2023. május 21., vasárnap

Kezdete a végnek (Jókai Mór: Az én életem regénye)

 





A ma bemutatásra váró történet a szabadságharc idején játszódik, érdekessége, hogy az 1847-ben átadott Pest-Szolnok vasútvonal és a monori vasútállomás is szerepel benne, amivel több, már folyamatban lévő Monoldal sorozathoz is kapcsolódik: 

(Monor, a gőzmozdony, Monor közlekedéstörténete, Kevéssé ismert hírek monoriak: Lengyel Árpád mozdonyvezető)



A fenti kép forrása: https://www.libri.hu/konyv/jokai_mor.az-en-eletem-regenye-1.html


Az én életem regénye 

(Jókai Mór hátrahagyott művei; 5.)

A teljes könyv itt olvasható: http://mek.niif.hu/18300/18371/18371.pdf

Az idézet: eredetiben 124-125. oldal, a linkben 133-134.

Vitálisné Zilahy Lídia már írt erről a történetről a Monori Hírlap 1989. március 10-én megjelent számában, részletei bekerültek a Monori Krónikába is (390-391. oldal).

Néhány érdekes szót/kifejezést kiemeltem, alul olvashatnak róla magyarázatot.



Részlet a Kezdete a végnek című fejezetből

 

„Éppen hónap elseje volt. Fölmentem a kiadómhoz, Heckenasthoz; bejelentettem neki, hogy tovább nem szerkeszthetem a Pesti Hírlapot. Átadta a félhavi díjamat, száz forintot, azzal elváltunk. Onnan hazasiettem. Elmondtam a feleségemnek, — szégyenkedve és szomorúan — hogy minden ember fut már, nekem is futnom kell. Helyeselte. —  De ennél a másodszori futásnál nem vihetem őt magammal; mert magam sem tudom, hol lesz annak a vége. A Debreczenbe menekülésnél még tudtam. — Ebbe is belenyugodott. — Csodálatos volt, hogy az orosz ellenségtől nem rettegtünk olyan nagyon, mint az osztráktól. A feleségem azután gondoskodott az úti ellátásomról. A vadásztáskámba elhelyezett egy kenyeret, meg egy sonkát, a kulacsomat megtöltötte borral. Egy hétre el voltam látva. Azzal a vadászpuskámat a vállamra akasztottam s kibandukoltam a szolnoki vasúthoz. A feleségemet nem hagytam kijönni. Ne játszszunk érzékeny jeleneteket. Hisz úgy sem látjuk egymást soha többet. Az a duplapuska volt az egyedüli fegyverem s én azt képzeltem, hogy majd azzal tudom magamat a kozák ellen védelmezni. Volt egy jó, tenyérnyi széles damaszk pengéjű kardom, melyet az én jó sógoromtól, Vály Ferencztől kaptam ajándékba, ki hajdan tanárom volt, most pedig honvédtűzér Komáromban. Ezt a kardot én a szolnoki csata után elküldtem Damjanich tábornoknak. (Sükey Károly honvédhadnagy vitte el neki.) így legalább a kardom harczolt, ha magam nem is. Délre megérkezett a vonat Monorra. Tele volt menekülőkkel. Ott ki kellett szállni azoknak, a kik Kecskemét  felé igyekeztek. Onnan aztán parasztszekéren (ha lesz) tovább. Nekem megint csallóközi szerencsém[1] volt. A vaskocsiból leszállva, a legelső arcz, melyet felém mosolyogni láttam, Nyáry Pálé volt. Bizony mosolygott ezúttal is. De vele együtt ott volt Pestvármegye egész tisztikara, ott adva egymásnak közös találkozót: a Pestről és Pilisről érkezők, alispán, jegyzők, ügyészek, szolgabirák, esküdtek, pénztárnok, levéltárnok, valami huszonöt úriember. Jó ismerőseim. Ez mind Kecskemétre készült. 

— Hová, Móricz öcsém ?

 — kérdé tőlem Nyáry. 

Én a tragikus helyzetnek megfelelő elkeseredéssel válaszoltam: 

— Megyek meghalni a hazáért. 

— Hát abban a vadásztáskában mit czipelsz ? 

— Egy kenyeret, meg egy sonkát. 

— Hát minekelőtte meghalnánk a hazáért, elébb együk meg azt a sonkát. 

Az indítvány egész Pestvármegye helyeslésével találkozott, a monori állomáson nem volt étkező. Én előadtam a feleségem által egész hétre szánt élelmi czikkeimet s azokat Pestvármegye stante pede[2] elfogyasztotta. De meg volt érte az a jutalmam, hogy azontúl Pestvármegye vendégéül tekintettem. — Majd én elviszlek a kocsimon Kecskemétig; — mondá Nyáry — de szállásra menj Szelesshez ; mert hozzám nem jöhetsz. A másod alispán Szeless Lajos volt, régi jó ismerősöm, az is külön meghitt — leendő szállására. Ez a fülembe súgta, mikor Nyáry hátat fordított: «nem ám, mert ott van már Schodelné.» Én nagyot sóhajtottam, «mennyivel derekabb ember ő nálamnál, a ki elhagytam a nőt, a kit szeretek! » Aztán előálltak a szekerek, csupa úri csézák[3], kiki felkapott az ülésébe; én Nyáry Pálhoz jutottam. Az ostor pattogott, a lovak vágtattak végig a poros országúton.”

 



[1] Csallóközi szerencse: az a szerencsés körülmény, hogy valaki a révhez érve azonnal a kompba szállhat. Forrás: https://www.szolaskozmondas.hu/csallokozi-szerencse

 

[2] Stante pede: azonnal, álltó helyében, tüstént. 

Forrás: https://dictzone.com/latin-magyar-szotar/stante%20pede

 

[3] Cséza: négykerekű, könnyű "lőcsös" kocsi, később már lőcsök helyett rugóval készítették, két ló húzta. (Nem keverendő a hagyományos szekérrel és a kőrösi/monori kocsival! Erre még visszatérünk!) Forrás: https://mek.oszk.hu/02100/02115/html/1-1301.html

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/cs-22AB7/cseza-2341F/

 

Lőcs: enyhén görbülő rúdhoz hasonló függőleges alkatrész, amely a szekéroldal felső szélét tartja úgy, hogy alsó végével a tengely külső részére támaszkodik. Forrás: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/l-39E16/locs-3C58E/



Tóth Gábor
2023. május


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések