Évek óta tervezem, hogy a meglévő gyűjtéseimből összeállítok egy kis ismertetőt a környék régi buszjáratairól, de eddig nem találtam hozzá megfelelő fényképet, ma viszont a facebookon megláttam a régen várt képet, most persze nem találom az összegyűjtött anyagot. . . mindegy, hosszú a téli éjszaka.
A címlapképünk forrása: https://www.facebook.com/photo?fbid=10218433504525883&set=a.2488557170237
Mohácsi Lászlónak köszönjük a különleges fényképet!
A kép mellé Mohácsi László ezt írta: Petz féle autóbusz.
A facebook bejegyzés hozzászólásaiból (Sinkovich Lidiától és Topor Istvántól) azt is megtudhattuk, hogy a sofőr Nagy István volt, a kalauz Veres László, a forgalmista nevét sajnos még nem tudjuk. A monori helytörténetből eddig nem volt ismerős a Petz név, a vecsésiek és pándiak ebben előttünk járnak.
Mivel nagy jelentőségű képről van szó, azonnal elküldtem dr. Négyesi Pálnak, aki régi kedves ismerősöm -- azonnal segített. Megpróbálhatom Pál autós szakmában/irodalomban véghez vitt érdemeit/sikereit felsorolni, de attól tartok, hogy valami biztosan kimarad: a Közlekedési Múzeum volt munkatársa, a www.magyarjarmu. hu egyik alapítója/szerkesztője, a www.fortepan.hu szerkesztője, számtalan könyv szerzője, több autós szaklap szerkesztője és munkatársa.
Nem utolsósorban megemlítem, hogy amikor hu. . . hu. . . huszonkét esztendővel ezelőtt majdnem autós újságíró lett belőlem, akkor Pál volt a főszerkesztőm. . . Akit érdekel itt olvashatja a rövid, de máig érvényes írásom: https://tothkarosszeriamonor.gportal.hu/gindex.php?pg=29124746
A 10. születésnapját ünneplő www.magyarjarmu.hu oldalon olvashatunk a vecsési székhelyű, Petz féle autóbusz vállalat járatairól. https://magyarjarmu.hu/tortenet/autobusz-vallalkozok/petz-mihalyne/?fbclid=IwAR1oHvIj_Jz2ZrXtkkSEoESqa12ep8uPS0t6ENVXY6RwB8F3AjilYs6qnCk
A magyarjármű oldal képpel egészítette ki a vecsésiek emlékeit: http://www.vecsesikonyvtar.hu/index.php/kikicsda/item/1776-petz_mihalyne
Azt jó tudni, hogy a fenti szövegben szereplő "BART" nem buszmárka (bocsánat a "korszerűtlen" kifejezés miatt, akkoriban még gyakoribb a "társas gépkocsi" kifejezés) hanem egy cégnév rövidítése:
ezt az http://old-ikarus.hu/bevezet.htm oldalon olvashatják, a "Szent Domokos utcai forgalmi telep tervezése/Vállalkozók az autóbusz-közlekedésben, a BART (Budapesti Autóbusz-közlekedési RT) megalakulása" című fejezetben.
Id. Petz Mihály halála után özv. Petz Mihályné vette át az autóbusz üzemeltetést, fia ifj. Petz Mihály volt (Az egyik?) sofőr, a Monor-Pánd autóbuszjáraton, de már nem családi alkalmazottként, hanem egy másik busztársaság sofőrjeként. Négyesi Páltól megtudtuk, hogy a Monor-Pánd járatot a MÁVAUT üzemeltette.
Özv. PETZ MIHÁLYNÉ AUTÓBUSZ VÁLLALATA
VECSÉS T.: 40
OLVASHATÓ A LENTI KÉPEN
A fenti kép forrása: Fortepan / Fortepan/Album002
A Petz féle autóbuszjárat(ok) általunk ismert története:
A lenti szöveg bevezetőjéből azt gondolhatjuk, hogy ez volt az első kiadott engedély
1930
A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/KozgazdasagiErtesito_1930_1/?query=petz%20mih%C3%A1ly%20vecs%C3%A9s&pg=702&layout=s
A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/KozgazdasagiErtesito_1933_2/?query=petz%20mih%C3%A1ly%20vecs%C3%A9s&pg=438&layout=s
1935
1936
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése