A
peanut scale (F4F) kategória bemutatása
(Vázlat)
A peanut scale kategória mestere a lenti képen látható Jiro Sugimoto.
Jiro blogja: https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014/e/b14f5b7066ce1c5dca31507022b4617c
A képek forrása:
https://www.gryffinaero.com/models/ffpages/ffgallery/sugimoto/jsvisit.html
A modellező és egyben versenyző az általa kiválasztott, eredeti repülőgép makettszerűen élethű másolatát építi, de a makettal ellentétben[1] egy peanut scale modell valóban repül; mindez párosul a már évtizedek óta elavultnak tartott -- de mégis jól működő -- gumimotoros meghajtással. Szabadonrepülő: ami azt jelenti, hogy az elengedéstől a leszállásig semmilyen kapcsolat sincs a modellező és a modell között! A repülési idő, a repülőgép választástól, az alapanyagok minőségétől és az építés/beállítás kivitelezésétől függ![2]
A peanut scale modellek kis méretük- és súlyuk miatt leginkább csak zárt térben-, vagy teljes szélcsendben és magasabb fűben repíthetők a törés veszélye nélkül.
A peanut scale (mogyorónyi) kategória legfontosabb szabályai:
(Hozhatnánk új, hazai
szabályokat, de egy külföldön rendezett versenyen- vagy hozzánk érkező külföldi
versenyző esetében gondot okozhatna; ha szeretnél külföldi versenyen részt
venni, akkor előtte érdeklődj a szervezőknél, mert apró eltérések lehetnek az
általánosan elfogadott nemzetközi szabályokhoz képest!)
A
szárnyfesztáv: legfeljebb 13 inch azaz 330 mm lehet, ezt
új modell tervezésénél ésszerű a határig kihasználni, kivéve, ha ettől alig
kisebb fesztávot adó, valamilyen megszokott méretarányhoz igazítható a méret. (pl.
1:24)
A
törzshossz: légcsavar nélkül mérve, legfeljebb 9 inch,
azaz 229 mm lehet.
A fentiek tudatában nem
meglepő, hogy a peanut scale kategóriában egy valóságban apró sportrepülő és
egy hatalmas katonai gép is hasonló méretű lesz, miközben méretarányosak
maradnak, csak más mérték szerint.
A
légcsavar: a peanut modellek egyetlen (elfogadottan) nem
méretarányos alkatrésze, ennek a gumimotorhoz kapcsolódó gyakorlati okai
vannak. Bármilyen anyagú és alakú légcsavar használható; némely
szabályrendszerekben az olvasható, hogy a fém és madártoll kizárva, a fém
légcsavar csoportos repítéseknél valóban elgondolkodtató (fémdobozos üdítő), de
én pl. kimondottan örülnék egy hazai repítésen bemutatott, madártollból készített
légcsavarnak.
Az
építés szabályai nem bonyolultak: a hagyományos építőanyagok
(balsa, fenyő, bambusz, japánpapír, acéldrót) mellett (már) modern anyagok is
használhatók (különféle hab, carbon, plexi), de az épített szerkezeteknél a
borításhoz csak japánpapír használható, kivéve, ha pl. az eredeti repülőgép
fém(színű) vagy teljesen átlátszó volt, ebben az esetben használható színezett
mylar vagy mikrofilm a borításhoz.[3]
Az
építéshez egy fontos gyakorlati tanács: mivel egy peanut scale modell
megépítéséhez kevés alapanyag szükséges, de sok munkával jár, ezért
mindenképpen használjunk minőségi anyagokat, ez elsősorban a vázszerkezetben
legnagyobb mértékben használt balsafára vonatkozik; a jó minőségű balsából
könnyű modell építhető, ami a jó repülés alapja! Egy könnyű modell jobb időket
repül és lassabban, ami egy ütközéskor vagy rosszul sikerült leszállás esetén a
törés kockázatát is csökkenti!
A műszaki szemle: az élethűség és építési mód pontozása, a modellező-versenyző által bemutatott háromnézeti rajz, illetve színes fényképek alapján, ha színes fénykép nem elérhető, akkor a főbb alkatrészekről-, mintázatról-, színleírás szükséges; a modell repítés előtti műszaki szemléje során különféle szempontok szerint plusz pontokat kaphat (bonyolult szárnykialakítás, úszótalp, többágú légcsavar stb.)
A
repítés szabályai: a gumimotor felcsavarásához és a repítés
előtti felkészüléshez/indításhoz lehet segítséget használni, egyszerű gépeket
esetén ez egy fő segítő, többmotoros (gumi) gépek esetén akár kettő személy is
részt vehet az indításban. A modellt a versenyző (építő) kézből vagy földről
indítja.
A
repítés értékelése: a verseny végső sorrendjét elsősorban a
repült idő adja, de pl. a földről felszállás (ROG) is plusz pontot ér, illetve
hozzáadódik a műszaki szemlén kapott pontozás. Én azt gondolom, hogy mind a
műszaki jellemzők, mind a repülés értékelése elsősorban a közös megegyezésen
alapul, eltérés esetén senkit sem fogunk hazaküldeni, a lényeg a repítés
élménye, legfeljebb a versenyeredmény nem lesz hivatalos (versenyen kívül). Létezik peanut méretű (de, nem kategóriájú) kondenzátoros
szabadonrepülő és RC modell is, azokról majd máskor olvashatnak.
Az értékelés menete egy hosszú lista, itt olvasható: https://www.minimakety.cz/peanuts/rules/interscale-rules-en.php
Felhasznált és ajánlott irodalom:
https://www.gryffinaero.com/models/ffpages/ffgallery/sugimoto/jsvisit.html
https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014/e/acdcfb0fbd506286c83a5fbf6578efb0
https://scale.bmfa.org/heads-up-on-revisions-to-2020-peanut-rules
https://www.minimakety.cz/peanuts/rules/interscale-rules-en.php
https://www.wind-it-up.com/collections/scale-model-kits
https://www.model-plans.co.uk/peanut%20plans.html
https://www.peanut-scale.fr/peanut-scale.html
https://blog.goo.ne.jp/jiroaerop2014
https://www.youtube.com/watch?v=8cxVjQOg_MU
https://www.stickandtissue.com/
http://indooraero.homeunix.net/index.shtml
https://aerofred.com/categories.php?cat_id=61
https://www.minimakety.cz/peanuts/index-en.php
https://www.hippocketaeronautics.com/ff_in_peanut.htm
https://amablog.modelaircraft.org/amamuseum/2016/04/06/the-nut-family-of-ff-scale-models/
https://www.vintagemodelplans.com/collections/peanut-scale-model-airplane-plans
[1] Magyarországon a model(l) elnevezés előtt a „kismása” szót is használtuk. A hazánkban meghonosodott makett szó, élethű, de nem működő másolatot jelent, a nemzetközi szóhasználat a működő és nem működő másolatot is model-nek nevezi, legfeljebb repülő esetén kiegészíti a „flying-repülő/repülés” szóval. Peanut scale esetében: flying scale model, ami magyarul: működő élethű (méretarányos) repülőmodellt jelent. Kezdetben hazánkban is egy „l” betűvel írták a „modell” szót, majd a helyesírás változásával kialakult a modell szó.
A makett szó feltételezhető eredete: https://szo-jelentese.com/makett-szo-jelentese/
A kezdeti model’ szó mellett a „kismás-kismása” is
olvasható, (kicsinyített másolat): https://adt.arcanum.com/hu/view/PolitikaiUjdonsagok_1861/?query=kism%C3%A1s&pg=745&layout=s
https://adt.arcanum.com/hu/view/MTA_MagyarPedagogia_1997/?query=kism%C3%A1sa&pg=72&layout=s
Tóth Gábor/VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR
Észrevételeket szívesen fogadok!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . . :)
A Monoldal és az I. Monori Teremrepítés fő támogatója
a 2024-ben 38 esztendős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése