagemodelplans.com/collections/peanut-scale-model-airplane-plans



[1] Magyarországon a model(l) elnevezés előtt a „kismása” szót is használtuk. A hazánkban meghonosodott makett szó, élethű, de nem működő másolatot jelent, a nemzetközi szóhasználat a működő és nem működő másolatot is model-nek nevezi, legfeljebb repülő esetén kiegészíti a „flying-repülni” szóval. Peanut scale esetében: flying scale model, ami magyarul: működő élethű (méretarányos) repülőmodellt jelent. Kezdetben hazánkban is egy „l” betűvel írták a „modell” szót, majd a helyesírás változásával kialakult a modell szó. 

A makett szó feltételezhető eredete: https://szo-jelentese.com/makett-szo-jelentese/

A kezdeti model’ szó mellett a „kismás-kismása” is olvasható, (kicsinyített másolat): https://adt.arcanum.com/hu/view/PolitikaiUjdonsagok_1861/?query=kism%C3%A1s&pg=745&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MTA_MagyarPedagogia_1997/?query=kism%C3%A1sa&pg=72&layout=s




 

 













 Monor, 2024.

Tóth Gábor/VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR


Észrevételeket szívesen fogadok!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . . :)


A Monoldal és az I. Monori Teremrepítés fő támogatója 

a 2024-ben 38 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor 



 

 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések