2025. november 3., hétfő

Monor közlekedéstörténete -- karos irányjelző a zárt/csukott karosszériás autókon

 



Az előző bejegyzésben egy meglepő rajzot mutattam, tele volt manapság már többségében ismeretlen (autós) karjelzésekkel, amit akkor, 1929 körül a körülmények adtak és engedtek.

A korszakban az autók nagy része nyitott karosszériás volt, így a vezető kézjelzéseket is használhatott pl. a jármű haladási irányának megváltoztatása előtt.

Gondolom sokakban felmerült, hogy milyen lehetőségei voltak pl. az irányjelzésre a zárt/csukott karosszériás autók vezetőinek?



Lássuk mit mond erről a Révai nagy lexikona!


A  lenti képen olvasható csukott karosszéria elnevezés vonatkozhat az egyébként nyitott kivitelű (roadster, cabriolet), de felhúzott tetős (éppen csukott) autókra is.

A második bekezdésben szereplő kifejezést én inkább "irányt jelző készüléknek" mondanám, ma ezt hívjuk KRESZ táblának



1935.





















A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/RevaiLexikon_21_pot/?query=karjelz%C3%A9sek&pg=467&layout=s



1929. 04. 09.

Itt még csak "egyoldali" irányjelző volt!

A balkormányos autókat külön kiemelik, ugyanis 1941-ig Magyarországon baloldali közlekedés volt, ezért az autók nagyrészt jobbkormányosan voltak.











A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/BME_KozgazdasagiKozlekedesiTudosito_1929/?pg=128&layout=s





1929. 08. 23.

Az irányjelző készülék elhelyezése











A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/BelugyiKozlony_1929/?pg=807&layout=s





Lássuk a sokat emlegetett irányjelzőt!


Irányjelző kar reklám

Ez már a kétoldalas kivitel, itt oldalanként volt egy-egy kar, jellemzően az első ajtóoszlop környékén.




















A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarsagMilotayPetho_1929_08/?query=ir%C3%A1nyjelz%C5%91+kar+g%C3%A9pkocsi&pg=513&layout=s



Néhány további jó kép a korai  irányjelzőkről:


https://boschblog.hu/90-eves-iranyjelzo/





1929. 05.

Júniusig nem kötelező az irányjelző, olvashatjuk az Aradi Közlönyben



Első olvasásra nem értettem, hogy a már korábban hivatalosan kihirdetett és kötelezővé tett irányjelző végül miért nem kötelező?


A dátumot megnézve rájöttem: 

Arad város ekkor már nem Magyarországhoz tartozott. . .


A fenti adatok forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/AradiKozlony_1929_05/?query=ir%C3%A1nyjelz%C5%91+kar+g%C3%A9pkocsi&pg=184&layout=s




Folytatása következik!




A Monor közlekedéstörténete sorozat eddig megjelent részei itt olvashatók:

https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html





Tóth Gábor
2025. november 3.

A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete -- karos irányjelző a zárt/csukott karosszériás autókon

  Az előző bejegyzésben egy meglepő rajzot mutattam, tele volt manapság már többségében ismeretlen (autós) karjelzésekkel, amit akkor, 1929 ...

Népszerű bejegyzések