2021. augusztus 20., péntek

1000-2000-2020. A "Felkelt a napunk” középiskolai történelmi vetélkedő 20. évfordulója (1.)

 

2020.




                  Fent: a koronázási palást képe alapján készült "fantázia" pénz (a selejtek közül. . . ezt később megmagyarázom)


2000.


Bernula Béla Péter, általános iskolai tanárom kérésére én is részt vettem a vetélkedőre való felkészülésben. Többen esetleg felhördülnek, hogy a "közismert" szakmunkás végzettségemmel ez hogy lehetséges?

Úgy, hogy mindennek és mindenkinek meg van a helye -- meg kell, hogy legyen a helye -- egy jól működő csapatban. 

2000-ben sem volt kétségem, hogy Péter egy jó csapatot szervezett, az eltelt húsz esztendő ebben megerősített. (Húsz esztendő, elég sok, kimondani is furcsa. . . mielőtt bárki fejszámolásba kezdene elárulom, hogy alig voltam idősebb, mint a középiskolás versenyzők)

Ha emlékeznek, a Monoldal korábbi írásaiban már kiemeltem néhány nevet, személyükben a Monoldal ösztönzőit tisztelhetjük, Bernula Béla Péter is közéjük tartozik!

A 2000. esztendő több szempontból eredményes volt, mert például ebben az évben a sok évtizedes hiábavaló próbálkozás ellenére sikerült Monoron egy állandó helytörténeti kiállítást létrehozni; Monor Város vezetősége- a helytörténetet összefogó szervezetek- és a monoriak, akik tárgyaikkal, munkájukkal segítették a kiállítás létrejöttét-, maradandót alkottak!

A helytörténeti kiállítás nyitva tartása: https://www.monorkonyvtar.hu/node/222

Térjünk vissza mai témánkhoz, hogy az is megismerhesse a húsz esztendővel ezelőtti eseményeket, aki esetleg azóta született. . . de, véleményem szerint, az idősebbekre- és a frissen beköltözőkre is ráfér a mozgalmas esztendő felelevenítése.


A legfontosabb tudnivalók a vetélkedőről: 


a "Felkelt a napunk" nevű vetélkedő a Kárpát-medencében zajlott -- a trianoni döntés 100. évfordulóján ezt talán nem szükséges megmagyarázni -- remélem a címből és az évszámból már mindenki rájött, hogy a vetélkedő témája az "államalapítás korához" kapcsolódott.


A vetélkedő felhívása





A csapatok felkészülését segítő olvasókönyv




Részlet a vetélkedőt kihirdető egyik szervezet éves beszámolójából (1999.)
 a vetélkedőre jelentkezők száma mellett megtudhatjuk, hogy a csapatoknak szánt első feladatot is kiosztották.


A fenti szöveg forrása: 
http://epa.oszk.hu/03000/03018/00153/pdf/EPA03018_honismeret_2000_02_108-129.pdf#page=20

4500! kimondottan erre a versenyre felkészített diák, olvashattunk a fenti szövegben, ebbe még belegondolni is hátborzongató!


-- Kik voltak a monori indulók?

A monori József Attila Gimnázium (JAG) tanulói:

Korcsog Ráhel

Pasteán Noémi

Csegődi Tibor


-- Kik nyerték a vetélkedőt?

A monori József Attila Gimnázium (JAG) tanulói:

Korcsog Ráhel

Pasteán Noémi

Csegődi Tibor

Ezt nem véletlenül írtam így, szerettem volna, ha önök is átélik a vetélkedő estéjén tapasztalt váratlan meglepetést.

Nem lehet elégszer leírni, a verseny eredménye a JAG honlapjáról:

 

A fenti kép forrása: http://mjag.sulinet.hu/tanulmanyi-versenyeredmenyek-1993-2008/ (Erről a képről hiányolom a felkészítő tanár nevét, hogy pont a JAG nem büszke a tanáraira?)

És még egyszer: a vetélkedő nyertesei, résztvevői, a felkészítő tanárok, az iskolák, a vetélkedőt kihirdető szervezetek, és a megrendezést támogatók névsora

A fenti kép forrása: 

Láthatjuk, hogy egy határon túli csapat is bekerült az első hétbe, Esztergomhoz közel, a Duna túlpartján fekvő Rév-Komárom csapata! 

Két fontos dolgot el kell mondanom: földink, Jezsó Ákos, "Megyek túlra" címmel írt egy könyvet a trianoni döntés miatt határon túlra kerültekről, a családi emlékeiből. Ebből következik a másik: a háborús sérülésből újjáépített és 2001-ben átadott esztergomi Mária Valéria híd nemcsak a mindennapos átjárást könnyíti meg, hanem egy jelkép is!


Történet a történetben

 

"A vetélkedő utolsó fordulója -- előválogató-, megyei-, területi forduló után -- Esztergomban volt, ahová én is elmehettem volna, de nem mentem -- azóta is bánom.



       Az Esztergomi bazilika, a királyi vár és a Mária Valéria híd látképe

A fenti kép forrása: (Civertan - A feltöltő saját munkája)


A nap végén Péter felhívott és megkérdezte, hogy szerintem hányadik helyen végzett a JAG csapata? 
Elgondolkodtam, ismerve a korábbi jó eredményeiket, sejtettem, hogy akár dobogósok is lehettek, de óvatos voltam, és azt mondtam: egészen biztos benne voltatok az első tízben. 

-- Péter: megnyertük. 

Erre azért nem számítottam, igazán örömteli meglepetés volt!"

Az eseményről a Duna Televízió egy nagyon jó összeállítást készített, amiben Csengődi Tibor előadását is hallhattuk, az előadás része volt a feladatoknak.



A vetélkedő eredményéről a helyi sajtóban is olvashattunk



A fenti kép forrása: a monori könyvtár folyóirat gyűjteménye (a kép kattintással nagyítható)

A fenti képen balról jobbra: Csegődi Tibor, Bernula Péter, Pasteán Noémi, Korcsog Ráhel látható.


Az újságcikk alcímében látható számok senkit se tévesszenek meg, hogy nem egyeznek a korábban olvasottal; a monori JAG csapata 1500 másik csapattal mérkőzött meg, ami 4500 tanulót jelent. . .

És hogy mennyire kapcsolódik a versenyhez a Duna. . .

A JAG csapata egy Passau-i kirándulást nyert!

(Itt nyugszik I. István felesége Gizella)

 https://hu.wikipedia.org/wiki/Gizella_magyar_kir%C3%A1lyn%C3%A9


A csapatot segítők névsora:

Szabó Imre (Monor): tablók, Bihari Csaba (Monor): fa országalma, Kovács Andrea gimn. tanuló: házmakett, Szuhányiné Sz. Éva: nyomtatás, videó, Polgár Tibor gipsz országalma, Pavlyás István tanár úr (JAG): Szent István kard), Zátrok Károly (riportalany), Frajna plébánus úr: szertartásruhák, Gulyás tiszteletes úr: videófelszerelés, forgatási helyszín) Bukai Tibor: orgonajáték, Rábai Gábor monori pék: országalma kenyértésztából, Kun Pál tanár úr (Monor, ÖKU): gitár-zene, Horváth Péter: bőr erszény, Tóth Gábor (Monor): érmék, országalma. (Ha esetleg valaki kimaradt, akkor elnézést és kiigazítást kérünk -- megéltük, de régen volt. . .)

Az én munkám "korabeli" érmék készítése volt, sajnos a régi mondás beigazolódott "rossz pénz nem vész el" a vetélkedőre készített, és a gimnáziumban őrzött érmék egy része elveszett, nálam a próbaként készített "selejt" megmaradt, lásd első képünk. ("fantázia pénz") Az érmék tárolásához Horváth Péter autókárpitos barátom készített egy bőr erszényt.

A vetélkedőt több állami- és még több civil szervezet is támogatta, 

köztük a sokak számára megjegyezhetetlen nevű 

Országos Ómagyar Kultúra Baráti Társaság -- pont ezért sokszor rövidítve, OMT -ként említik.

Érdekesség, hogy húsz évvel ezelőtt az OMT támogatásáról nem tudtam, de pont akkoriban léptem be az OMT-be, több rendezvényük szervezésében- és íjászversenyükön is részt vettem -- nem szeretnék túlzottan eltérni a tárgytól (de, a történelem folyamata nem áll meg. . .) például a magyar naszád hajómodell, -- amit a monori Vitéz Kaszala Károly Modellező Kör színeiben terveztem --, az is az OMT által, a Nándorfehérvári Diadal emlékére szervezett Duna Ünnepe rendezvénysorozat jótékony hozománya. Megint a Duna. . . (2022-ben Péter Zoltán és két iskolai osztály, Nándorfehérváron a Dunába téve, útnak indított egy magyar naszád modellt, amit a helyiek később megtaláltak és emailban jelezték nekem!)


Az István a király rockopera lemezborítójáról jól ismert szent István "aláírás" ami egy betűösszevonás: "ligatúra", Isternek is olvasható, ami a Duna korábbi neve. 





A fenti kép forrása: 

https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Istv%C3%A1n_magyar_kir%C3%A1ly#/media/F%C3%A1jl:King_Saint_Stephen_signature.svg

Az elfogadottabb magyarázat szerint: Stephanus rex, elsőre nehéz elhinni, de valóban rajta van az összes betű!

Forrás: 

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/pannon-pannon-enciklopedia-1/magyar-nyelv-es-irodalom-31D6/a-nyelv-alapjai-3249/jelek-es-jelrendszerek-voigt-vilmos-3262/mi-a-jel-mi-jel-3272/


A következő részben megtudhatjuk, hogy mi történt a vetélkedőben részt vevő tanulókkal és segítőikkel.

(Öt esztendővel az első megjelenés után már éppen ideje volna. . .)



Tóth Gábor, 2020. november-2025. augusztus 20.


Észrevételeket szívesen fogadok! 
                                 (Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 
Tóth Karosszéria Monor














 

2021. augusztus 14., szombat

Mire gondolt a költő (3.) A gombai vízimalom

 

Mire gondolt a költő (3.) 

Nem tudom, hogy az igazi költők körében megszokott volt-e, hogy a saját költeményeiket elemezték, magyarázták; az is lehet, hogy jókat nevetnének a mai verselemzéseken. . . 

Ezt megelőzendő, nézzük, hogy miről is szól a „A gombai vízimalom” című mondókám, ami a meglévő terjedelméhez kapott egy új „versszakot” is. A mondóka rövid változata, Surman Zsolt első hordozható malommodelljének bemutatására szervezett túrán jelent meg. (2017.)


Kép: Zsolt éppen kihelyezi az első, még "hordozható" kis malmot, a régi-eredeti malomhelyen!!! (2017.)



A gombai vízimalom


Vízzel hajtott malom Gombán?

Ki viccel itt ily otrombán? 

Homokkal malmot hajtani?

Vagy vizet visszatartani?

  

Egykor. . .

Patak dagadt, a zsák duzzadt.

állt a malom, nem csak punnyadt.

Mi az, hogy állt? Ő volt a gáton a legény! 

Nem volt víz? Akkor hajtotta őt a remény! 

 

Tűrt. . .

Az áradás el nem mosta,

nem, úgy a fejlődés mocska.

Tartálykocsin jött a diesel,

Ki hajtana malmot vízzel?

  

 Ismét. . .

Felépül a vízimalom,

kit kerül el az unalom?

Modellez Ő a javából,

s nem lesz szél a szavából.

 

 Mert. . .

Száz év után újra forog,

persze csak, ha patak csorog.

De, nincsen mindig ott a parton,

 a tolvajnak nincsen pardon.

 

 Ezért. . .

Hordozható a kis malom,

mindig lesz rá jó alkalom,

hogy megnézd a nagy kismását.

Az idő elmúlt, (2017)

de nem eszik olyan forrón a kását!

 

 2021

Letelepült a kis malom,

új helye már nem a vadon,

Kenyeres-kert, úri közeg,

Gomba falu így őrzi meg!

 

  A mondóka elemzése

 

 

Vízzel hajtott malom Gombán?

 

A Gombai-tó (tározó) ismert a környékbeliek körében, talán még az időszakos Gombai-patak is (ez tölti a tározót), de aki nem hallott a helytörténetben szereplő vízimalomról az már el sem tudja képzelni, hogy létezhetett. 

A lenti térképen a piros nyíl jelzi az apró "fogaskereket" ami a malom jele, az átlósan végigfutó világoskék sáv a Gombai-patak (Tetei-patak) árterülete.




A fenti kép forrása:

https://maps.arcanum.com/hu/map/secondsurvey-hungary/?layers=5&bbox=2168080.5317265308%2C6003430.229237274%2C2174142.943532399%2C6005747.226657168


Ki viccel itt ily otrombán?

 

A „költő”  :)

 

Homokkal malmot hajtani?

 

A régi malomhely a később homokbányaként használt területtől nem messze volt, ezért (is) került bele ez a vicces fordulat a mondókába.

 

Vagy vizet visszatartani?

 

A vízimalom létesítéséhez két fontos dolog szükséges: víz és gát, a régi vízimalom idejében mindkettő adott volt.

 

Egykor. . .

Patak dagadt, a zsák duzzadt.

Ha a patak nem dagadt, akkor a liszteszsák sem duzzadt. . . az Alföld és a dombvidék határán a hegyvidékhez képest kevesebb víz miatt a vízimalmok nem voltak gyakoriak és ezek is időszakosan működhettek: leginkább a tavaszi áradások idején. A gombai malomról keveset tudunk, így azt sem, hogy a víz visszatartásával tudott-e működni az év többi részében?

 

állt a malom, nem csak punnyadt.

Mi az, hogy állt? Ő volt a gáton a legény!

Nem volt víz? Akkor hajtotta őt a remény!

 

Egy kis játék az állt szóval. . . ott állt, de mégsem, mert forgott. Hogy a remény hajtott-e malmot? Valószínűleg nem, de jól hangzik :)

 

Tűrt. . .

Az áradás el nem mosta,

nem, úgy a fejlődés mocska.

Tartálykocsin jött a diesel,

Ki hajtana malmot vízzel?

 

Nem tudjuk meddig működött a vízimalom, szinte biztos, hogy többször felújították, de végül „a fejlődés elmosta”. Gombán legalább két gépmalom működött, ezekben "nyersolaj" motoros meghajtást használtak. Az külön érdekesség, hogy napjainkban Gomba területéről (is) viszik a "kibányászott" ásványolaj-alapanyagot.

 

 

Ismét. . .

Felépül a vízimalom,

kit kerül el az unalom?

Modellez Ő a javából,

s nem lesz szél a szavából.

 

Sokan még a gombai vízimalomról sem tudtak, miközben Surman Zsolt gombai modellező az újjáépítésén gondolkodott, a lehetőségek korlátozottabbak, mint régen: kisebb a patak vízhozama és állandó gát sincs (a régi helyén), ezért a kis patakra, kis malom készült.

 

 

Mert. . .

Száz év után újra forog,

persze csak, ha patak csorog.

De, nincsen mindig ott parton,

 a tolvajnak nincsen pardon.

 

A száz évet csak hasra ütve mondtam, de túl sokat nem tévedhettem. . .

A patak van mikor nem csorog. . . ezt legjobban a Tetei-gázlónál láthatjuk.

A kis malom nem maradt mindig a helyén, csak bemutatók idején.


A Tetei-gázló, hóolvadáskor mindig csorog a patak, néha még ettől jobban is; innen alig egy kilométer a régi-eredeti malomhely.




Ezért. . .

Hordozható a kis malom,

mindig lesz rá jó alkalom,

hogy megnézd a nagy kismását.


Zsolt több malomtúrát tartott, ahol az érdeklődők megnézhették a régi malom „kismását”. Kismása: kicsinyített másolata-modellje.


Az idő elmúlt, de nem eszik olyan forrón a kását!

 

A régi vízimalom ideje lejárt, de éreztem, hogy lesz folytatás!


Tóth Gábor

Gomba, 2017. november 18.

Surman Zsolt – SRY és az általa épített vízimalom tiszteletére, a Gombai Malomtúra alkalmából.

 

 

Telt, múlt az idő. . . (malomhelyek jönnek-mennek) és szükség lett egy új „versszakra!” :)

 

 

2021

Letelepült a kis malom,

új helye már nem a vadon,

Kenyeres-kert, úri közeg,

Gomba falu így őrzi meg!

 

Új, állandó helyén a Kenyeres-kertben nézhetik meg az érdeklődők a kis malmot (malmokat, mert cserélődnek); Gomba település szép, gondozott környezetben, tanösvénnyel, sportolási lehetőséggel, parkolóhellyel várja a távolról érkezőket is, mert a malomhely híre már messzire ment!

Kép: Leírásokból tudjuk, hogy tervben volt a Gomba felé induló vasút, Zsolt különleges malma ezt idézi meg, körbe forgó sínpárral és Gomba állomással.



Korábban írtunk a tervezett gombai vasútvonalról: http://monoldal.blogspot.com/2020/11/vonattal-gombara-tervezoasztalon-rekedt.html


A lenti térképen a piros nyíl mutatja a kissé hiányos fogszámú malomjelölést, de a lényeg, hogy ott áll a kis malom. 
Mi az, hogy áll? Ő a gáton a legény! De, maguknak már nem kell mondanom. . . :)




A fenti térkép forrása: 

https://www.google.com/maps/place/Gomba,+2217/@47.3717912,19.5330489,261m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4741a2b305d6a2c1:0x25d4f866f2fb5370!8m2!3d47.3702652!4d19.5287008

 

Minden észrevételt szívesen fogadok!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

 

 

2021. augusztus 11., szerda

Adalékok a monori modellezés történetéhez (2.) -- Benedek István Monoron (Pest megye)

 


Elkerültük egymást. . .

1990-92

Az MHSZ és a monori modellező szakkör megszűnése után a repülőmodellekről az autómodellek felé terelődött a figyelmem (Bp, Berta-féle kelenvölgyi autómodell kiállítások) azt gondolom, hogy a "hiányzásom igazolt" de sajnos emiatt sok személyes találkozás meghiúsult, Benedek Istvánnal sem találkoztam.

1995.

 Mint később megtudtam Benedek István nevelt fia ügyfelünk volt a kilencvenes évek közepén, mesélt is a nevelőapjáról, aki "zárttérizik" (erről máskor, később bővebben), de a családnév nem egyezett. . . 

2007.

Amikor Monoron először meghallottam a Benedek István nevet rögtön tudtam, hogy kiről van szó; 

a két Benedek, György és István a magyar modellezés meghatározó alakjai voltak. 

Mindketten erdélyi származásúak, pályájuk egy részét ott töltötték; György nagybátyja volt Istvánnak.

Forrás: Borján István honlapja: http://jborjan.uw.hu/



Repülőmodellezés Kolozsváron /Benedek István/

                                  A könyv borítója



Benedek István könyve itt olvasható:

https://eda.eme.ro/bitstream/handle/10598/25036/EME_BenedekIstvan-RepulomodelezesKolozsvaron.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vagy itt:

http://mek.oszk.hu/06400/06420/06420.pdf


A szintén erdélyi származású, Monoron élő Istók család jó kapcsolatban állt Benedek Istvánnal, akkoriban még egy siklómodellt is kaptak tőle és egy ma is használható -- örök érvényű -- "modellező útravalót"!



A fent felsorolt szerény szerszámkészlettel a modellezők évtizedeken át csodákat alkottak! (repülő-hajó)


2014-2015.

Az első monori tolóhajó-modellverseny, céljai közt volt a monori modellezés újraindítása- és emlékeinek felkutatása, a verseny meglepő eredménnyel zárult.

Ma csak az ide vonatkozó részt közlöm: 

Kovács Péter (Pötyi), aki precíz makettező, egy lépcsőházban lakott Benedek Istvánnal, tőle biztatást, több könyvet -- közte a sajátját -- és tervrajzot kapott. 

A lenti képen olvasható ajánlást mindenképpen olvassák el! 

(A könyv nem maszatos, az sajnos a fényképezőgépem hibája. . .)



2021.

Nemrég egy véletlen során összetalálkoztam Schiff Károllyal egykori MHSZ modellező tagtársammal, aki elhozta nekem a Modellezés folyóirat utolsóként megjelent példányait. 

(A véletlen találkozások itt nem értek véget, legközelebbi, modellezéssel kapcsolatos megjelenésünkben folytatjuk! :)

Ezekben találtam a lenti, rövid levelet, ami egy valódi kordokumentum, a modellezés komoly bajban volt akkoriban (is), az 1959-től megjelenő (ezalatt többször szerkesztőséget váltó) Modellezés folyóirat is veszélybe került. (Azóta már nincs is ilyen folyóirat. . . sok év szünet után az internet vette át a szerepét)



Idézet a Modellezés IV. évf. I. szám 1999 január-i számából:

"Tisztelt Olvasó!

Kérem engedjék meg, hogy bevezető helyett idézzek egyet az Önök által írt számtalan levél egyikéből.

Kedves Sándor!

Tapasztalhattad, hogy munkád iránt érzett szimpátiám minden erőmet megmozgatta és szerény tehetségemet szolgálatodba állítottam, mert egy jól szerkesztett, nívós magyar modellező folyóirat létezését kiemelkedő fontosságú követelményként tartottam, illetve tartom számon. Arról értesültem, hogy a lap megjelenésével kapcsolatban gondjaid vannak. A jelenség egyáltalán nem meglepő, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzet buktatói közepette egy ilyen vállalkozás számtalan kockázatot rejteget. Valószínűnek tartom, hogy még nem sikerült a lap megbízható támogatóinak, illetve dolgozóinak körét megalakítanod. Ha gondolod, hogy a lap megfelelő anyaggal történő megjelenésének érdekében szerény segítségem jelent valamit számodra, továbbra is melletted állok! Várom válaszod!

Baráti üdvözlettel:

Benedek István, Monor, 1998. szeptember 7."

A Monoldal most csak a rövid választ közli:

"Nagyon köszönöm minden barátom, modellezőtársam segítségét akik erkölcsi támogatása nélkül ez a lap most nem jutott volna el az Ön kezébe. Schrott Sándor"


A Modellezés folyóirat 1959-1989 között megjelenő számai elérhetők az ADT-n is: https://adt.arcanum.com/hu/collection/Modellezes/

"Fogynak a régi motorosok...

Az utóbbi hetekben és napokban több régi neves modellező költözött el az örök modellező mezőkre. Horváth György többszörös helikopter rekorder, körrepülő és szabadonrepülő kategóriák művelője és volt BMSZ főtitkár, Benedek István, a kolozsvári modellező élet megalapítója és meghatározó személyisége, és Kalkó Ede, az önjáró vitorlás hajómodellek korszakának Európa-bajnoka és többszörös magyar bajnoka távozott közülünk… Nyugodjanak békében…"

A fenti bejegyzés forrása: https://www.modellsport.hu/cikk/fogynak-regi-motorosok


Az első rész itt olvasható:

Adalékok a monori modellezés történetéhez (1.) Párizsis szendvics és kóla:  http://monoldal.blogspot.com/2020/10/adalekok-monori-modellezes-tortenetehez.html


A monori modellezés történetéről eddig (2024) megjelent írásaim linkgyűjteménye itt olvasható: https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-tortenete.html


Néhány internetes modellező oldal:

https://www.facebook.com/MMSZ.hu

https://www.facebook.com/groups/989927571083658

https://www.facebook.com/groups/428587260607517

https://www.facebook.com/groups/270783482975350

https://www.facebook.com/groups/2417382865046704

https://www.facebook.com/vickminidlg

https://www.facebook.com/Vit%C3%A9z-Kaszala-K%C3%A1roly-Modellez%C5%91-K%C3%B6r-553830444747190

Tóth Gábor 2021. augusztus


Észrevételeket szívesen fogadok!

Keresem Monor modellezéssel kapcsolatos emlékeit!


(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

A Monoldal fő támogatója a 2021-ben 35 esztendős

Tóth Karosszéria Monor



 

 

 





Az esztendő csúcspontja: L2 Róma relikvia Monoron!

  Szerkesztőnk ismét "arcoskodik", most is van mire :) A 2025. szeptember 4-én 100 esztendős L2 Róma egyik eredeti darabjával. . ....

Népszerű bejegyzések