2021. október 25., hétfő

Monor, IFA Framo

A korábbi, facebook jegyzetként megjelent írásom felújítása.




Előzmények, az első Framo

A kilencvenes évek elején kezdődött az USA pick-up mániám, érdekes, hogy akkor még a környezetemben senki, de még a modellbolti eladók sem értették mit akarok egy „munkagéppel” azóta sokakkal elszaladt a ló, lassan már egy igazi USA pick-up sem számít különlegesnek, modellből (makettből) meg kerítést lehet csinálni.

Szóval csak a „Bertáék kelenvölgyi autómodell-börzéjére” érkező külföldi árusoktól sikerült egy-két pick-up makettet beszereznem.

Igazi, régi USA pick-up-ra hasonlító autót sohasem láttam, egészen addig, amíg az Árpád utcában meg nem láttam az IFA Framo-t! (Most nem mondtam teljesen igazat, mert a Virág utcán lakó ezermester a Galambos bácsi egy Warszavából átalakított pick-uppal járt, még a hetvenes évek végén, és a fűrészes Juhászék Jeep-re hasonlító önjáró fűrészgépe is hasonló jellegű volt.) Egy darabig figyelgettem az Árpád utcai IFA Framo-t, aztán eltűnt, végül meglett, de ezt a szálat talán majd máskor részletezem, vagy ha már itt vagyunk: ez a platós, kék színű Framo eredetileg a fuvarozó Lauferéké volt, de hogy az Árpád utcából kitől vette meg a Nánai Pufi azt már nem tudom, viszont a Pufi ezt az autót egyszer nekem adta csak nem hoztam el, később elkerült Monorról (ez is nagyon rossz állapotú volt, és ráadásul utolérte a Framo-k egyik “betegsége” a gyári fa felépítmény vázat acél zártszelvényre cserélték, így minta nélkül már nehéz lett volna eredetire visszaállítani).

Az internet mellett felnőtt nemzedéknek nem is próbálom elmagyarázni, hogy régi folyóiratokban és a Közlekedési Múzeumban kellett kutatni, mert nem néhány kattintással tárult fel a tudás. . . de, mégis egyre többet tudtam a Framo-ról.

Az IFA Framo, keletnémet kisteherautó, a Barkas elődje, de állítólag a Framo utolsó szériája már a Barkas nevet viselte a hűtőrácsán. . . egészen véletlenül nekem is van egy Framo motorháztetőm, holnap megnézem arra mi van írva. . .

-- Az enyém IFA emblémás.

A második Framo. . .

ezt a motorháztetőt még a monori MÉH telepről mentettem úgy 1995 körül, előtte Gombán még egy romos platós Framo-n láttam, az zöld színű volt.

Itt egy kép ezen valóban b betű van az emblémán, ami már talán Barkas:

http://www.veteranautocentrum.hu/vac_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Berelheto%20Autok%2FIfa_Framo_2%2FIfa_Framo_003.JPG&newwindow=1

És egy másik kép amin a “jól ismert”, sarkára állított, négyzetes IFA embléma látható:



A fenti kép kattintással nagyítható, forrása: wikipédia szabadon felhasználható képtára, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:IFA_FRAMO_V901_pick_up_1991.jpg

Az már tényleg véletlen, hogy a Bánkiban leg-, leg,- legutolsóként (1990-91.) készítettem új IFA W 50 “nagyteherautó” első sárvédőt, de már könyörögnöm kellett az Elemér szakoktatónak, mert akkor már nem lehetett eladni, kezdték lebontani az IFA-kat.

https://de.wikipedia.org/wiki/Framo_V_901

Megint a fiatalokra gondolok, akiknek a keletnémet és a Barkas szó is elég idegenül hangozhat, sőt talán már a Trabant is. Nem szeretnék történelemórát tartani, de hozzátartozik a Framo történetéhez: a második világháború után az addig egységes Németországot ideológiai okok kettéválasztották, a keletnémeteknek jutott a keservesebb oldal, az egyébként jól hangzó Népi Demokratikus Köztársaság (NDK), persze ez csak a neve volt, a mindennapokban ebből ők semmit sem éreztek. (a jóból) A fallal kettéválasztott főváros -- Berlin -- mindenféle áruhiány, a magyar ÁVH megfelelője a Stasi, és jóval később -- a több autógyár ellenére is -- 10 évet is meghaladó új autóra való várakozás. Évtizedekig a háború előtti „még közös” fejlesztéseken alapult a gyártás. Ebből talán kiderül, hogy a Framo motorja sem “USA mintájú” v8, de még csak nem is „sorhatos”, hanem „sorhármas” és a háború előtti DKW autók örökségeként kétütemű, itt még a benzinhez kellett adagolni a kenőolajat. (Ez volt a keverék olajozás, Simson (IFA rokon!) segédmotorosoknak ismerős lehet a “mixture” felirat) A Framo csukott és a platós kivitele is alvázas, a karosszéria acéllemez, de a felépítmény favázas (khm. . . mint a Morgan a mai napig és tovább), a csukott változat karosszériájának teteje viszont a Trabantokból ismerős vagy ahhoz hasonló műanyagból készült.

Ez mind semmit sem számít, de a forma az igen! (A formája egyébként hasonlít a szovjet gyártmányú GAZ 69 terepjáróra, sokan keverik is a két típust! Monoron talán gyakrabban előfordul a névcsere mert régen a Koncsek Bandi bácsinak mindkettőből volt egy-egy és a visszaemlékezők már “erőst” keverik a két kocsit.)

A harmadik Framo

Talán nem véletlen, de az előbb említett Árpád utcai Framo új tulajdonosától (Nánai Pufi) hallottam, hogy Monoron van egy másik Framo is.

Rögtön elmentem megnézni, de sehol sem láttam.

A helyszín pedig egyezett az elbeszéléssel: két bekerített telek közt egy kiskert.

-- Framo pedig sehol.

Vannak még olyan emberek, akiket a kerítés hiánya nem ösztönöz a hívatlan látogatásra, én sem léptem át a határt, újra és újra arra mentem, végül az esti kerékpározásaim útvonalává vált.

Egyszer csak észrevettem egy éppen krumplit kapáló idős embert. Szóba elegyedtem vele, és rögtön a Framo-ra tereltem a szót. Azt mondta, hogy nem az övé, egy ismerőse állította le nála vagy 30 évvel ezelőtt (1995 körül járunk).

Amikor azt kérdeztem, hogy miért nem látom, akkor a telek sarkában lévő -- addig ecetfával benőtt téglarakásnak gondolt -- kupacra mutatott.

IFA Framo szemből, a kép kattintással nagyítható!


Körbejárva kiderült, hogy valóban Framo, méghozzá a -- már akkor is -- ritkább csukott „dobozos” változat, ami teher és személyszállító/mentő kivitelben is létezett.

Hirtelen megörülve vagy inkább megőrülve még ajánlatot is tettem rá. Szerencsémre a bácsi kevesellte az általam felkínált pénzt -- megmenekültem egy nagy gondtól.

IFA Framo hátulról, a kép kattintással nagyítható!





                 

Ilyesmi lehetett fénykorában: http://www.postamuzeum.hu/de/targyak/2977/ifa-framo-zart-karosszerias-kisteherauto-1953-1963


Tíz évvel később (kb. 2005.) Marton Zsolt barátommal ismét megnéztük a Framo-t, de ekkor már teljesen reménytelen volt, talán a telektulajdonos bácsi is érezte, mert akkor már ő ajánlotta fel eladásra.

-- Adjunk érte valamit és vigyük el.

A képek nagyjából azt az állapotot mutatják, ahogy Négyesi Pál „Velünk pusztuló történelem” című rovatába küldtem.

-- A bácsi közben elhunyt, most már elárulhatom, hogy ő volt vitéz Gyarmati Bálint. . .

Kinczel Csaba az éppen Framo-ját felújító motorépítő- és restaurátor az újságban megjelent képeken észrevette, hogy néhány apró alkatrész még használható lenne, az örökösöket megkeresve megint az eredeti tulajdonos került szóba. Gondoltam majd megkeresem, de ez egy kicsit elhúzódott.

Kicsit később, arra járva döbbentem vettem észre, hogy az időközben a fával körbenőtt ligetből eltűnt a „téglarakás”, valaki elvitte a Framo-t. A telektulajdonos sem tudott róla, ki és mikor vitte el.

-- Talán a „gazdája”

Az esti kerékpáros köreim egyik fontos állomása veszett el, amiről csak néhányan tudtunk, mert talán nem is igazán fontos.

De mégis, minden így válik „Velünk pusztuló történelemmé!”

Kinczel Csaba példásan felújított Framo-ja azóta elkészült és az Autó-Motor Veteránban is bemutatkozott, az alábbi linken láthatnak róla képet:

https://www.facebook.com/procolorkft/photos/a.1357546454273878.1073741827.510743245620874/1881145018580683/?type=3&theater

A művészeket is megihlette Kinczel Csaba Framo-ja:

https://i.pinimg.com/originals/09/ab/43/09ab436a12642a01f91c771b2998f65f.jpg

Egy blogban nyomon követhető a Framo története és egy részleges felújítás:

http://framo901.mindenkilapja.hu/html/18826851/render

A Framo története: https://regvoltkepek.blogspot.com/2015/10/framo-barkas-tortenete-folytatashoz.html?spref=fb

Észrevételeket szívesen fogadok!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

Fő támogatónk a 2021-ben 35 esztendős

Tóth Karosszéria Monor


https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts


Tóth Gábor 2021.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések