2024. február 14., szerda

Öcsi és Mini-Moki -- amikor majdnem tömegsport lett a modellezés

 






A magyar modellezés  legismertebb- és legnagyobb darabszámban elkészített modellje a Mini Moki, mégis alig tudunk róla valamit, az Öcsinek már a neve sem ismerős a fiatalabb modellezők közt. A két modell megítélése változó: az Öcsit sokan szerették, mert egyszerűsége ellenére jól repült, és a balsa alapanyag miatt tartós volt, a Mini-Moki máig kedvenc, tény, hogy a hullámkarton szárny -- később már az orrtőke is -- miatt nem lehetett olyan tartós, mint az Öcsi, de a Mini-Moki vezette be a kezdőket a modellezésbe! Megtanulhatták a repülőmodellezés alapfogalmait, a legfontosabb anyagok felhasználását, és a repítés gyakorlatát. Az 1990 környékéig működő MHSZ szakkörök mellett az általános iskolai technika órákon is megjelent a Mini-Moki.

Évek óta kutatom az Öcsi és a Mini-Moki történetét (is),  de most a 

2024. március 2-ai, I. Monori Teremrepítésre felkészülve,



 összegeztem az eddig összegyűjtött anyagokat, a közzétett reklámok hatására új ismeretek is előkerültek a facebook- és személyes beszélgetések során.

Mindenkinek köszönöm, aki hozzájárult a történet kiegészítéséhez!

Sajnos a wordben megírt szöveg blogra átmásolása most sem zökkenő- és hibamentes.

Minden észrevételt szívesen fogadok!





Minden MINI-MOKI őse, kb. 1964-től

ÖCSI siklómodell

Balsafalemez szárny és vezérsíkok, rétegeltlemez orrtőke, fenyőléc törzs; a balsafa nehezen beszerezhető volt, később hazai gyártású hullámkartonból készült MINI-MOKI szárny és orrtőke ezt ellensúlyozta. Fesztáv: 420 mm. (valószínűleg egyezik a Mini-Mokival, külalakra egészen biztosan)






A kép forrása: https://www.darabanth.com/hu/

Érdemes az aukciós oldalt böngészni, mert értékes dolgokat találhatunk!

QR kóddal is elérhető:







Poich Lóránd tanácsai az összeépítéshez (1964.)


 ÖCSI siklómodell 









A cikk írója: Poich Lóránd, a kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/Modellezes_1964/?query=%C3%B6csi&pg=4&layout=s (a link megnyitásához ADT előfizetés szükséges)

QR kóddal is elérhető:






Az ÖCSI siklómodell

bátyja a Pajtás siklómodell?



Én sem tudom, kérdezem!

Aki tudja, mondja!







A fenti kép Hársfalvi Sándor Modellezés című ikonikus könyvéből származik (51. oldal), a rajzon lévő méretezések a fesztáv kivételével megegyeznek a Mini-Moki modellével, (külalakra az Öcsivel is, de lehet méretre is, nem találtunk még megmaradt Öcsit. . .) illetve a törzsléc hossza, mintha eltérne még a korai Mini-Moki törzsléc hosszától is. A fesztáv a többi -- jól méretezett -- alkatrészhez viszonyítva 480 mm körül lehet. (A költségcsökkentés során a monopolisztirol vezérsíkos Mini-Mokik törzshossza is csökkent.)






MINI-MOKI


Hiába volt az Öcsi és utódja a Mini-Moki egy korszakban (az Öcsi kb. 1964-től, a Mini-Moki kb. 1971-től-1990-ig) a leggyakoribb repülőmodell, jó minőségű, korabeli képet nem találtam róluk, a legjobb képet egy csehszlovák Modelár folyóiratban fedeztem fel. . .













A fenti kép  forrása: 

https://rcbookcase.com/data/media/14/01Modelar_January_1977.pdf (15. oldal)







MINI-MOKI építés 1.

Ságvári Endre Úttörőház Gyömrő, modellező szakkör (1981-82)

A filmet Józsa Imre (operatőr-rendező) és Gergely Éva úttörőház igazgató készítette, megőrizte: Szabó László, 2022-ben digitalizálta és restaurálta Négyesi Gábor. A filmben Mini-Moki, Papirusz A/1 és egyéb A/1 kategóriájú modell  látható.

 


















QR kóddal is elérhető:


A fenti képek, és a videó forrása:

https://www.facebook.com/gabor.negyesi.1/videos/1397521800718227?idorvanity=566130187238964








A Mini-Moki

és a Papirusz A/1 bemutatása a csehszlovák Modelar folyóiratban (1977) érdekes, hogy hasonló, részletes leírás a hazai sajtóban nem jelent meg. Mindkét modell a kezdeti piros-sárga hullámkarton szárnnyal és balsalemez vezérsíkokkal látható.


























QR kóddal is elérhető: 



A fenti kép és a két nagyítás forrása: https://rcbookcase.com/data/media/14/01Modelar_January_1977.pdf (15. oldal)








MINI-MOKI építés 2.

 

Az átmeneti, piros-sárga és a legutolsó „sokfeliratos” hullámkarton szárny és Papirusz A/1 törzs egyidőben látható, Balatonfenyves, iskolai szakkör, (1985)

szakkörvezető: Kiss Lajos





  QR kóddal is elérhető:











MINI-MOKI építés 3.

Kisvárdai modellező tábor (1987)

A modellezők által tovább gondolt, hullámkarton szárnyú Mini-Mokik: dupla szárny, megnövelt fesztávú és fülezett szárny, dupla-és T vezérsík. 





QR kóddal is elérhető:




 

A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/Modellezes_1987/?query=mini+modell&pg=1&layout=s









MINI-MOKI

Anyag és színváltozatok


A szárny



A fenti képért külön köszönet Orvosné Apró Andreának és Orvos Viktornak!


A legelső Mini-Moki piros-sárga szárnnyal készült, rajta fekete Mini-Moki felirattal, a feliratot később elhagyták és egyszínű-, sárga, piros és fehér szárnyat használtak, legvégül következett a legismertebb változat: a „sokfeliratos vagy tapéta" szárny.

A „sokfeliratos” szárny: fehér alapon Mini-Moki, Pille és Papírusz A/1 feliratokkal, mivel a felsorolt modellek is abból az anyagból készültek.





 A fenti kép forrása: 

https://www.vatera.hu/katalogus/mini-moki-repulo-modell-3228538043.html


A hullámkarton szárnyak az összes modellhez a nyíregyházi papírgyárban készültek!

(Emelkedő fesztáv szerint: Mini-Moki, Pille, Papirusz A/1)




A fenti képéért külön köszönet Csík Dodónak!


Az orrtőke

A legelső Mini-Moki rétegeltlemez orrtőkével készült (állítólag Finnországból hozták), mint az Öcsi siklómodell, később az orrtőke is a szárnyhoz igazodó színű hullámkartonból készült.

A vezérsíkok

A legelső Mini-Moki balsalemez vezérsíkokkal készült, mint az Öcsi, később ezt a Zümi kisgumisnál is használt (szintén hazai gyártású) monopolisztirolból készült vezérsíkokra cserélték

A törzs

A fenyőléc törzs, végig változatlan maradt, ezt már a Mini-Moki ősénél, az Öcsi siklómodellnél is használták, de a hossza mintha csökkent volna. . .


Keresem Monor és vidéke modellező emlékeit (tervrajz, modell vagy akár visszaemlékezés/történet formájában!), köztük az Öcsi siklómodellt, és a kezdeti, piros/sárga szárnyú Mini-Mokit!




Monor, 2024.

Tóth Gábor/VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR


Észrevételeket szívesen fogadok!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . . :)


A Monoldal és az I. Monori Teremrepítés fő támogatója 

a 2024-ben 38 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor 







 

 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések