A mára tervezett modellező eseményből "szájmodellezés" lett végül. . .
Hosszú még az év. . .
Lampich Árpád második gépe 1925-ben -- elkészülésekor -- az L2 nevet kapta, ami 1928-ban egy kalandos repülés után Rómában kiegészült a Róma névvel. Mi már így ismerjük!
A római kiruccanás története "Morgan" keresztapámtól Burányi Gyulától itt olvasható: a Veterán Autó és Motor szakfolyóirat korábbi cikkei felkerültek a www. totalcar.hu-ra:
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/07/21/matyasfoldtol_romaig/
Ha a fentieket pontosan követjük, akkor 2025. szeptember 4-én az L2 lesz 100 esztendős, az L2 Róma csak 2028-ban! :)
A névadás pillanata Rómában: a légcsavaron eltört pezsgős palackkal. . .
Balra felül: vitéz oszlányi Kaszala Károly
A fenti képek forrása:
https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/07/21/matyasfoldtol_romaig/
Talán szerencse, hogy az L2-nek nem a svédországi útja (Bánhídi Antal pilótával:1929) volt előbb, mert akkor most a Skillinggaryd nevet is viselhetné. Bár 96 esztendő alatt azt is megszoktuk volna, és amúgy se a neve miatt szeretjük, főleg "mi" monoriak, falubelinktől Zainkó Gézától a két zártkörű rekordjáról is tudunk, itt olvasható:
https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/15/monor-es-a-repules-27/
Mátyásföld-Monor, 1927-ben és 1930-ban.
A lenti kép az atkári repülőtéren készült az L2 Róma repülőképes másolatáról. Kép: Monoldal/Tóth Gábor
Sajnos a rekordok helynevei nem kerültek a gép törzsére, de a pilóták igen:
Vitéz Kaszala Károly és Lampich Árpád
Korábbi, kapcsolódó Monoldal bejegyzések
Az L2 Róma makettek, modellek és sajtómegjelenéseik:
https://monoldal.blogspot.com/2025/06/100-eves-az-l2-roma-kisrepulogep-1925.html
Folytatása következik!
Minden észrevételt szívesen fogadok!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Tóth Gábor
2025. június 14.
A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése