2024. február 25., vasárnap

A monori modellezés kimagasló alakjai: Nánai István fényképészmester

 

 

A rendszeres internetes kereséseim közben találtam egy mondatot, ami végül elvezetett Nánai Istvánhoz és a monori modellezés fényképekkel bizonyítható kezdetéhez.


Így szólt a kulcsmondat: 

„ Szabadidejében sportkörökkel foglalkozott és repülő modellező kört vezetett.”

 A fenti idézet forrása: http://www.kecel.hu/index.php/68-uncategorised/841-a-lencsen-at-kecel-fenykepesze-nanai-istvan

 

Megkerestem Nánai Pista bácsit, akitől, -- sajnos csak telefonon -- olyan részleteket tudtam meg, amiről korábban nem is álmodtam.

Rengeteg kérdést tettem fel neki, nem meglepő, hogy az első kérdésem az volt, hogy lehetünk e rokonok?

Pista bácsi elmondta, hogy ezt már egy ősömmel is megvitatták és valószínűleg csak névrokonságról van szó. (Aki nem tudná anyai ágon a monori Nánai ácsok leszármazottja vagyok)

 Pista bácsi Gyömrőn töltötte a gyermekkorát, később Monorra költöztek, ahol édesapja átvette az Antal fényképész üzletét. Sajnos az államosításkor az egész üzletet felszámolták, a berendezését tönkretették, a negatívokat is elvitték „még az Antal fényképész gyűjteményéből származó évszázados fényképezőgépeket is a teherautó platóra dobálták” -- szomorúan emlékszik vissza Pista bácsi. . .

Később Kecelre költöztek, ahol évtizedekig folytatta a fényképészetet, nemrég az egész életművét a keceli önkormányzatra hagyományozta -- sajnos a már leírt okok miatt nem maradt monori fényképe, illetve mégis. . .

Igazi rendszerető fényképészként, emlékezett arra, hogy a monori képei közül maradt két modellezéssel kapcsolatos fénykép.

A két fénykép egy hét múlva a postaládámban volt!

 -- Rendszerezésből és gyorsaságból példát vehetünk és tanulhatunk tőle!

A képek akkor készültek, amikor Pista bácsi 1946-1948 körül repülő modellező szakkört tartott Monoron!

Az egyiken Pista bácsi látható egy szabadonrepülő gumimotoros repülőmodellel, amit elmondása szerint először a Kistó melletti Páskomon próbált ki, de sajnos összetört, a keserű tapasztalat miatt később csak vitorlázó modelleket épített.






(a szabadonrepülő gumimotoros repülőmodell építése-repítése nagyon bonyolult, hiába tűnik egyszerűnek, sok mindentől függ a sikeres repítés, néhány körülmény a modellezőtől független pl. a gumimotor minősége, a megfelelő időjárás és a leszálláshoz szükséges egyenletes talaj . . .)

A másik képen (negatív) egy Messersmidt 109 makettje volt. (A „makett” szót az élethű, de nem működő másolatokra használjuk, a (bármilyen) működő szerkezet „modell” néven ismert, régi elnevezés a „kismás”  vagy "kismása" ami tulajdonképpen a ’kicsinyített mása” rövidítése, de ebből egyértelműen nem derül ki, hogy működőképes-e?

A történet egy másik szálon is elindult; kerestem, hogy milyen modell lehetett a fényképen, az összes lehetőséget végigjárva végül az interneten is jelenlévő modellezők segítségével sikerült kideríteni, hogy mi a gép neve.

Ehhez azonban a történetet egy harmadik szálon kell folytatnom:

Az antik repülőmodellek (az eltelt idő miatt Pista bácsi modellje már ide tartozik) jelenleg Európában reneszánszukat élik, ami nekünk most különösen jól jött, mert az antik modellek (SAM) kizárólag 1951 előtt gyártott-, épített- vagy tervezett modellek lehetnek.  Ezeket ma már nem gumimotorral, szabadonrepülőként, hanem elektromotorral és távirányításúra (RC) építik -- így egyszerűbb -- elektrogumis a kategória neve, sajnos a szabadonrepülő modell kategória, különböző okok miatt visszaszorulóban van. (privatizált és szűkülő bejárható földterületek, környezetvédelmi okok és az „elszállt” technikai fejlődés. . .)

Ha már szóba került Európa, akkor nem szabad kifelejteni, hogy a mendei modellezők közt több Európa bajnok is van, a 80-as 90-es években a co2 motoros kategóriában, napjainkban az antik vitorlázó-, elektrogumis és alot kategóriában érnek el kiváló eredményeket. A 70-es években a monori Hack József segítette a csapatot. . . lásd korábbi írásunk: https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-kiemelkedo-alakjai.html


Az internetes felhívás újabb eredménye

Lukács László az internetre feltett képekben felismerte a saját modelljét (MR-g-4 "Nimbusz"), és megígérte, hogy elküldi a tervrajzát. De, időközben véletlenül összefutottunk a mátyásföldi modellbörzén, ahol az MR-g-4 is eladósorba került.

Azt ugye mondanom se kell, hogy ki vette meg!

Szóval 70 év után újra Monoron egy MR-g-4.

Azon már meg sem lepődtem, hogy egy évvel később az MR-g-4 gumimotoros repülőmodell tervrajza végül előkerült a saját, eddig nem rendszerezett tervrajz-gyűjteményemből. . . hát igen, a rendszerezés! 

Az MR-g-4 név egy rövidítés: 

a Magyar Repülésben megjelent gumimotoros repülőmodellek 4. tervrajza!

Magyar Repülés: amíg nem jelent meg az Ifjú Sólyom majd a  Modellezés folyóirat addig a repülők helyet adtak a modellezőknek. (Korábban Magyar Repülő folyóirat is volt)

 


2016

 














A korábbi rész itt olvasható:

 https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-kiemelkedo-alakjai.html




Felhívás minden Monor és vidékén élőhöz!

Szeretnénk a környék modellező emlékeit összegyűjteni,

ezért minden történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos lenne számunkra! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve modell-makett)

Jelentkezés emilben: toth.m.gabor@gmail.com



Monor, 2024.

Tóth Gábor/VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR



Észrevételeket szívesen fogadok!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . . :)


A Monoldal és az I. Monori Teremrepítés fő támogatója 

a 2024-ben 38 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor 




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések