“Kalád Pálné, monori asszony. . .”
Ez a mondat 1998 óta a fülembe
cseng, most önök is megtudhatják, hogy miért.
A Monori Krónika volt a forrásom, a címben szereplő idézet is onnan származik, Vitálisné dr. Zilahy Lídia írásából (396. oldal). (Monori Krónika: Kalangya Kkt-Helytörténeti Kör, Monor, 1998, a Monori Krónika a monori könyvtárban elérhető.)
Vitálisné dr. Zilahy Lídia
idézetének eredeti forrása nem Monoron megjelent tanulmány, ami két dolog miatt
is érdekes, az első, hogy mégis monori illetőségű asszonyról szól, a másik:
elég ritka, hogy egy egyszerű asszonyról név szerint megemlékezzenek. (A hozzám
hasonlóan nemesi ősök nélkül tengődő, de családfa-kutatásba kezdő társaim jól
tudják, hogy miről beszélek. . .)
De, miért
örökítették meg Kalád Pálné nevét?
A történet nem lesz vidám, de
mint említettem egy egyszerű asszony életébe láthatunk bele néhány mondat
idejére -- ma már elképzelhetetlen, hogy nagyjából száz éve milyen sanyarú
élete volt az alacsonyabb társadalmi rendűeknek. (A jelenlegi sorsukkal elégedetleneknek
üzenem, hogy az egykori grófok és bárók életét élik. . . sőt.)
Idézet a Monori
Krónikából:
„Kalád Pálné monori asszony egy
fővárosi cseléd kisdedét vette magához néhány hét előtt szoptatásra. A
kisgyermek hétfőn hirtelen elhunyt és kedden orvosrendőrileg felboncolták, hogy
mi volt a halál oka, nem sikerült megtudni. A gyermek hamis keresztlevéllel
volt kiadva Monorra és így valódi nevét a vizsgálat fogja kideríteni. Az anyát
értesítette Kaládné a gyermek elhunytáról, aminek az igen megörült és 20
koronát adott a temetésre, de ő maga nem jött el arra” (A tanulmány elsődleges forrása
a Monorkerületi Lapok egyik 1910-es száma volt.)
Ide kattintva interneten is
elérhető a fenti szöveg:
https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_JNSZ_Kozl_50_1_gyermek1/?pg=215&layout=s
Ahogy olvashattuk Kalád Pálné
szoptatásra fogadta magához a gyermeket, ebből következik, hogy Kaládné elég fiatal
lehetett -- ma már tudjuk, hogy 21 éves volt, és az idézetet értelmezve ő nem
volt felelős a szomorú eset miatt. (1889-ben született)
(A Monori Krónika idézetéből
kiemeltem a mai „árfolyamra” nehezen átváltható temetési költséget, „falusi
fizetőeszközzel” számolva eléggé elkeserítő eredményt kaptam:
Egy 2017-óta megszűnt. . . linkben ezt olvashattuk: 1910-ben 100 tojás 5 Koronába került, tehát a temetésre kapott 20 korona
400 db tojás ára, de az például nem derül ki, hogy a temetésre elég volt-e?
Ma, kb. 60 forint egy tojás, de azt mondják, hogy „karácsonyig lehet 100 Ft/db is” (400 db X 60 Ft=24000 Ft, vajon ma mire lenne elég ez az összeg?) (2017.) De, mielőtt még lélegeztetőgépre is átváltanánk ezt az összeget inkább haladjunk tovább.
2021: 2017-ben egyes politikai oldalak kedvenc hasonlítási pontja volt a lélegeztetőgép/bármi, azóta fordult a világ már azt mondják, hogy túl sok lélegeztetőgépünk van. . .)
Mit írt Jókai Mór a
nevelő dajkákról?
-- Miért pont Jókai Mór?
-- Hamarosan kiderül.
(Ha a korábban bemutatott
újságcikk szó szerint nem is említi, ettől még Kalád Pálné is nevelő dajkának
számított)
Arról nincs tudomásom, hogy Jókai
Mór a Kőszívű ember fiai című regényén kívül más regényben is említette volna a
Pest környéki dajkákat, de ebben „minket monoriakat is megemlít”.
Egy hosszabb részlet, ami
megalapozza az Eldobott lélek című fejezetet:
„Budavár minden utcáján csorgott
a vér a csatornákban. . .
Egymáson keresztül-kasul omolva
hevernek szerteszét a halottak. Magyar, német, olasz, horvát. A várfalakon, a
köröndök felett, a sétánysoron, a Várkert bokrai közt, a György téren, a
lovagiskola előtt, a fegyvertárnál, a főőrhelynél, a Dísz téren, a három
kapunál, a József-bástyán, az Úri utcán, az Országház utcán, néhol halommal,
mint a résnél, hol legdühösebb, legmakacsabb volt a küzdelem.
A királyi vár még egyre lángolt.
Régibb romok csak füstölögnek már; omladékkal, szenes gerendákkal fedve az
utcák; a házak oldalai bezúzva nehéz golyóktól, a tetők széttépve; minden ablak
üvegtelen; a kövezet felszántva a bombáktól; szétszórt sánckosarak között,
tönkrezúzott ágyúk mellett a levert tüzérek; az egész fölött egy lomha
füstfelhő; lőpor és égő korom füstje.”
“E szomorú utcákon
keresztül halad végig a dél óráiban Baradlay Richárd.” forrás: MEK, http://mek.oszk.hu/
. . .hogy megkeresse Palvicz Ottó
dajkához kiadott gyermekét, aki Monorra került:
"A fél rézpénz
- Monor - Kaszáné - 73." forrás: MEK, http://mek.oszk.hu/
·
A 73 egy monori
“házszám” -- portaszám
·
Kaszáné a dajka
·
egy fél rézpénz
lógott a dajkaságra kiadott gyermek nyakában.
. . . Baradlay Richárd megtalálta
a helyet:
Amit Jókai így magyaráz: „Nem ölik meg azokat a szárnyavesztett apró angyalkákat, csak meghalatják őket.”
A Pest körül levő falvak mind tele vannak ilyen dajkaságokkal. Erről a dologról nem vezet senki statisztikát. Kerül-e valaha vissza "egy" azok közül, akiket odaküldtek? Nehéz volna rá megfelelni.” forrás: MEK, http://mek.oszk.hu/
Mivel már évszázados rálátásunk van az eseményekre, láthatjuk, hogy a szülő(k)höz nem kerültek vissza, mert nem kerülhettek vissza: születésüktől útban voltak, útban voltak a “megesett” szegény cselédnek, a félrelépő-, hivatalnoknak, a gazdag kereskedőnek és a regényben szereplő Palvicz Ottó álnok jegyesének is. . .
Baradlay Richárd megtalálta a
keresett gyermeket, Károlykát:
„Mikor kivitte a
világosságra, és meglátta, minő állapotban van, eszébe jutott, hogy Palvicz
Ottónak rettenetes oka volt nőül nem venni azt az anyát, ki gyermekét
hidegvérrel ide hagyta kerülni. Ha Palvicz Ottó maga talált volna itt rá, talán
megölte volna azt a némbert, aki a jegygyűrűjét hordta.” forrás: MEK, http://mek.oszk.hu/
A regényben „meghalató
intézetnek” nevezett Pest környéki dajkaság a valóságban nem kizárólag halállal
végződött, a most következő monori feljegyzések megemlékeznek arról, hogy pesti “úri” gyerekek “pestikék” végül Monoron élték le az életüket, hálával
gondolva nevelőszüleikre.
Ma már elektronikus formában is
olvashatják a Kőszívű ember fiai című regényt, ami persze nem pótolja a könyv
illatát, a lapok sercegését, de ha részletesebben szeretnénk megismerni, akár
keresőszavakat is használhatunk:
http://mek.oszk.hu/00600/00695/html/
A Monori Krónika ide
vonatkozó részei
„A kőszívű ember fiai című
regényében talán éppen azért nevelkedik Monoron Palvincz Ottó és Alfonsin
gyermeke, mert ezt a falut Jókai személyesen ismerte, és valósághűen
ábrázolhatta.” (forrás: Monori Krónika, 391. oldal)
„A szabadságharc után
elszegényedett monori asszonyok többen vállaltak dajkaságot. A budai és pesti
előkelő hölgyek szerelemgyerekei közül több gyerek Monoron talált emlőkre. A
gyerekekért ügyvédi közvetítés révén eleinte fizettek. Pár év eltelte után még
erről is megfeledkeztek a szülők. A nevelőszülők meg pénzszűkiben nem
pereskedtek tartásdíjért. Így váltak az előkelő szülők gyerekei közül többen parasztemberekké, és
Monor lakosságát gyarapították, akik szeretettel emlékeztek mindenszentek
napján a nevelőszülőkre sírhantjaiknál.” (forrás: Monori Krónika, 392.
oldal)
(A tartásdíj szerény mértékéről
és gyakran teljes elmaradásáról Jókai is megemlékezik.)
Ajánlom Vitálisné dr. Zilahy Lídia 390. oldalon kezdődő teljes írását a figyelmükbe, majd a 394. oldaltól Németh László folytatja, ahol a később intézményessé vált nevelőszülőségről olvashatnak!
„de egyéb pestkörnyéki falvakban
is százakra ment az ingyenesek, a „pestikék” száma. (forrás: Monori Krónika,
395. oldal)
Ahol egynek jut, ott jut kettőnek
is. . .
Ez persze a Kőszívű ember fiai
című regényre nem vonatkozik, mert ott az irigység, hazugság, ármánykodás adja
a regény alapját -- mondhatnám a címét is -- de néhány részlet, ami esetünkben
fontos, például egy bajtárs dajkához kiadott gyermekének megkeresése és
gyógyítása, a regény egyik emberséges ellenpontja a véres forradalom, családi
drámák, és képmutató szerelmek közt.
Ezért nem is értem, hogy Jókai
miért a szegény sorsú nevelőkön, dajkákon akarta „elverni a port”?
Miközben a jelenség annyira köztudott volt és senki sem tett semmit, hogy egy “korabeli” élclap a Borsszem Jankó, 1896. augusztus 9. száma is megemlékezett a „meghalató intézményről”, de általános tartalmukhoz híven, itt éppen támogatják, valakinek pont ilyen halált kívántak:
„Aszondom, hogy nagy kár vót ki nem kűdeni Monorra valami angyalcsinálóhó, mer sok galibát csinál ammég”
A fenti szöveg forrása:
A regényből nem
derül ki, hogy a „kitalált?” dajkának -- Kaszánénak -- volt-e saját gyermeke?
“Kalád Pálné monori asszony” hat, saját gyermekét felnevelte -- sorban: Margit, Julianna, Erzsébet, Terézia,
Anna, Béla -- én azt gondolom, hogy a befogadott gyermeknek sem volt rosszabb
sorsa, mint a sajátjainak, mert attól rosszabb aligha lehetett volna -- nem
tudjuk, hogy a saját gyermekei közül hány halt meg mielőtt felnőtt. . .
Úgy érzem, hogy kötelességem
megvédeni a “Pest környéki dajkák” becsületét még akkor is, ha emiatt Jókai
Mórral, az írófejedelemmel kerülök “vitába”!
-- És nem csak azért, mert “Kalád
Pálné, monori asszony” az üknagyanyám volt.
Az egyszerű monori asszonyok -- négy elemivel vagy éppen a nélkül -- hatással lehetnek akár az évtizedekkel későbbi eseményekre is; ezt a lenti képen látható, Ida néni által írt ajánlás bizonyítja, Ida néniben a Monoldal egyik ösztönzőjét tisztelhetjük!
A Monoldal fő támogatója a 2021-ben 35 esztendős Tóth Karosszéria Monor
(Korábbi, facebook jegyzetként megjelent írásom felújítását olvashatták)
2016-2021. november
Tóth Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése