Zainkó Géza repüléstörténet-kutató oldalán bővebben olvashatsz az eredeti L2 Rómáról:
https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/15/monor-es-a-repules-27/
Mivel a humor sem áll tőlem távol, a következő képet így nézzék: azt szeretném, ha egyre többen ismernék az L2 Rómát és történetét!
Ha valaki ismer a lent felsoroltakon kívül L2 Róma repülőmodellt/makettet, arról fényképe, tervrajza vagy bármilyen ahhoz kapcsolódó története van, kérem jelentkezzen!
Sajnos nincs tudomásom arról, hogy az eredeti L-2 Róma építése előtt/közben készült-e tanulmány makett vagy esetleg modell, ha valaki hallott róla, kérem jelentkezzen!!!
Hacsak nem ez a közlekedési múzeumban lévő makett nem pont egy ilyen tanulmánymakett volt!
Időközben kiderült, hogy az a makett jóval készült, hamarosan láthatják.
1955.
Fischer Károly
"robbanómotoros" körrepülőmodellje
Érdemes megjegyezni, hogy a lenti modellen és a róla szóló újságcikkben is "következetesen" L-02 olvasható a gép neveként, ami elsőre furcsa volt, de ha egyes részleteket összerakunk, akkor már érthetőbb. Lampich Árpád sorrendben második gépe: L2
Ez számomra különösen furcsa volt, mert én lustaságból még kötőjelet sem szoktam kitenni az L és 2 karakterek közé.
Az eredeti L2 Róma függőleges vezérsíkján a legutolsó állapot szerint az oldalkormányon lévő H-betű szárai közt a 02 olvasható! Így már nem tűnik annyira helytelennek Fischer Károly számozása!
(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges)
1958.
A lenti képen látható makettet a Közlekedési Múzeum részére készítette
Timkó Zoltán és Máthé László, M:10 méretarányban.
Kép: internet. . . a saját fényképeim nem találtam meg. . .ahogy a kép forrását sem, aki tudja legyen szíves írja meg!
WINKLER ARCHÍV képei:
Winkler László modellje
A lenti képsorozat különlegessége, hogy a korabeli szakfolyóiratokban sem jelentek meg, ezeket a család tette közzé!
A lenti képen jól látszik, hogy az eredeti L2 Rómától eltérően a modell szárnya enyhe V-állással készült, ez különösen a szabadonrepülőknél fontos, a stabilitás alapja.
Néhány személyes és gyakorlati tapasztalat az L2 Rómáról.
Nagyon sokszor hallottam, hogy az L2 Róma nem a legideálisabb a modellépítéshez: vállszárnyas, rövid a törzse, sőt az orra is. Utoljára Krassó Tamástól hallottam ezeket a szavakat, aki elkötelezett volt a kisméretű élethű modellek felé, az élethű CO2 motoros kategória egyik ösztönzője volt a 80-as, 90-es években, a témában több írása is megjelent a Modellezés folyóiratban. Tamásbá' szinte mindig a felsőszárnyas, esetleg kétfedelű gépeket ajánlotta a figyelmembe; akkoriban elkezdtem egy L4 Bohócot, ami Lampich Árpád negyedik repülőgépe: kétfedelű, és már műrepülésre is alkalmas volt, amit vitéz Kaszala Károly pilóta több alkalommal bizonyított.
Igen, az L2 Róma nem a legjobb teljesítményt adja repülőmodellként. . . valószínűleg az igazit sem a tökéletessége repítette a rekordok felé, hanem a pilóták és segítőik megszállottsága, bár ehhez szükséges volt a gyengécske, de rendkívül üzembiztos Thoroczkai Péter tervezte motor is!
Ha valaki ismer a felsoroltakon kívül L2 Róma repülőmodellt/makettet, arról fényképe, tervrajza vagy bármilyen hozzá kapcsolódó története van, kérem jelentkezzen!
A peanut scale kategória bemutatása:
https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-peanut-scale-repulomodell-kategoria.html
Surman Zsolt peanut scale méretű kis vitorlázógépe kezdőknek
(Peanut scale méretű, de nem kategóriájú, mert a peanut scale általában gumimotoros meghajtású) (A4-ben nyomtatható rajz, de a "kockás" méretlécet figyelni kell.)
A peanut scale kategória bemutatása:
https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-peanut-scale-repulomodell-kategoria.html
2014.
A monori Kis-tó Tanösvény 15. táblája
Surman Zsolt modellje, a háttérben az eredeti (felújított) L2 Róma a Közlekedési Múzeumban (Az épület ma már nem létezik. . .)
Méretarány: 1:33
2014
Pásztor Gábor (Paco) L2 Rómája
(A képek Atkáron készültek a Régi Rubik Repülőgépek Országos Találkozóján, (talán) 2013-ban)
Hab anyagból készült robbanómotoros RC repülőmodell, (fesztáv: 1,4 méter)
2016.
Tolnai Eszter L2 Róma beltéri faliképe a monori könyvtárban
Az adat forrása: https://monor.hu/uploads/files/strazsa/2016/2016_12.pdf
2017.
A monori könyvtár külső homlokzatán lévő L2 Róma (werkfotó a méret érzékeltetésére :)
2018.
Zainkó Géza monori előadása
A lenti képen az Atkáron készült repülőképes másolat látható!
2018.
Bolcsó Gusztáv írása Zainkó Géza monori repüléstörténeti előadásáról
(Monori Strázsa)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése