2021. november 5., péntek

Adalékok Monor település néveredetéhez: Egy monori kalandjai Monoron (1.)


A korábbi, facebook jegyzetként megjelent írásom felújítása

Sajnos valami rendszerhiba miatt eltűntek a bejegyzésből egyes fényképek, a szöveg így is értelmezhető. . . . ha bővebben érdekel a téma, nézz vissza pár hét múlva, addig javítom a hibát! 

Egy monori kalandjai Monoron (1.)

Avagy a szobatudósnak is jár a levegőváltozás



Mai írásunk a Monor néveredetéről szóló sorozatomhoz kapcsolódó úti-élménybeszámoló, a témáról kezdetben azt gondoltam, hogy három részbe belefér . . . tizenegy rész készült el eddig, ebből a Monoldal olvasói nyolcat olvashattak. Már a sorozat elkezdése előtt terveztem, hogy meglátogatok minden olyan Kárpát-medencei települést ahol -- elsősorban földrajzi névként -- megjelenik a Monor szó. (A Monor néveredetéhez kapcsolódó lehetséges párhuzamok az 5. részben olvashatók, nehéz megállapítani, hogy mai írásunk az 5. rész kiegészítése vagy az 5. rész a mai írásunk kiegészítése. . . egy biztos: mindkettő ajánlott olvasmány.) :)

Minden kép kattintással nagyítható!

A Monor néveredetéről szóló írásom 5. része itt olvasható: http://monoldal.blogspot.com/2016/11/monor-telepules-nevenek-eredeterol-5.html


(Váratlan, nem tervezett esemény volt pl. az újhartyáni eset, amikor a kunszentmiklósi Kurultájra kerékpározva (2009.) egyszer csak a Monori utcán találtam magam. . . még a sorozat elkezdése előtt.



Az újhartyáni Monori utca (út) azért érdekes, mert Újhartyán nem határos Monorral, ettől függetlenül a Monori út/utca folytatásán el lehet jutni Monorra! (A Monort övező településeken természetes, ha van Monori út vagy utca pl. Csévharaszton -- és az út másik végén Kakucson is.)

Első (második) tervezett utam az Orosháza melletti Monori-tanyákhoz vezetett, most nem részletezném a Pozsony melletti egykori Monor megtalálására tett erőfeszítéseimet, úgy tűnt útba esik, de végül jól eltévedtem, így kútba esett. . . folyt. köv. (2021: a vírushelyzet és a feltorlódott feladatok miatt ez még későbbre várható. . .)

Az Orosházi Monori-tanyák így került úti célként az első helyre, megelőzve a sokkal közelebbi, tápiószeleiként ismert Monori-tanyát és a ceglédberceli Monori-dűlőt is. (A tápiószelei Monori-tanyát és a ceglédberceli Monori-dűlőt, már korábban kizártam a kutatásból, mert nagy valószínűséggel a tulajdonosról kapták a nevüket, ezért a néveredet kutatáshoz csak érdekességként kapcsolhatók) (Mellékszál a történetben -- később kiderül -- hogy oka volt az orosházi Monori-tanyák elsőségének)

Az orosházi Monori-tanyák, Monori- ugarok

Mielőtt még felfedezőként és expedíció vezetőként bárki pajzsra emelésemet kérvényezné, elárulom, hogy az átlagos, ma használt térképeken orosházi Monori-tanyákként vagy Monori-ugarokként jelzett hely (több monori előtagú hellyel együtt) egy elég forgalmas főút (47) mellett, kétoldalt terül el, ami azt feltételezi, hogy a Hódmezővásárhelyre, esetleg onnan Gyulára induló monori fürdőzők ezrei mehettek már el a Monori-tanyák mellett. . . itt helyben sincs ez másképp, rengeteg dolog mellett csak úgy elmegyünk.

Ki tudja elolvasni a lenti kép szövegét? (Kis segítség a fejezetcímünkben!)



A fenti kép forrása: http://loadmap.net/en?qq=46.5%2B20.5%2B%2528Monor-halom%2529

Ez a térkép valószínűleg az “ideiglenesen” hazánkban tartózkodó szovjet hadseregnek készült.

Székkutas,

Monor halom/Monorhalom

A Monori-tanyák előtt egy kis megállót tartunk a Hódmezővásárhely és Székkutas (korábban Vásárhelykutas) települések közti pusztán, ugyanis a régi térképek szerint itt kell lennie a Monor halom-nak amit egyes térképeken (Monorhalom) Szőrhalom vagy Szőrhát néven találunk. (Mivel nem ismerjük a Monor halom elnevezésének idejét és körülményeit, ezért a néveredet kutatáshoz (egyenlőre) csak érdekességként kapcsolható) (Már azt sem tartom kizártnak, hogy több Szőrhalom/hát létezett, de csak egy volt közülük Monor halom, de erre még visszatérünk majd, felhívnám a figyelmet a Bogárzó helynévre, nem csak nálunk használatos, tele van vele az Alföld. . .)




A fenti kép forrása: https://mapire.eu/hu/map/hungary1941/?layers=29&bbox=2280776.40700973%2C5859355.676446559%2C2286838.8188155983%2C5861266.602153689

Óriási szerencsém volt, mert a Monor halom-Szőrháttal majdnem szemben egy őstermelő néni szőlőt árult, ő megerősítette, hogy valóban létezik a Szőrhát (ő a Monor halom elnevezést nem ismerte), de az aszfaltos úttól elég távol, ráadásul nagy területet neveznek Szőrhátnak, így az eléggé hullámos területen nehéz lett volna beazonosítani. (A négyes főúton a Péteri leágazás után, Üllő előtt van egy hullám az útban, ahol, akár egy laposabb személyautó is „eltűnik”, na „ilyenebbek” vannak, arra is) Ezért a Monor halom felkereséséről -- tekintettel a még előttem álló hosszú útra -- lemondtam. (Nem szerettem volna abba a hibába esni, hogy esetleg egy másik határrészt fényképezek le a kapkodásban és tájékozatlanságomban. . .)

Hódmezővásárhely és Székkutas közt, ahogy azt már írtam jelentős szőlőtermelés folyik, sajnos a nagy sietségben erről nem készült kép, de tanúsíthatom, hogy a szőlő finom volt!

Még messze vagyunk az orosházi Monori-tanyáktól, de a székkutasi szélmalmot megpillantva már tudtam, hogy hosszú lesz a nap :) (Az eddig közzétett három mondókámból kettő malmokról szól.)

linkek ide:



A távoli képen is látszik, hogy szerzőnk kicsit összevonja a szemöldökét, sajnos az új fényképezőgép új problémákat és elvesztegetett drága perceket hozott. . . most éppen az időzítés beállítása borzolta az idegeim, itt a szelfibot, és a rövid kart megtoldó lépés sem segít.

A szélmalom a székkutasi vasúti átjárótól-bakterháztól nagyjából pár száz méterre áll, sajnos látszódik rajta a gyorsuló romlás, pedig alig egy évtizede még lakták. Igen lakták, malomként régen nem működik. Ha valaki esetleg megvenné, megteheti, mert eladó.

A székkutasi vasútállomás, híres épület -- de, nem nálunk, hanem Németországban -- szerintem kevesen tudják, egy német regény (Gyakran gondolok Piroskára) majd az abból készült film itt játszódik -- egészen pontosan nem itt, csak a történet szerint, de a filmben egész jól lemásolták a helyszínt. Most, hogy már felkészültem a környékből: vajon a szélmalmot mellé építették e?

https://magyarnemzet.hu/archivum/kulturgrund/a-nemetek-meg-mindig-sokat-gondolnak-piroskara-4077454/

https://www.hodmezovasarhely.hu/content/index/id/11995

A teljes filmet sajnos nem találtam meg az interneten, de itt egy rövid részlet, amiből kiderül, hogy a rendező gondolt a szélmalomra is, egyébként a környék, a szikes puszta pont olyan, mint Székkutas lehetett akkoriban: https://youtu.be/YDrzTMGl0wk?t=69 Érdemes megnézni a filmet, mert megtudhatjuk belőle, hogy a németek puszta-gulasch szeretete honnan ered.

A bakterral váltottam néhány szót -- ebédhez készülődött, de kézségesen válaszolt a kérdéseimre -- Miután kiderült, honnan érkeztem, nagy örömmel mondta, hogy járt Monoron Moto-Cross versenyen -- emlékezete szerint a németek a regény-film hatására nosztalgia vonatokat béreltek és úgy járták be az eredeti helyszínt.

Korábbi egy monori Moto-Cross műsorfüzetről szóló bejegyzésünk: http://monoldal.blogspot.com/2021/10/monori-moto-cross-musorfuzet-1981.html



Balra a szélmalom, középen a bakterház és egy előtte elrobogó vonat, ettől több nem fér egy képre :)

Az orosházi repülőtér

Még mindig távol van a Monori-tanyák nevű hely, mert közben „véletlenül” útba esett az egykori orosházi katonai repülőtér, ahol az „évi rendes” modellnapot tartották a helyi és nem is annyira közel lakó modellező ismerőseim. Ez volt a másik komoly indok, hogy Orosházára menjek. . . Ha nem is olyan viccesen, mint a korábbi írásunkban közreadott történetben, de a repülőtéren sikerült kihoznom egy “Most akkor melyik Monorról beszélünk?” kérdést a beszélgető társaimból. Szerencsére “világlátottak” voltak, és ismerték a Pest megyei Monort is. :)




A fényképészünk hibája: az a modell repül és nem a földön áll, sőt egészen pontosan a levegőben áll. . . :)



A legnagyobb modell 1:2 méretarányú volt! Az előtérben okker sárga festéssel a híres hazai gyártású vitorlázógép a Góbé méretarányos modellje látható.

Most akkor jöjjön végre a “Monori-tanyák”!

A Monori-tanyák (Monor, központ) buszmegállója a 47 számú főúton




A legfontosabb tudnivaló, hogy a térképen gyakran megjelenő (néha felváltva) “Monori-tanyák” és a “Monori-ugarok” az eddig elterjedt nézettel ellentétben, nem a tulajdonosokról kapta a nevét, hanem egy középkori faluról, ezzel a néveredet párhuzamok közé, dobogós helyre került! Bővebben az 5. részben: http://monoldal.blogspot.com/2016/11/monor-telepules-nevenek-eredeterol-5.html

(Fontos tudnivaló még, hogy az államosítás után a “rendszer” szerette volna a tanyákat (úgy általában, nem csak itt) is felszámolni, a lakosokat a városba költöztetni, ez szerencsére sokszor nem sikerült. Több tanyabokorból végül TSZ központ alakult, mert adta magát. A rendszerváltoztatás után a lakók egy része végül önszántából költözött el a tanyákról, de ehhez a nemzedék-, és szemlélet váltás is hozzájárult. Ma már sok idő eltelt, feltehetjük a kérdést: vajon hol telt volna “jobban” az élet? A “jobban” szót kicserélhetjük “hasznosabbra” is, mert az alapvetően mezőgazdaságból élő hazánkban visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a tanyán élő parasztság “felszámolásával”)

A Monori-tanyák Orosháza Békéscsaba felé eső oldalán található, el sem lehet téveszteni -- ha valakinek rááll a szeme az ilyesmire -- ismét hangsúlyozom, hogy a Monori-tanyák mellett több Monori előtagú hely található:

Külső Monor, Belső Monor, Monori ugarok.

Egy kis tér, több út találkozása, egyértelműen boltnak kinéző épület, jellegzetesen sarokra helyezett bejárattal, régi malomépület, utcai postaládák, működő közkút, az árnyat adó fák alatt frissen festett pad.

(Felhívnám a figyelmüket a főút mellett haladó kiváló minőségű kerékpárútra! Ezt úgy kell elképzelni. . . mintha Monortól Budapestig kerékpárút lenne a 4- es főút mellett. . . de, mondhatnánk a Monor-Albertirsa útvonalat is, mert az sem érhető el -- közvetlenül -- kerékpárral)



Bal sarokban a 47-es főút, jobbra a régi bolt-kocsma-posta épülete, középen az út, ami a régi vasúti megállóhoz és a bányatóhoz visz, jobb oldalon a régi malomépület, ezeket a helyben lakó, alkalmi idegenvezetőmtől tudom, aki nagyon kedvesen és részletesen bemutatta a környéket! (Neki is volt már Monor-Monor félreértése egy ingatlan hirdetése kapcsán)

Kép: lazulás Monor központban, háttérben a Monori csárda, ami sajnos nem működik, de műemlék védettséget kapott :)


Lent: az egykori bolt bejárata, jobbra a kocsma terasza és bejárata:

Lent: az egykori tápbolt bejárata:

Lent: az egykori postaépület:


Lent: a kocsma -- Monori Szusszantó -- reklámja, miután áthelyezték a bejáratot:

Sajnos a monori bányatavat nem kerestem meg, mert állítólag bekerítették, ráadásul legelésző tehenek állták utamat, Regős Bendegúz bizony el mert volna menni mellettük. :) A vasútállomáshoz és a bányatóhoz vezető út hangulata nagyon hasonlít a Monort-Monorierdővel összekötő útra, nézzék a középen összeérő fákat, az út végén a pici nyiladékot!

Lent: az egykori malomépület:

A közkútban van víz, az árokban nincs (nyár vége, ősz):

Lent: az egykori iskolaépület:

Lent: a 47-es út túl felén a monori csárda:

Képeink a Monori-tanyák központját mutatták (Monor, központ), a nagy területen “szétszórt” még használatban lévő mezőgazdasági épületeket, lakott tanyákat nem fényképeztem le, mert nem szerettem volna a helyieket háborgatni, aki arra jár nézzen körül!

A Monori-tanyák után tovább indulunk és megpróbáljuk felkutatni a gyulai Monor-halmot!

Az eddig előkerült és bemutatható földrajzi nevek közül a gyulai Monor-halom különleges helyzetben van, a Gyula környéki halmokat összegyűjtötték és tanösvényt létesítettek köztük, ennek egyik állomása a Monor-halom. Hosszú utat tettem meg és sajnos feleslegesen, mert nem sikerült megtalálnom -- nemhogy -- a Monor-halmot, de egyetlen halmot sem. Utólag érzem, hogy felkészületlenül érkeztem Gyulára, de azt nem gondoltam volna, hogy az általam megkérdezett helyben lakóknak -- köztük a helyszínhez közel élőknek
-- én fogom elmondani a már jó pár éves hírt: Gyulán létezik egy tanösvény, ami a környékbeli halmokat fogja össze. . .
(Mivel a gyulai Monor-halomnak sem ismerjük az elnevezés idejét és körülményeit, ezért a néveredet kutatáshoz (egyenlőre) csak érdekességként kapcsolható)

A tanösvény bemutatkozója: http://vitalap.hu/index.fcgi?rx=&nyelv=hu&menuparam5=1&menuparam_6=2189

Lent egy kép a fenti linkről, a “monorú” sárga jelölések egyike valószínűleg a Monor-halom, a “monorú”, mint alak a rendszeres olvasóinknak már nem lehet újdonság, ha mégis, itt pótolható: https://monoldal.blogspot.com/2017/04/

Sajnos az interneten található kis felbontású képeken nem látható a Monor-halom, de a felsorolásban egyértelműen olvasható. A tanösvényt készítő civil szervezetet (Mersz alapítvány) és a kutatást végző Bede Ádámot mindenképpen megkeresem, mert szeretném pontosítani a jelenlegi tudásunk. (2021: eddig nem találtam meg az illetékest. . .)

A békési halmokról (köztük van a gyulai is) annyit kell tudni, hogy kb. 1-11m közötti a környező területhez képest a magasságuk, ami még Alföldi mértékkel mérve sem sok, a helyszíni kutatást akkor fejeztem be, amikor az egyik lehetséges helyszínhez közel megláttam egy halmot, amiről -- körbejárva -- kiderült, hogy valószínűleg a gyulai szeméttelep rekultivált területe. . .

A lakosoktól hallott elbeszélésekből egyetlen helyet tudtam azonosítani, ami véleményük szerint az egykori kolera temető volt, így nem kizárt, hogy a Kolera-halommal azonos, tanösvény vagy egyéb tájékoztató tábla nem volt.

Jöjjön egy kép, hogy tényleg jártam Gyulán és szerintem közel a Monor-halomhoz. . . folyt. köv.

Összefoglalva a kis hétvégi kalandozásomat mindenhol nagyon kedves és segítőkész embereket ismertem meg. Az első kérdések közt volt: hogy melyik múzeumtól érkeztem? Kedves olvasóim utólagos engedélyével szerényen megemlítettem a Monoldal nevű internetes helytörténeti folyóiratot. :)

A kérdések közt volt még egészen gyakorlatias is. Pl. Ki fizeti az utazás költségét? :O Ami egyébként elgondolkodtató, mert ennyi pénzből -- reménykedem, hogy nem növekedik gyorshajtásért járó büntetéssel -- akár egy nyugat-európai városba is el lehet repülni meg vissza, de semmi értelme, mert ott “kevesebb” a Monor párhuzam. :O

Szóval “riportalanyaim” néha többet kérdeztek, mint én. :)

De, most is hallok pár kérdést: miért nem készült panorámakép vagy videó? Válasz nincs, de már piros a homlokom a felismeréstől. . . majd legközelebb. :O

Komolyra fordítva a szót: feltűnt, hogy a települések méretének növekedésével az ott lakók helyismerete nagyot csökken, még akkor is, ha egyébként régen ott laknak; a néveredet kutatás újdonságai mellett nekünk Pest megyei monoriaknak -- főképp az átadható ismeretekkel rendelkező “tősgyökereseknek” és a “monorivá válásra” kész “gyüttmenteknek”-- ez is megfontolandó tanulság.

Kép: a kékes-lila vonal a teljes útvonal, a piros keresztek a felkeresett helyek: balról jobbra, Székkutas, az orosházi repülőtér, az orosházi Monori-tanyák, Gyula.


Folytatása következik!

Észrevételeket szívesen fogadok!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

A Monoldal fő támogatója a 2021-ben 35 esztendős Tóth Karosszéria Monor

https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts

2019-2021. Tóth Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nazarénusok Monoron

  A Monoldalon az új anyagok közreadásánál ritkán sikerül pontos évfordulóhoz alakítani a "műsorrendet", néha még az évszak is elc...

Népszerű bejegyzések