2020. november 1., vasárnap

Vonattal Gombára -- a tervezőasztalon rekedt vasúti pálya története (1909-)










Mai írásom a régmúltba visz bennünket, de a tervek szerint útba esett volna Gomba is. . . az új beköltözőknek: Gomba, Monorral szomszédos kistelepülés. A tervezett megjelenési sorrenden ismét változtattam, mert Gomba felől jókedvű gőzmozdony füttyöt hozott az őszi szél, ezért kerestük elő a korábbi vázlatainkat a témáról. A címlapképünkön Surman Zsolt gombai modellező barátom gőzzel működő kerti vasútja látható.

                                               1910

Az első hír, a már korábban kiadott vasút építési engedélyének meghosszabbításáról szól, sajnos a legelső hírt nem találtuk meg, de a lenti képen olvasható, hogy valószínűleg 1909-ben adták ki az első engedélyt:

A fenti kép forrása: 

A kijelölt nyomvonal érdekessége, hogy napjainkban Tápióbicskén keresztül eljuthatunk Nagykátára (közúton), de Tápiószentmártonból közvetlen út nem vezet Nagykátára, a vasútvonal viszont ott haladt volna.

 Monortól Nagykáta felé a domborzat és az ehhez kapcsolódó vízrajz nagyban befolyásolja a nyomvonalat, elképzelésem szerint a meglévő közút mellett haladt volna a vasúti pálya, kivéve a korábban említett Tápiószentmárton-Nagykáta szakaszt. Talán így:



                                 A fenti térkép a képre kattintva nagyítható!

1911

Leírás a környéken tervezett vasútvonalakról Borovszky Samu monográfiájából, a pirossal jelölt mondatokat érdemes átolvasni: 


A folytatás:

A fenti képek forrása: 

Vasút Monortól Gomba felé. . .
Monortól Vasad felé. . .
Az inokai komptól (Tisza) Pótharaszt puszta (ma Csévharaszt része) felé egészen Nagykőrösig.
Érdemes belegondolni, hogy mi változott volna, jó vagy rossz irányban? Pótharaszt puszta egészen biztos nem lenne olyan csendes, mint manapság, de eközben valószínűleg nem is néptelenedik el, mint manapság. . .

1913


A fenti kép forrása: 

1914-1918 Az első világháború. . .

                                                                 A háború után az első hír 1921-ből: 
változott az előmunkálatokkal megbízott személy




A fenti kép forrása:

1922 



                                                                                                              1923



A fenti kép forrása: 

1934
A korábbi tervekben olvasható gőz és elektromos hajtás mellett, itt már a "mótorüzem" (kezdetben hosszú ó-val írták a szót) is szóba került, ami belsőégésű motor meghajtást jelentett, benzin vagy diesel (akkoriban "nyersolajnak" hívták) üzemanyaggal. 


A fenti kép forrása: 

                               1936



A fenti kép forrása: 


Többet nem hallottunk a vasútépítés tervéről, arról sincs tudomásunk, hogy az eltelt több, mint három évtized alatt bármilyen gyakorlati előkészületet tettek volna a kezdeményezők (terepfelmérés, terület kisajátítás stb.)

Ahhoz képest, hogy a vasút eddig nem tartozott a kedvenc témáim közé, ez már a sokadik vasúttal kapcsolatos írásom, és még legalább egy várható :) 
Itt olvashatók: 




 ·       Nosztalgia vonat haladt át Monoron, 2021. szeptember 21-én: https://monoldal.blogspot.com/2021/09/figyelem-ma-2021-szeptember-19-en.html









Tóth Gábor, 2020. október 31.-2025. március 9.


Észrevételeket szívesen fogadok! 
A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 
Tóth Karosszéria Monor














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor rendszerváltoztatás előtti díszpolgárai (1.) Wekerle Sándor miniszterelnök

Wekerle Sándor (1848-1921) A fenti portré forrása: wikipédia (közkincs)  Benczúr Gyula festménye https://hu.wikipedia.org/wiki/Wekerle_S%C3%...

Népszerű bejegyzések