2024. november 11., hétfő

Monor és vidéke modellezés-története (1.) -- Bogyó Ferenc vecsési modellező és társai




Bogyó Ferenc (25)

Pandula István (5)

ifj. Frigyes Ernő (2)

Gazsi István (2)

Varga Péter (2)

Dezső György (1)

Kovács Márta (1)


A fenti névsort a korabeli folyóiratokban található említések száma alapján állítottam fel, de fontos volt a vecsési kapcsolat is!



A facebook "átveréséhez" szükséges kis kép. . .







Általános bevezető


Mielőtt belekezdünk mai témánkba, előzetesen néhány modellezéssel kapcsolatos általános tudnivalót is megosztok önökkel.
(Ebből a vázlatos bevezetőből, kiegészítve egy új bejegyzés készül majd.)


A modellezés, mint "munkafolyamat" valószínűleg egyidős az emberiséggel: a "valóság" lemásolása, valamilyen történés előtt vagy után, -- kezdetben nem kizárva a rítusos/vallásos hátteret sem -- de mindenképpen a tapasztalatszerzés és annak megosztása a cél! 
A magyar nyelv a kisméretű kézzelfogható "modellekre" kezdetben a kismás elnevezést használta, de ezt a nemzetközi "model" elnevezés később teljesen elnyomta (Igen, kezdetben egy "l" ahogy azt néhol láthatjuk is, de azon se lepődjenek meg ha esetleg a "röpülőgép" vagy mótor szót olvassák majd.) 
A modellezés szó pl. a ruhaiparban is használatos, de alkalmazható szinte bármire; napjainkban a 3D modellezés (lett) a legismertebb.




Bevezetés a (repülő)modellezésbe


Talán épp a ruhaipari példával lehet legjobban érzékeltetni a modellezés (munka) és a modellezés (sport) közti eltéréseket, ma a modellező sportról olvashatnak: 

a modellezés tanít, nevel, szórakoztat!

A hazai szokás szerint: a működő kicsinyített szerkezet az modell, a  látványtervként bemutatható szerkezet az makett (Vecséssel kapcsolatban pl. dicséretes és követendő példa:  Gál István helyi épületeket bemutató makettjei!) ha megnézzük a nemzetközi meghatározást, akkor nem ezt látjuk: mindenre a model szót használják, legfeljebb kiegészítik pl. a "flying vagy working" szavakkal: (valóban) repül és/vagy működik. . . ez utóbbi bármire alkalmazható: autó, hajó, (stabil) gőzgép. . . 
Ha a szöveges meghatározásból mégsem derül ki az adott modell/makett felhasználási lehetősége, akkor kiderül a kategóriájának rövidítéséből, ma például a szabadonrepülő (motor nélküli) vitorlázómodellekkel: (F1A) és a szabadonrepülő gumimotoros modellekkel: (F1B) foglalkozunk majd, sőt mondhatom azt, hogy szinte a hazai kezdetekről, hőskorról esik szó. Az idézett időszakban (és később is. . .) a repülőmodellezést az igazi repülés előszobájaként tekintették, emiatt a lehetőséghez képest (talán néha azon túl is) támogatták. (figyelembe véve a háborús- és azt követő éveket. . .) Ez abból is kiderül, hogy a szervezetten működő hajó- és autómodellező szakkörök jóval később indultak. (1957)

 

F1B: https://cavalloni.hu/regi_oldal/kepeskonyv/katf1btortenet.htm


A fent említett két kategórián kívül csak a repülőmodellezésben legalább még egy tucat fő kategória létezik, amit napjainkban hobbiként vagy versenyszerűen űznek a sporttársak. (Ezeken belül még pl. a belsőégésű meghajtómotorok méretei, de a versenyző életkora is egy új (verseny)kategóriát jelent)

"Szabadonrepülő: ami azt jelenti, hogy az elengedéstől a leszállásig semmilyen kapcsolat sincs a modellező és a modell között!" Jó esetben csak vizuális, de az időzítés bevezetése előtti időszakban és magassági/távrekordoknál sokszor már az sem. (A látótérből kikerült repülőmodelleket sokszor igazi repülőkkel/helikopterrel kisérték a leszállásig, ha ezt nem tudták megtenni, akkor a megtaláló a modellen feltüntetett címen értesíthette a tulajdonost: a rekordhoz szükséges volt egy közjegyzői hitelesítés is.

A szabadonrepülés igazi hőskora az államosítás után következett be, ugyanis, minden nagyobb földterület egy kézben, az állam tulajdonában volt. . .

Időzítés: előre beállított időtartam után (kategória függő!) a repülőmodellt "repülésre képtelenné" teszi, a modell  "liftezve" szinte függőlegesen, de épségben földet ér; ezzel megakadályozva a gép elvesztését és megkönnyítve a megtalálást.

Gumimotor: egy- vagy a szabályok szerint szerint megengedett számú gumiszalag (nyaláb) feltekerésével ellentétes irányú "motorjárati idő" keletkezik; ez a motorjárat lehet húzó (légcsavar a törzs elején) vagy toló is (légcsavar a törzs végén).  A motorjárati időt befolyásolja a gumimotor (nyaláb) hossza, anyagminősége, a feltekerés száma és a légcsavar kialakítása; a gumimotoros repülőmodellek könnyen felismerhetők a szárnyfesztávhoz képest nagy átmérőjű légcsavarjaikról, ez  bizonyos gumimotoros kategóriáknál pl. F1D  (F1L és F1M) zárttérinél akár a fesztáv felét is elérheti, de meg is haladhatja a légcsavar átmérője, F1B és F4F (Peanut scale) és "játék" szabadonrepülő gumisoknál nagyjából a szárnyfesztáv harmada.



 Mai témánkhoz szorosabban kapcsolódva, a repülőmodell kategóriák (csoportok) közül kiemelném az egyre népszerűbb "Antik/SAM" csoportot, ami gyűjtőneve az 1951 előtt tervezett/készült repülőmodelleknek. (Vitorlázó, elektro-gumis, belsőégésű, elektromos; a szabályok szerint az eredeti terveken szereplő gumimotoros meghajtás már elektromosra cserélhető, ahogy a belsőégésű motor is.)




A fenti kép forrása:

https://rcmodel.biz/antik-repulo-modellezes-antik-modell-szakag/repulo-modellek/


SAM 5 hazai csoport facebook oldala: 

https://www.facebook.com/groups/989927571083658/


SAM: Society of Antique Modellers

Akit bővebben érdekelnek a repülőmodellező kategóriák itt talál egy listát: 

 https://cavalloni.hu/regi_oldal/kepeskonyv/kategoriak.htm






Összefoglalás

Mai bejegyzésemben a vecsési modellezés kezdeteit/versenyzőit mutatom be, ami a magyar modellezés hőskora is volt. Ezt követően némi lecsendesedés után újra fellendült a hazai modellezés, de erről majd a következő részben. . . A végső tervem: Monor és vidékéről minden elérhető anyag összegyűjtése, és (legalább) Bogyó Ferenc civil és szakmai életrajzának összeállítása/közzététele.

Bogyó Ferenc jelenleg ismert civil életrajza: 

Születési hely/idő: Vecsés, 1919. augusztus 5.

A fenti adatok forrása:

 https://adt.arcanum.com/hu/view/Hivatalos_Kozlony_1941/?pg=724&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Ferenc+Vecs%C3%A9s+1919+augusztus+5+


Anyja neve: Téglás Mária (1881-1954)

Apja neve: Bogyó Ferenc (1883-1967)


 Bogyó Ferenc, Frank Bogyo néven 1958 januártól az USA-ban élt;  2000 június 27-én halt meg Frank D. Bogyo néven. 
A lakhelye: Granite Falls, Snohomish, Washington, USA.

A fenti adatokért köszönet Csóka Géza családfakutatónak!


Bogyó Ferenc szüleinek sírja a vecsési temetőben, 
a fényképet Michael Frühwirth vecsési helytörténésztől kaptuk.
Köszönjük!

A monori modellezés történetéről eddig megjelent Monoldal írások linkgyűjteménye itt olvasható: 

https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-tortenete.html



Folytatása következik! (Monor és vidéke modellezés-története (2.)



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

Keresem a témához kapcsolódó emlékeket: fénykép, adat, történet, repülőmodell, tervrajz, oklevél, kitüntetés stb.!




 Monor és vidéke modellezés-története (1.)

 Bogyó Ferenc vecsési modellező és társai



A monori modellezés kutatása közben, többször találkoztam a vecsési Bogyó Ferenc nevével; feltűnt hogy a korszak legnagyobb modellezői közt említik a nevét (Benedek, Winkler, Poich, Horváth, Krizsma. . ., de róla eddig nem sokat tudtam. 

Aztán elkezdődött egy történet. . . 

A vaterán felbukkant egy bronzplakett ami Bogyó Ferenchez köthető (magyarázat: lásd lentebb), ezt megvettem. . .
majd az I. Monori Teremrepítés előtti "balsatömb kereső felhívásomra" jelentkező vecsési modellező, Brindzik László hozott nekem egy hatalmas balsatömböt: kiderült, hogy Bogyó Ferenc a  nagybátyának volt a modellező oktatója. . . mindez pár nap alatt.




A plakett felirata:



Első magyar A2 modellverseny győztesének szeretettel
Vecsés 1951. VI. 3. Bogyó F.

Sokáig azon gondolkodtam, hogy oldották meg azt, hogy Bogyó Ferenc nevére a verseny megnyerése után "kitöltötték" a bronzplakettet. (Jól tudjuk, egy verseny díjazásakor még papír okleveleknél sem olyan egyszerű ez.)

De, itt nem is erről van szó!

 Bogyó Ferenc ajánlotta fel a plakettet!

1951-ben egyedileg készített bronz plakettet felajánlani. . . ez még a mai lehetőségek közt is szinte elképzelhetetlen feladat!

Sajnos a plaketten jelzett versenyről írásos feljegyzést sem találtam, akinek bármilyen adat van a birtokában, kérem jelentkezzen!
Külön érdekesség, hogy hazánkban hivatalosan csak a plaketten olvasható dátum után három évvel, 1954-ben indult az A2 kategória!
(Korábbról nincs hír)
 Lehetséges, hogy ezt a plakettet sohasem adták át?
Az A2 kategória a nemzetközi F1A elnevezés megfelelője: A2-ben ifik és felnőttek indulhattak, A1-ben gyerekek. 





Térjünk vissza a kezdetekhez!

A most következő újsághíreket --  amit lehet -- teljes terjedelmében közlöm, mert fontos kordokumentumok!







-- 1940. 03. 01. --
Magyar Szárnyak

Az első híradás a vecsési modelezőkről'
(Igen, a 40-es évek legelején még így írták a modellező szót, néhol később is!)




A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)




A fenti képhez, szerkesztői hozzászólás: 


A fenti kép forrása: 

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)

A fent ígért újságcikket én nem találtam meg, illetve aláírás hiányában, nem azonosítható. Aki megtalálja, kérem értesítsen!








Egy korabeli reklám
Magyar szárnyak, 1940




A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Eközben. . .


--1941.--

Magyarország belépése a II. világháborúba

"1941. június 26-án ismeretlen, felségjel nélküli repülőgépek bom­báz­ták Kassát és környékét"

Forrás:








-- 1942. 07. 28. --
Délmagyarország

Bogyó Ferenc és Gazsi István 
a Vecsési Levente Egyesület színeiben indult


 Levente címer


A fenti kép forrása:





A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








-- 1942. 07. 30. --
Pesti Hírlap


Egy másik híradás ugyanarról a versenyről, itt megtudhatjuk a számunkra különösen fontos helyszínt is: 
Ferihegyi-úti sportrepülőtér!

A repülőtér akkor Vecséshez tartozott, ahogy bizonyos részei még ma is:





A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



Egy másik híradás ugyanerről a versenyről:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








--1942. 09. 22.--
Esti Újság






A fenti kép forrása: 

Ugyanaz a hír máshol: 

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







-- 1943. 07. 15. -- 
Pesti Napló


"Budapest hármashatárhegyi vitorlázó telep/ferihegyi repülőtér"

Kidolgozási díjat kapott Bogyó Ferenc és ifj. Frigyes Ernő, vecsési leventék.

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)

A fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/PecsiNaplo_1943_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=107&layout=s

Ugyanaz a hír máshol: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/Dunantul_1943_07/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=109&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)

Ifj. Frigyes Ernő később több modellt tervezett, köztük a sokunk által megépített és szeretett Sóhaj A/2-es szabadonrepülő vitorlázót is is!

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10212406219296345&set=pcb.1256009704506760

https://cavalloni.hu/regi_oldal/2000_3/03_frigyes.htm






--1943. 05. 30.--

Székely Nép


Elveszett repülőmodellek megtalálóihoz





A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/SzekelyNep_1943-2/?query=elveszett+rep%C3%BCl%C5%91modell&pg=430&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





--1944. 01. 01.--

Ifjú Repülő


Reklám











Pár évvel ezelőtt még kevesen tudták, hogy nézett ki a Corvin Áruház eredeti homlokzata: ott van a bal szárnyon!


A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?pg=5&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Eközben. . . 

--1944. 06. 01.--

Ifjú Repülő

A monori modellezés első említése, egy képes beszámoló a levente modellezők munkájáról!

80 éves a monori modellezés!

1944-2024

A fenti adatok forrása: 

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



Ugyanaz a lapszám fontos tudnivalókkal

A repítésen eltűnt repülőmodell lehetséges, hogy rekordot repült!




A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?pg=45&layout=s&query=h%C3%A1lajelv%C3%A9ny

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







--1944. 06. 21.--

Esztergom és vidéke


Vigyázzunk a leszállt repülőmodellekre





A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/Esztergom_es_Videke_1944/?query=elveszett+rep%C3%BCl%C5%91modell&pg=151&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)






--1944. 07. 07. --

Keleti Újság


Ne "kövezzük meg" a határainkban leszálló repülőmodelleket














A fenti kép forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/KeletiUjsag_1944_07/?query=elveszett+rep%C3%BCl%C5%91modell&pg=45&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Az 1944-es eredmények közlése

--1948. 05. 01.--

Magyar Repülés


Egyéni pontverseny eredményei: 

28. Bogyó Ferenc, Vecsés 55 (pont)

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)

A fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=bogy%C3%B3+vecs%C3%A9s+model&pg=60&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Eközben. . .

--1945.--

A II. világháború vége Magyarországon, a Levente mozgalom feloszlatása 

(Bogyó Ferenc és Gazsi István kezdetben a Vecsési Levente Egyesület színeiben indult a repülőmodell versenyeken.)

https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/az-i-vilaghaborutol-a-ketpolusu-vilag-felbomlasaig/magyarorszag-a-ii-vilaghaboruban/a-ii-vilaghaboru-vege-magyarorszagon

https://www.rieth.hu/Gyermekkor/Levente.htm









--1945-1946.--
Magyar Repülés 1948. 05. 10.





"A modellezés az 1945. és 1946. években néhány egyéni kezdeményezéstől eltekintve szünetelt"  

 A fenti idézet forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?pg=60&layout=s&query=a+modellez%C3%A9s+sz%C3%BCnetelt

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Az 1947-es eredmények közlése

--1948. 05. 10.--

Magyar Repülés


Pontverseny egyéni eredményei:

3. Bogyó Ferenc, Vecsés 202 (pont)


Csapatverseny: 

2. Vecsési Modellező Egyesület 215 (pont)

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)

A fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=bogy%C3%B3+vecs%C3%A9s+model&pg=60&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)






-- 1947. 08. 21. --
Népsport



"Bp.-nagyrákosi gyakorlótér"

Bogyó Ferenc

Vitorlázó kategóriában: 4.
(?), de valószínűleg gumi -- motoros kategóriában: 2.

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)





A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








--1947. 09. 01.--
Magyar Repülő













A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








--1947. 09. 01.--
Magyar Repülő

A rejtélyes rekordok első híradása:






A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)






--1948. 01. 01--
Magyar Repülő


A rejtélyes rekordok második híradása, 
leszállási hely nélkül. . .




















A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





-- 1948. 05. 10. --  
Magyar Repülés


Országos rekordok






Azt nem tudjuk, hogy a lenti képen Bogyó Ferenc vagy bármelyik vecsési modellező szerepel-e? Akár rajta is lehetnek!
Az előtérben látható vitorlázó repülőmodell legjobban a G-7 Fergeteg-K-ra hasonlít, de a függőleges vezérsíkja a rajztól eltérő https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1947/?pg=8&layout=s&query=G-7+Fergeteg-K

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





















A fenti képek forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








Lentebb olvasható a rekordok kivonata, kizárólag Bogyó Ferenc eredményeiről, illetve. . . 
nem kizárt, hogy a hazai modelltörténelem legérdekesebb sztorija bontakozik ki előttünk: 
a leírás szerint Benedek György és Bogyó Ferenc ugyanonnan (Budapest-Rákos) indította repülőmodelljét, majd -- 260 méter eltéréssel -- mindkettő a Heves megyei Horton szállt le (50 km-es távrepülés)

Vagy egy termiken (meleglevegő-feláramlás) osztoztak vagy nyomdai hiba, elírás! Aki tudja, mondja!























A fenti képek forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







A cavalloni.hu oldalon
 a 

repülőmodell nemzeti rekordok 1938-tól 
című fejezetben ez olvasható:

F1A vitorlázó modellek közt


6Bogyó Ferenc1947.08.20Bp. Rákos - HerédBF - 2

50,000 km



F1B gumimotoros modellek közt


3              Benedek György                  1947.08.20                       Bp. Rákos - Hort                 BM -1        50,260 km



(A lista elején olvasható két szám (6 és 3) a jegyzett rekordok sorszáma 1938-tól, nem helyezés!)




A két versenyző Benedek Gy./Bogyó F.) valóban egy napon, egy helyszínről (Bp.-Rákos) indította modelljét, de az egyik Horton szállt le, a másik a közeli Heréden, viszont a 260 méter eltérés a két leszállóhely között szinte nem mérhető (Budapestről), legfeljebb egymáshoz képest! 
A mai településhatárokat nézve a két település legközelebbi pontja legalább 4 km! Heréd és Hort között Hatvan található, lehetséges, hogy mindkét modell Hatvan területén szállt le, ha a 260 méter eltérés valós! (2024-es Google adatok alapján)

Benedek György ezzel a távolsággal nemzetközi (FAI) rekorder volt!
Ismétlem: hiába a két nagyon közeli eredmény (és az esetleges mérési pontatlanság)
Bogyó Ferenc vitorlázó, 
Benedek György gumimotoros kategóriában érte el!



























A fenti képek forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








-- 1948. 06. 10. --
Magyar Repülés folyóirat








A fenti kép forrása: (Másik újsághírből!)




A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)









Nem emlékeztem a BF-M1. modellre, 
a rövidítés feloldása: Bogyó Ferenc - Motoros 1.),
 érdemes volt utána nézni, ugyanis Bogyó Ferenc tervezte; 
a híradás erről nem szólt, ráadásul a gép nevét is rosszul írták.












A fenti rajzon is látható a szárnyfesztávolság majd felét elérő légcsavarátmérő, ami a gumimotoros repülőmodellek sajátossága.

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








--1948. 01. 01--
Magyar Repülő


A Magyar Repülő Szövetség Elnöki Tanácsának kitüntetéseit kapta:





A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1948/?pg=14&layout=s&query=bogy%C3%B3+ferenc+eln%C3%B6ki+tan%C3%A1cs

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





--1948. 08. 10.--

Magyar Repülés


Bogyó Ferenc vitorlázó gépével 

BF-V1 rövidítés feloldása: 

Bogyó Ferenc - Vitorlázó 1.

ez a gép is saját tervezésű volt!

Ilyet akkoriban is csak a legjobbak tudtak!




Bogyó Ferenc az iskolán kívüliek versenyében 6. helyezést ért el

Varga Péter (Vecsés) 3.

Pandula István (Vecsés) 14.

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)


A fenti kép és adatok forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=bogy%C3%B3&pg=120&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Eközben. . .

--1948-1949.--


Államosítás, a cserkészet (voltak modellező cserkészek is) megszüntetése, ekkor alakulnak az iskolai úttörőcsapatok, felhasználva a cserkészet eredményeit. (pl. gyermekvasút)


https://mek.oszk.hu/02100/02185/html/737.html

https://barankovics.hu/a-cserkeszet-tortenete-magyarorszagon-1948-ig/

https://monoldal.blogspot.com/2024/04/konyvbemutato-17-bakay-kornel-ragyogj.html





--1948. 10. 25.--

Magyar Repülés


Cavalloni-Kupa

I. Nemzetközi repülőmodell versenye

1948. szeptember 12. ferihegyi repülőtér


"A magyar modellezés nagy úttörőjének dr. Cavalloni Ferenc tanárnak az emlékére az OMRE vándorserleget alapított, melyért minden évben nemzetközi verseny keretében küzdenek a modellezők."

A fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=TEXT%3D%28bogy%C3%B3+cavalloni%29+kupa&pg=187&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)


Az eredmények


12. Bogyó Ferenc, átlag 2 perc 10.3 mp

részleteredmények: 5 perc 20 mp és 1 perc 11 mp

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)


Az fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=TEXT%3D%28bogy%C3%B3+cavalloni%29+kupa&pg=197&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





--1949. 05. 10.--

Magyar Repülés

Országos Magyar Repülő Egyesület




A fenti lép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?pg=164&layout=s&query=OMRE+jelv%C3%A9ny

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





-- 1949. 09. 10. --
Magyar Repülés


Nemzetközi verseny Hódmezővásárhelyen


Bogyó Ferenc földi indításban (senior)  6. 

Vízi indítás (senior) Bogyó Ferenc nem ért el helyezést

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







-- 1949. 10. 10.--

Magyar Repülés


Hajdúszoboszló II. Cavalloni-Kupa







A fenti lép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=354&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





-- 2024.--


A lenti kép ami a hazai antik modellező (SAM) szakág tagjait is elgondolkodtatta, mert nem derül ki, hogy egy jól elkapott pillanat vagy montázs? Zainkó Géza repüléstörténet-kutató közlése szerint a háttérben a ferihegyi sportrepülőtér hangárjaira hasonlító épületek vannak. . . ezen elindulva én azt gondolom, hogy a jobb oldali modellező, akár Bogyó Ferenc is lehet! A kép a forrás szerint az 1940-es években készült. (Jelenleg mindkét modell azonosításra vár, mert a jobb oldali sem Cinege III., ahogy azt elsőre gondolhatnánk.


A www.regifotok.hu oldalról


A fenti kép forrása: 

https://www.facebook.com/regifotokblog

https://www.facebook.com/photo?fbid=582801377446886&set=a.180714654322229










--1948. 08. 10.--
Magyar Repülés

Egy tablókép felirata az egyik versenyről:

Tanít, nevel, szórakoztat a Magyar Repülés (folyóirat)

Minden számában modell tervrajzok

Egyes szám ára: 1 Ft 20

Előfizetés fél évre: 16- Ft

Előfizetés egész évre: 30- Ft

Megjelenik kéthetenként









A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)

A "Tanít, nevel, szórakoztat" szlogent később általánosan a modellezés foglalkozásokra is használták!





--1953. 04. 25.--

Ifjú Sólyom


"Az 1952-es évben a következő modellezők érték el az új teljesítményjelvényeket

Bronzkoszorú:

Bogyó Ferenc Budapest,

Pandula István Budapest" 

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)


A fenti adatok forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1953/?pg=58&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Pandula

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





-- 1953. 06. 25. --

Ifjú Sólyom


Kovács Márta és Varga Péter vecsési modellezők

A modell gumimotoros meghajtású, dupla függőleges vezérsíkkal, akkoriban (és korábban) ez főleg nyugaton volt gyakori, mondhatnánk: divat.







A III. Országos Úttörő Modellezőverseny eredményei



A fenti képek forrása: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1953/?query=kov%C3%A1cs+M%C3%A1rta+varga+p%C3%A9ter+vecs%C3%A9s+modellez%C5%91&pg=95&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)









--1956. 04. 10.--
Ifjú Sólyom



Az 1956 március 18-án a ferihegyi repülőtéren lebonyolított válogató verseny eredménye

Gumimotoros kategória:

10. Bogyó Ferenc (Dózsa repklub) 482 mp

(Itt csak a számunkra fontos neveket mutatjuk)


A fenti adatok forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)








Eközben. . .

--1956. október 23-November 4.--

Forradalom és szabadságharc

Ezt követően nincs több hír Bogyó Ferencről.









--1957.--

 Bogyó Ferenc, Frank Bogyo néven 1958 januártól az USA-ban élt;  2000 június 27-én halt meg Frank D. Bogyo néven. . .
A lakhelye: Granite Falls, Snohomish, Washington, USA

(A fenti adatokért köszönet Csóka Géza családfakutatónak!)









Visszaemlékezés

--1948-1984--
Modellezés 1984. május

Vízi indítású gumimotoros kategória eseményei

Ferihegyi verseny

Hajdúszoboszló nemzetközi verseny

Bal sarok fent: Pandula István








A fenti fénykép és adatok forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







-- 1985. február --
Modellezés








A tartalomból

--1949-ben történt--















Visszaemlékezés, ami egy erős és valóban emlékezetes kapocs a modellező korszakok közt 
(máig tartó. . .ezért készülhetett el ez a bejegyzés)




Akinek megtetszettek az antik/SAM gépek, a PACO modellnél akár vehet is egyet, ez egy kisebb, egyszerűbb modell: 





Ez egy haladóknak készült antik repülőmodell építőcsomag: 






Ha valaki csak reptetni szeretne, akkor itt talál pár végtelenül egyszerű, de jó szórakozást nyújtó repülőmodellt is: 




A feldolgozott időszakban a következő vecsési modellezők neveit olvashattuk  a folyóiratokban:

vecsési modellezők névsora
(A linkek megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)

Bogyó Ferenc

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1940/?query=vecs%C3%A9sen+is+folyik+a+modelez%C5%91&pg=108&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1940/?query=vecs%C3%A9sen+is+folyik+a+modelez%C5%91&pg=112&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Ellenzek_1942_07/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=203&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Delmagyarorszag_1942_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=201&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/PestiHirlap_1942_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=342&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/EstiUjsag_1942_09/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=148&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarsagMilotayPetho_1942_09/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=221&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/VasarhelyiNepujsag_1942_3/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=151&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/PecsiNaplo_1943_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=107&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Dunantul_1943_07/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=109&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1947/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=23&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1947/?pg=24&layout=s&query=bogy%C3%B3+ferenc++vitorl%C3%A1z%C3%B3

https://adt.arcanum.com/hu/view/NemzetiSport_1947_08/?query=vecs%C3%A9s+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=56&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=59&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1948/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model+&pg=15&layout=s

https://cavalloni.hu/regi_oldal/2001_1/reprekord1.htm

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=26&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=152&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepulo_1948/?pg=14&layout=s&query=bogy%C3%B3+ferenc+eln%C3%B6ki+tan%C3%A1cs

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?pg=75&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Ferenc+megd%C3%B6nt%C3%B6tte

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?pg=68&layout=s&query=BF-M1+

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=bogy%C3%B3&pg=120&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=vecs%C3%A9s+modell&pg=316&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=354&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1956/?pg=50&layout=s&query=bogy%C3%B3+ferenc++

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1953/?pg=58&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Pandula


Pandula István: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=bogy%C3%B3&pg=120&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Modellezes_1984/?query=1949++v%C3%ADzi+gumimotoros++modellez%C5%91&pg=71&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=vecs%C3%A9s+modell&pg=315&layout=s  (Itt Pandulát budapestinek írja.)

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1949/?query=pandula+rep%C3%BCl%C5%91modell&pg=238&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1953/?pg=58&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Pandula


ifj. Frigyes Ernő

https://adt.arcanum.com/hu/view/PecsiNaplo_1943_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=107&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Dunantul_1943_07/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=109&layout=s


Gazsi István

https://adt.arcanum.com/hu/view/Ellenzek_1942_07/?query=bogy%C3%B3+ferenc++model&pg=203&layout=s

https://adt.arcanum.com/hu/view/Delmagyarorszag_1942_07/?query=+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=201&layout=s


Varga Péter

Dezső György 

https://adt.arcanum.com/hu/view/NemzetiSport_1947_08/?query=vecs%C3%A9s+rep%C3%BCl%C5%91modell+bogy%C3%B3&pg=56&layout=s


Kovács Márta 

https://adt.arcanum.com/hu/view/IfjuSolyom_1953/?query=kov%C3%A1cs+M%C3%A1rta+varga+p%C3%A9ter+vecs%C3%A9s+modellez%C5%91&pg=95&layout=s 




További ajánlott irodalom:


A monori modellezés történetéről eddig megjelent Monoldal írások linkgyűjteménye: 

https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-tortenete.html

Az Antik/SAM 5 hazai csoport oldala: 

https://www.facebook.com/groups/989927571083658/

A Magyar Modellező Szövetség oldala:

 https://www.modellsport.hu/

A Cavalloni modellklub oldala:

https://cavalloni.hu/

A Vitéz Kaszala Károly Modellező Kör oldala: 

https://www.facebook.com/profile.php?id=100064631683938

Surman Zsolt modellező oldala: 

 http://users.atw.hu/sry/index.html

A gumimotoros repülőkről: 

http://users.atw.hu/sry/cikk_353.pdf

Zainkó Géza monori repüléstörténet-kutató oldala: 

https://kepesrepules.wordpress.com




Összefoglalás

Mai bejegyzésemben a vecsési modellezés kezdeteit/versenyzőit mutattam be, ami a magyar modellezés hőskora is volt. Ezt követően némi lecsendesedés után újra fellendült a hazai modellezés, de erről majd a következő részben. . . A végső tervem: Monor és vidékéről minden elérhető anyag összegyűjtése, és (legalább) Bogyó Ferenc civil és szakmai életrajzának összeállítása/közzététele.

Bogyó Ferenc jelenleg ismert civil életrajza: 

Születési hely/idő: Vecsés, 1919. augusztus 5.

A fenti adatok forrása:

 https://adt.arcanum.com/hu/view/Hivatalos_Kozlony_1941/?pg=724&layout=s&query=Bogy%C3%B3+Ferenc+Vecs%C3%A9s+1919+augusztus+5+


Anyja neve: Téglás Mária (1881-1954)

Apja neve: Bogyó Ferenc (1883-1967)


 Bogyó Ferenc, Frank Bogyo néven 1958 januártól az USA-ban élt;  2000 június 27-én halt meg Frank D. Bogyo néven. 
A lakhelye: Granite Falls, Snohomish, Washington, USA.

(A fenti adatokért köszönet Csóka Géza családfakutatónak!)

Bogyó Ferenc szüleinek sírja a vecsési temetőben,
a fényképet Michael Frühwirth vecsési helytörténésztől kaptuk.
Köszönjük!


A monori modellezés történetéről eddig megjelent Monoldal írások linkgyűjteménye itt olvasható: 

https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-tortenete.html



Folytatása következik! (Monor és vidéke modellezés-története (2.)





Minden észrevételt szívesen fogadok! 
Keresem a témához kapcsolódó emlékeket: fénykép, adat, történet, repülőmodell, tervrajz, oklevél, kitüntetés stb.!

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor

2024. november 11.-2025. május 29.


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor




2024. október 29., kedd

A Nemzeti Falanx monori eseménye (2.)

 



A helyi újság híradásai


(A helyi újság is beszámolt az eseményről, a helytörténetből mégis kimaradt!)

kép

A fenti kép forrása:

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/VasarnapiUjsag_1908/?query=monor%20nemzeti%20falanx&pg=543&layout=s


Az első részben bőven mutattunk az országos sajtók Nemzeti Falanx monori eseményéről szóló híreiből, volt köztük közlemény az alakulásról, felhívás a leendő résztvevőkhöz és fényképes beszámoló a már lezajlott eseményről.

Most nézzük, hogy a korszak egyetlen helyi folyóirata

a Monorkerületi Lapok, hogyan tudósított az eseményről.

(A Monor és Vidéke ekkor szünetelt.)

Több, mint 100 esztendő elteltével sajnos személyes adatközlők már nincsenek köztünk. . . Nem titok, hogy az első részben felmerült kérdések egy részére is választ kapunk!

Sajnos a Monorkerületi Lapokat az ADT még nem dolgozta fel, ezért csak gyenge minőségű fénymásolatként olvashatjuk, a szövegeket lemásoltuk a képekről, de úgy döntöttünk maradjon néhány kép is a “hangulata” miatt. Köszönjük, hogy forrásként a monori könyvtár DVD- jét használhattuk, ez természetesen elérhető minden olvasó számára. (A bemutatott újságcikkek szóhasználata és helyesírása eltér a maitól!)

A címlapképünk nem helyi újságból származik, mert abban nem közöltek képet az eseményről.





A Nemzeti Falanx Egyesület megalakulásnak híre

a Monorkerületi Lapok-ból (1907.)


kép

A fenti kép forrása: monori könyvtár


“Ily cím alatt igen üdvös célú egyesület alakult legutóbb a fővárosban, mely működési területét az egész országra kiterjeszti. Az egyesület célját részletesen és érdekesen ismerteti az alábbi cikk (az első részben már bemutattuk), melyet a vármegyénk hivatalos lapjából vettünk át, mint amelybe vármegyénk alispánja közhasznú volta miatt és az egyesületnek különösen a községek elöljárói előtt való ismertetése végett közölni rendelte. Bennünket azért érdekel közelről az egyesület megalakulása, mert első nyilvános szereplésénél aug. 20-án járásunk községeinek gyermekeivel óhajt néptornaversenyt rendezni.

Amidőn közreadjuk mi is e cikket, nem bírjuk eléggé kifejezni az egyesület czéljának nagyszerű voltát és éppen azért olvasóink legmelegebb érdeklődésébe és pártolásába ajánljuk a “Nemzeti Falanx Egyesület”-et. A hivatalos lap cikke egész terjedelmében a következő:” (Lásd az első részt)

kép

A fenti kép forrása: monori könyvtár





Nemzeti Fálanx Monoron

(Igen, néha Fálanx. . .)

“Mult számunkban kimerítően ismertettük azt a hazafias és igen nemes célu egyesületet, mely a magyar nép testi és szellemi nevelésének ügyét óhajtja szolgálni. Benne foglaltatott ismertetésünkben az is, hogy első ténykedésül járásunk serdülő gyermekeivel akar István király napján a fővárosban tornaversenyt rendezni. Az ez iránti mozgalmat már megindította Monoron és a többi községben, mindenütt megbizván egy arra alkalmas egyént, hogy az ifjú csapatokat szervezze, oktassa és majdan a versenyre fölvezesse. Monoron Sükösd Ferenc áll. iskolai tanítót bizta meg az egyesület, ellátta a tanításhoz szükséges szerekkel is és akik gyermekeiket ebben a mindenképp szép és üdvös oktatásban akarják részesíteni, jelentkezhetnek föntnevezett tanítónál, ki az egyesület utasítása szerinti oktatást legközelebb megkezdi.”


kép

A fenti kép forrása: monori könyvtár


“Gyermekek tornaversenye Monoron. A “Nemzeti Falanx” egyesület, mely csak pár hét előtt alakult a fővárosba és melynek igen üdvös célja a fiatalság testi és szellemi nevelése, mint örömmel értesülünk, első szereplési helyéül városunkat választotta. Az egész ország területére gravitáló egyesület választmánya ugyanis elhatározta július 31-én tartott ülésén, hogy első gyermektornaversenyét augusztus 20-án Monoron rendezi a járásunkban 12 éven felüli gyermekekkel, e végből már érintkezésbe lépett a községek elöljáróságaival, hogy ezek támogatását a versenyhez megnyerje. A programm a következő:”

(Lásd az első részt!)



1908!!! A pünkösdi verseny


kép

“Ifjúsági versenyek.

A Nemzeti Fálanx egyesület monorjárási fiókja pünkösd második ünnepén rendezi ifjúsági versenyét Monoron. Amidőn a versenyek sorrendjét alább teljes egészében leközöljük, azon reményünknek adunk kifejezést, hogy a gyermekeket a versenyre előkészítő megbízottak iparkodni fognak azokat úgy kioktatni, hogy a versenyek igazán szabályosak, értékesek és élvezetesek legyenek és hogy a versenyeket végig néző közönség meggyőzödjön azok láttán, hogy a egyesület igazán hasznos és üdvös célt szolgál az ifjuság testi és szellemi nevelésének fejlesztésével. Ami csak ugy következik be, ha a versenyek szépen, szabályosan folynak le. Ezt azért jegyeztük itt meg, mert habár a versenyek ideje már innen-onnan elérkezik, még eddig igen keveset hallottunk az előkészületeiről, különösen pedig a gyermekek oktatásáról. Maga a verseny programmja nagyon is gazdag, s ha minden egyes szám ügyesen mutattatik be, akkor igazán szép lesz ez az ifjúsági verseny, mely a közönséget sarkalni fogja az egyesület legnagyobb támogatására. A monorjárási fiók elnöke: Földváry Bertalan

kép




“A Nemzeti Fálanx versenye

a Nemzeti Fálanx monorjárási fiókjának vezetősége már megtette a szükséges előkészületeket a versenyre, melyet pünkösd hétfőjén d. u. 3. órakor a monori vásártéren tartanak meg. A járás községeiből Monoron kivül még Kispest, Gyömrő, Gomba, Üllő és Péteri jelentette be a részvételét a versenyre, amely mindenesetre nagy lépést fog jelenteni a Fálanx céljainak elérésében s azonkívül a megjelenő közönségnek igazán elsőrangú szórakozást fog nyújtani.”

(Első részünkben felmerült néhány kérdés, az egyikre most választ kaptunk: a monori vásártéren tartották a Nemzeti Falanx rendezvényét. A vásártérről az éppen (végleg) megszűnőben lévő területről egy gondolat: “kezdetben” a vasút, azzal szemben a Kossuth Lajos utca és mai Tompa Mihály utca volt a kiterjedésének határa. A mai Dózsa György utcát pl. a Tompa-Fillér utcáktól Vásár utcának nevezték, nem kizárt, hogy a mai Békásban lakók háza helyén tartották a Nemzeti Falanx monori rendezvényét.)

A következő szám:

kép




Köszönetnyílvánítás

A Monor járási Nemzeti falanx által pünkösd hétfőjén rendezett verseny alkalmával több oldalról nyert szívesség és áldozatkézségért a vezetőség köszönetét fejezem ki mindazoknak, akik a rendezéshez szükséges tárgyakat rendelkezésünkre bocsájtották. Igy Baltigh Juliska, Draskovich Matild, Horeczky Irénke és Moravitz Jolán urleányoknak, kik az érmekhez szükséges szalagokat készítették el ügyesen, Gyallay Imre urnak a pénztárnoki teendők ellátása körüli szíves fáradozásaiért, Farkas Kálmán urnak a vásártér átengedéséért, Heller Jenő urnak a pálya készítésében kifejtett buzgó segítségéért, Fried Béla urnak a liszteszsákokért, Kakas Mihály urnak a sátrak díjmentes átengedése, Schlesinger Ignác, Stern Jenő uraknak a hordókért, Polacsek I. és fia cégnek a deszka és faanyagok kölcsönzéséért, valamint Monor község elöljáróságának szíves támogatásáért.

Monor, 1908 évi jun. hó 11-én Földváry, főszolgabíró.”



A második rész összefoglalása

Végezetül elmondhatjuk, hogy a Nemzeti Falanx egy kíváló, “korát megelőző” kezdeményezésnek indult, de már az elején támogatási gondokkal küzdött, ezért került végül Monorra a Budapestre tervezett esemény; aminek mi monoriak örülünk, mert a helyi és országos újságcikkekben felsorolt személyek, helyek és nem utolsósorban maga a Nemzeti Falanx már a történelmünk része. (Lehetett volna, de a Monoldal fedezte fel az eddig politikai okokból titkolt eseményt) A bemutatott híradások szerint az adakozó monoriak szervezőként-, versenyzőként- és nézőként is kitettek magukért; előkerült egy újabb részlet a múltból amire ma is büszkék lehetünk!

A Monoldal számára a Nemzeti Falanx felfedezése egy megerősítés, hogy folytassuk. . . Monoldal: helytörténet egy oldalon, de nem egyoldalúan.

Keresem a Nemzeti Falanx jelvényét, minden megoldás érdekel: eredeti, másolat, fénykép, rajz!!!

Keresem a Nemzeti Falanx monori emlékeit!!!

Az első rész teljes terjedelmében itt olvasható:

https://monoldal.blogspot.com/2024/10/nemzeti-falanx-monori-esemenye-1.html



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)



Tóth Gábor 2016-2024. 10. 29.



A Monoldal fő támogatója a 2024-ben 38 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor


Az esztendő csúcspontja: L2 Róma relikvia Monoron!

  Szerkesztőnk ismét "arcoskodik", most is van mire :) A 2025. szeptember 4-én 100 esztendős L2 Róma egyik eredeti darabjával. . ....

Népszerű bejegyzések