2022. október 26., szerda

Adalékok a monori modellezés történetéhez (3.) Decsi Feri bácsi örökérvényű mondata a Kistónál

 


A helyszín: a monori Kistó. (Aki akarja írja kötőjellel!)

Az esemény: a 8. monori tolóhajó verseny; idén az időjárás nem kedvezett a látogatóknak, de a hajósokat nem különösebben zavarta a reggeli eső és napközben feltámadt szél, nagy kár, hogy a leapadt tóban vitorlás modellel képtelenség volt hajózni: szél volt, víz nem.

Családias létszámmal, szinte kizárólag szakmai érdeklődőkkel zajlott az esemény, az egymás közti tapasztalatcsere így sokkal hatékonyabb, mint a látogatóknak elmondani ugyanazt még egyszer vagy éppen századszor, amit egyébként mindenki szívesen megtesz, ha vannak érdeklődők.

Ezek alapján elmondható, hogy 

2022. szeptember 17. szakmai nap volt!

Egy ilyen szakmai összehajólás' közben Decsi Feri bácsi, aki az eddigi összes Magyarországon szervezett tolóhajó versenyen részt vett, a gőzgéphajtás többszörös díjazottja, egy elgondolkodtató és megfogadnivaló mondattal zárta gőzgépének bemutatóját.


Az előzmény: a korábban tömbből készített (gőz)hengert Feri bácsi egy ideje sárgarézből önti, erre többen reagáltak; tudva, hogy vannak előnyei, de nem bonyolultabb-e a fémöntés, mint a tömbből kialakítás?

Feri bácsi nem sokat gondolkodott a válaszon:

"Úgy halljak meg, hogy nem öntöttem sárgarezet?"

A jelenlévőknek nem kellett tovább magyarázni. . .

A sosem modellező olvasóimnak (Mielőbb pótolni!) :) csak egy kis segítség: a modellezés (minden ága) ekörül a mondat körül forog, ha lehet a legegyszerűbben kell megoldani a tervezést/építést, de ha van egy jobb eredményt kínáló módszer -- vagy annak lehetősége -- akkor azt is ki kell próbálni, még akkor is, ha az bonyolultabb.

Az 1. rész: https://monoldal.blogspot.com/2020/10/adalekok-monori-modellezes-tortenetehez.html

A 2. rész: https://monoldal.blogspot.com/2021/08/adalekok-monori-modellezes-tortenetehez.html

A "Hack": www.facebook.com/notes/monoldal/a-hack/1277955365665239

Keresem Monor és vidéke modellező emlékeit: modell-, tervrajz-, fénykép-, történet-, élmény-, minden érdekel-, ami a modellezéssel kapcsolatos! 

Jelentkezés nálam (Tóth Gábor): toth.m.gabor@gmail.com



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. október



A Monoldal fő támogatója a 2022-ben 36 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor





https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts






  





Ő sem most jött Monorról biciklivel. . .


 Nem mondhatnám, hogy túl sok Monorral kapcsolatos szólásmondást ismernék, sőt igazából a címben szereplő az első (azóta már van. . .); és ezt sem helyben-, hanem egy országos folyóiratban találtam.

Ha valaki ismer Monorral kapcsolatos szólásmondást kérem jelentkezzen!

Még gondolkodom, hogy a tartalomjegyzékbe miként kerüljön: Monor közlekedéstörténete, vidám történetek, sport? :)




 A szólásmondás egyéb előfordulása: 
(44. oldal)


Nem tudjuk, hogy milyen tájegységben használatos a ma megismert szólásmondás, gyanítom, hogy Monort el kell hozzá hagyni. . . akárcsak a "Monori Kenyér" esetében, akit érdekel, keresse a Monoldal tartalomjegyzékében.

Ritkán láthatjuk főszerkesztőnket, amúgy  most jött Monorról biciklivel (megpihen a budapesti Strázsa-hegyen 2009 körül, a kerékpár még igazi Csepel. . .)
Óda a Csepel kerékpáromhoz:



A fenti képet egyszer már felhasználtam itt: 



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. október-2025. április 16.



A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor










2022. október 16., vasárnap

Monor, húsjegy (1945.)

 


 2022. október 16. a házakból ismétlődő tompa ütések hangja hallható: kloppfolják a vasárnapi rántotthúst.

A bemutatásra váró élelmiszerjegy 1945-ből származik; időben mihez vagyunk közelebb, ehhez vagy a(z) (el)következő élelmiszerjegyhez?

Ahogy látják az élelmiszerjegyet nem használták fel, ez legalább akkora rejtély (nem kizárt, hogy tragédia. . .), mint a felhasználatlan monori tárgysorsjegy esete, amiről itt olvashatnak: 

https://monoldal.blogspot.com/2021/03/targysorsjatekjegy-az-orszagos.html




A bélyegkép és a lenti kép forrása: http://poster-hungary.hu/kepek/adat/ertekpapir/47/0144.JPG




Gyűlnek az írások a Monoldalon; ma szép idő van, inkább kiránduljanak, mondjuk itt: https://www.facebook.com/monorierdogeographic/posts/474910664675000
 de a hideg téli estéken nézzék át a tartalomjegyzéket, biztos találnak maguknak érdekes témát:


Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. október



A Monoldal fő támogatója a 2022-ben 36 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor





https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts








2022. október 8., szombat

Pecsétek és bélyegzők (11.) Monori postai bélyegzések (9.)




 Az előző bejegyzésben bemutatott monori képeslapot Monoron adták fel, ezért itt a helye.



A facebook "átveréséhez" szükséges "bélyegkép"



A képeslap címe: Monor látkép




A képeslap hátoldala



A bélyeg


 Központi Pályaudvar Budapest

A bélyegző elmosódott, ezért az 1960-as és az 1969-es évszám is kiolvasható belőle, de talán az 1960 esélyesebb. 


Érdekesség, hogy a képeslap "képesfelén" és a bélyegen is fő téma a buszpályaudvar, a "képesfelén" középen a "szovjet emlékmű", a régi buszforduló, ha jól megnézzük a képen és a bélyegen is egy-egy busz látható! 
Nehéz eldönteni milyen gyártmányú buszokat látunk, de tegyünk egy próbát! Hosszas nagyítózás után sajnos azt kell mondjam -- a hátsó szélvédő alakja vezetett eredményre -- hogy nem magyar gyártmányú busz látható a monori képeslapon, hanem francia: Chausson (ejtsd: soszon). Ha szemben állt volna a busz, akkor sokkal egyszerűbb lehetett volna a döntés.

Még megpróbáltam a fényviszonyokra-árnyékra fogni és "beleláttam" egy Ikarus 30-ast, de tévedtem. Minden bejegyzésnél én is tanulok valami újat. . . 
A II. v.h.-ban szinte az összes busz megsemmisült, vagy működésképtelenné vált, ez volt az egyik oka, hogy elsőként francia gyártmányú buszok kerültek forgalomba, de a roncsokból is felújítottak néhányat.


Bajsz Gábor példás részletességgel leírja a II. vh. utáni buszjáratok történetét, kiemelve a Chausson márkát itt olvasható: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok
A fenti linkből az is kiderül, hogy a francia Chausson buszok utolsó útjai egyikén készülhetett a képeslap felvétele, mert már selejtezésre vártak (Bajsz Gábor: Lovász György közlése szerint a MÁVAUT nyilvántartási számok ugyancsak 1958-as bevezetésekor már csak 3 db Chausson volt állományban) helyüket az Ikarus 30 majd 31 és ennek modernizált változata a 311 vette át, ahogy azt más monori képeslapon is látjuk. Például itt: 
ahol egyébként egy másik busz, az Ikarus 60-as is megjelenik, azt gondolom, hogy ezekre még visszatérünk A Monor közlekedéstörténete című sorozatban.


Ikarus 30-as makett, amit akár meg is vehetnek a Rigómodell-nél:





A maketten jól látható az osztott hátsó szélvédő, a középen futó létra és a bal oldalon, középtájon lévő rendszám, ezek az Ikarus 30-as ismertetőjegyei.

Chausson-nak egy hátsó szélvédője volt (a lenti kép alapján: nyitható), a jobb oldalon futott a létra és bal oldalon a szélvédő magasságában volt a rendszáma.



A Chausson busz


A GM-304 az Erzsébet téren, forrás: https://www.busworldblog.com/post/chausson_buszok


A Chausson szemből (ha a monori képeslapon így láttuk volna, nem lett volna kérdés. . . elég csúnyácska az Ikaruszokhoz képest)



A bélyegről még nem is beszéltünk. :)

17 darabból álló sorozat neve: Épületek, 1951/53, 
1951. június 17-től, 1962 december 31-ig. (tervezője: Nagy Zoltán)
A mi bélyegünk a Központi Pályaudvar (Budapest)
 A fentiek szerint azt mondanám, hogy a bélyegen egy Ikarus 30-as látható vagy egy 60-as :) túl kicsi. . .

A Pecsétek és bélyegzők című sorozat korábbi részei itt olvashatók: 
A 19. fejezet: Pecsétek és bélyegzők.


Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. október-2025. február 11.



A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor












2022. szeptember 29., csütörtök

Monor közlekedéstörténete (10.) Benzinkutak Monoron (4.)

 


Napjainkhoz közeledve egyre több és pontosabb ismereteket kapunk a monori benzinkutakról, persze ez szinte minden más egyébre is érvényes. 

A mai bejegyzésben a Kossuth Lajos utcai benzinkutat- vagy ha úgy tetszik üzemanyagtöltő állomást mutatom be;

Péterffy Istvánnak köszönhetően erről fénykép is készült, sőt erre a benzinkútra az idősebbek még emlékezhetnek, nem volt olyan régen.

Elég nagyot lépünk az időben, mert az előző részben még a két háború közti monori újsághírt mutattam be, ami egyébként a "főtéri" benzinkútról szólt; ezidáig nem tudtam kideríteni, az akkori és a ma bemutatásra váró benzinkút helye megegyezik-e? 

Véget ért a II. vh., túl vagyunk az államosításon, az országos sajtókból ismert szovjet-magyar olajipari "együttműködéseken": https://www.vgfszaklap.hu/lapszamok/2014/marcius/3273-a-magyar-olaj-es-foldgaz-tortenete-xi


 A benzinkút ÁFOR kút. (Ásványolaj-forgalmi Vállalat)


A Kossuth Lajos utcai benzinkút (1969.)

(gondolják azt, hogy középen van a cím, én itt feladtam a blogfelülettel vívott harcot. . .)



A fenti kép forrása: Fortepan/Péterffy István, 141725 számú kép: https://fortepan.hu/hu/photos/?id=141725

A kép felirata ("Kossuth Lajos utca 88., benzinkút a Forrás utca torkolatánál") és a személyes adatközlők szerint (is) a mai Forrás áruház előtti parkban, sőt ha megnézzük a lenti képeslapot akkor látjuk, hogy valóban az úttorkolatban. . . állt a benzinkút. A Forrás utca akkori neve Patterman Dezső utca volt, ez a rövid és szűk utca valószínűleg Monor legtöbbször átnevezett utcája, erről korábban már írtam, de még lesz róla szó a későbbiekben is.

 A képen látható autó egy Moszkvics 408-as: 

A lenti, sokak által ismert képeslap egy teljesen más Monort mutat, mint amit ma láthatunk, a változásokat felsorolni sem lehet, mert valamit biztos kihagyok: 
(ma már) áthelyezett buszforduló, középen a "szovjet emlékművel", jobbra a lebontott bazársor, mögötte az úri kaszinó épülete aminek helyén a(z) (1)pártház épült, ez ma könyvtár/zeneiskola, bal oldalon egyházi épületek, mögötte az egykori Popper nyomda épülete, a mai szemnek talán csak a távolban lévő evangélikus templom ismerős, de jószeműek a jobb oldalon középtájon felfedezhetik a benzinkutat is! (Az úri kaszinó és pártház-könyvtár épületeket majd egyszer részletesebben. . .)





A fenti kép részlete, a fényképezés valószínűsíthető helyével



A képeslap hátoldalán a dátum nem jól olvasható, vagy 1960-ban vagy 1969-ben adták postára Monoron, szóval a bélyeggel majd találkozhatnak a "monori pecsétek, bélyegzők " című sorozatunkban.  




Akit elkapott a retro láz akár egy ÁFOR matricát is vehet, a fenti kép forrása: https://matricakell.hu/afor-matrica-854
A matrica kicsit félrevezető, mert az ÁFOR kutaknál az alapszín volt piros és a cégjelzés/felirat volt fehér, de a hangulatát visszaadja így is.



A sorozat korábbi részei: 



Azt fontos megjegyeznem, hogy e sorozat korábbi részei, a mai, vagy mondhatnám a Monoldal összes megjelenését: csak egy vázlat, ha új adatot találok, akkor pótolom/javítom, de ahogy mindig hozzáteszem, az önök észrevételei is fontosak!


Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022. szeptember-2025. május 12.



A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor








2022. szeptember 21., szerda

Monor, a gőzmozdony (1.)



A mai bejegyzés a 2016-ban megjelent facebook jegyzetem felújítása.


 



Bevallom a “steampunk” néhány elemét leszámítva, eddig nem nagyon érdekelt a vasút. Szerintem kevesen tudják, hogy Thomas a gőzmozdony mellé mi monoriak egy közelebbi barátot is be tudunk állítani az indóházba. Végig itt volt helyben a nagy lehetőség! -- Itt volt? -- Igazából nem, mert mai írásom a “Kevéssé ismert híres monoriak” című Monoldal sorozatba is beillik. (A világ vagy a szakirodalom ismeri, mi nem igazán.)

Steampunk: https://hu.wikipedia.org/wiki/Steampunk

Indóház: pályaudvar

Elavult nyelvújítási összetétel; előtagját az indít, indul igék

kikövetkeztetett ind- tövéhez illesztett melléknévi igenévi képzővel alkották. Lásd még indítindok.

Forrás: https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-etimologiai-szotar-F14D3/i-i-F266A/indohaz-F2707/

(A bemutatott korabeli újságcikkek és forrásanyagok szóhasználata és helyesírása eltér a maitól!)

A vasúti szakirodalomban már lassan két évtizede azt olvashatjuk, hogy

1847-ben a Pest-Szolnok vasútvonal avatásakor

a pálya ellenőrzésével nem a “Haza” nevű mozdony volt megbízva, hanem ahogy azt a Közlekedési Múzeum -- egy perc néma csend az emlékére -- egyik évkönyvében is olvashatjuk:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_Evkonyv_2001_2002/?pg=53&layout=s)

pályaellenőr-kémszemlemenetként

a Monor nevű gőzmozdony haladt!!!

A Monor nevű gőzmozdonyról már korábban olvastam, és a vázlataim közt szerepelt (a név miatt), de amikor a vasúti pálya avatásával is kapcsolatba hozták, akkor újabb kutatásba kezdtem, ezekből készült mai írásunk -- nem kevés kitérővel, de egyik sem c-vágány, mind visz valahová, térben és időben is :)

A Helytörténeti Kiállítóterem megnyitása óta szerettem volna egy “korabeli” síndarabbal-darab sínnel kiegészíteni a vasút történetéről szóló részt (Megvan a helye!), sajnos ezidáig nem találtam olyan sínt, ami metszetével-méretével- és az oldalán található feliratával bizonyíthatóan a Pest-Szolnoki vasút kezdeti időszakából származna. (2025: Megvan a sín, hamarosan olvashatnak róla!) Ezért most egy sínhez képest kevésbé “fajsúlyos”, de mégis nagy jelentőségű írással szeretnék hozzájárulni a monori Helytörténeti Kiállítás vasúti emlékeihez!

De, mielőtt belekezdenénk a Monor nevű gőzmozdony történetébe, mégiscsak mutatnék pár vasúti sín metszetet, ha másként nem megy, akkor képen:





A fenti kép bal felső sarkában látható a “mi” legelső vasútvonalunk sín metszete, jobb oldalon elöl: régi sín (szürke) mögötte egy ma használatos sín (fekete) képe látható, a mai sín magassága és a talpa is jóval nagyobb, amit a méterenkénti tömegük is jól mutat: a régi 26,6 kg az új 54,43 kg méterenként.

A fenti kép forrása:

https://cms.sulinet.hu/get/d/2b37f036-12e7-490b-9d95-59667d492b34/1/4/b/Large/A%C2%A0s%C3%ADnprofilok%C2%A0kialak%C3%ADt%C3%A1sa.jpg



Meghívó a vasúti pálya avatására




A fenti kép forrása:

https://docplayer.hu/5786349-3-2-a-magyar-vasut-tortenete.html


(A fenti képhez csak egy észrevétel, azt ugye mindenki tudja, hogy az avatást követő évben 1848-ban volt a pesti forradalom, majd a két esztendeig tartó szabadságharc? Két teljesen eltérő világ egy időben, az egyik lassan háttérbe szorul a másik robbanásszerűen fejlődik! Az évekig tartó tervezés-, földmunka- és rengeteg nyersanyag beépítése után sok tonnás, sínen gördülő gőzmozdonyok húzták a vasúti kocsikat (személy-teher) miközben a huszárok -- és a mezítlábas nép -- lovon vágtatva, egy szál kivont szablyával, néhány ágyúval, kis híján legyőzték a császári seregeket, sőt igazából a császári seregeket le is győzték. . . De, hogy befejezzük a gondolatot: az utolsó lovas huszárroham 1944-ben volt, és 1984-5-ben vonták ki az utolsó gőzmozdonyt. Mikor kezdték használni a lovat? És a gőzmozdonyt? Az ebből kikövetkeztethető, szinte mindenre alkalmazható elv, röviden: minél “modernebb” valami annál hamarabb elavul. . . ahogy azt korábban a monori malmokról szóló mondókámban is olvashatták. . .)

Az utolsó lovasrohamról: https://felvidek.ma/2016/10/az-utolso-huszarroham-1944-oktober-hatodikan/

Az utolsó vontató gőzmozdonyról: http://truman411.118.hu/

Visszatérve az avatás napjára,

még egy mondás is született, a vasúti pálya megnyitásán szereplő gőzmozdonyok korábban ismert/köztudatban élő neveiből:

“Elöl a “Haza” utána az “István”. . . István tolja a Hazát.”

-- Értik?

-- Ugye nem? Később talán tisztul a kép. . .

Eredetiben egy másik lapból:


A teljes szöveg:



A fenti képek forrása:

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/BudapestiHirado_1847_2/?query=1847%20%20pest%20Szolnok%20vas%C3%BAt%20&pg=159&layout=s


Széchenyi István és István nádor volt az avatás két díszvendége, a fenti mondás kiötlője és főszereplője.



A fenti képen Széchenyi István látható Barabás Miklós festményén, a kép és a lenti szöveg forrása: Wikipédia közkincs, Barabás Miklós - http://mek.oszk.hu/01500/01532/html/dokumentum.htm

Gróf sárvár-felsővidéki Széchenyi István (Bécs, 1791. szeptember 21.[1][2]Döbling, 1860. április 8.[3]) politikus, valóságos belső titkos tanácsos, császári és királyi kamarás, író, polihisztor, közgazdász, a Batthyány-kormány közlekedési minisztere, a „legnagyobb magyar”



A fenti képen István nádor látható Magyarország utolsó nádora, a teljes neve: Habsburg–Lotaringiai István Ferenc Viktor főherceg (Erzherzog Stefan Franz Viktor von Österreich) (Buda, 1817. szeptember 14.Menton, 1867. február 19.) osztrák főherceg, magyar királyi herceg, István nádor néven 1847-től 1848-ig Magyarország nádora. A kép és fenti szöveg forrása: wikipédia, közkincs, https://hu.wikipedia.org/wiki/Istv%C3%A1n_n%C3%A1dor#/media/F%C3%A1jl:Istv%C3%A1n_n%C3%A1dor_Bekel_1847.jpg

Ne legyünk ünneprontók, de már az avatás évében is volt vasúti baleset Monor környékén.


A lenti kép forrása:

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/Honderu_1847_2/?query=monor%20vas%C3%BAt%201847&pg=514&layout=s





A gőzmozdony elnevezése nem akkora rejtély -- mint a Monor nevű versenylóé, amiről egyik korábbi írásomban olvashattak -- mert a Pest-Szolnoki vasútvonal első gőzmozdonyai az akkori állomások neveit kapták, a korabeli leírás szerint ezek kizárólag “személyvonatu mozdonyok” voltak, a legalsó sorban olvasható a “Nádor és István” mozdonyok neve is, ezek “vegyesvonatu” mozdonyok voltak. Ami továbbra is rejtély, hogy miért kapott -- az egyébként közös állomású -- Irsa és Alberti külön vonatnevet, amikor volt még “szabad” állomásnév, Budapesttől indulva: Kőbánya, Vecsés, Berczel.

A lenti listán az Alberti-Irsa kötőjellel van írva, mintha ha egy mozdony neve volna. . . de így viszont nem jön ki a darabszám, ami 11 mozdony volt.




A fenti kép forrása:

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/EzredevesKiallitas_180856_8/?query=monor%20%C3%BCll%C5%91%20vas%C3%BAt%20mozdony&pg=877&layout=s

A fenti listán jól olvasható, hogy a “Monor” és típustársai a Bécs-Győri vasút gyárában készültek, akkoriban John Haswell volt az igazgató, ezért néha “Haswell gyárként” is emlegetik.

Lokomotivfabrik der StEG

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lokomotivfabrik_der_StEG

Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Haswell

Ezen a listán pedig eltéveszthetetlenül két sorban szerepel az Alberti és az Irsa mozdonyok neve. . . külön pályaszámmal.



A Monor nevű gőzmozdonyt 1879-ben selejtezték, ennek egy későbbi írásomban fontos szerepe lesz; a listán láthatjuk, hogy legtovább az Üllő mozdony működött, 1900-ban selejtezték.

A fenti kép forrása:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_Evkonyv_2001_2002/?pg=93&layout=s


Az eddigi képek azt mutatják, hogy az “Alberti” és az “Irsa” két külön mozdony lehetett, de a vasútállomás már akkor is Alberti-Irsa volt (lásd fenti kép!), amikor a két település még nem egyesült, erre azért tértem ki, mert az ismert sorozatból, eddig csak az “Irsa” nevű mozdonyról került elő fénykép (A névtábla nem látható. . .) -- ez segítheti a Monor nevű mozdony elképzelését.)



A fenti kép forrás:

http://vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=3246&f=1339

(A képen egy későbbi gyártású gőzmozdony látható!)


A lenti képen látható az Irsa nevű gőzmozdony, ami az eddigi értesüléseink szerint a Monor nevű gőzmozdonnyal megegyező típus volt, de mivel a fénykép a pályaavatás és a mozdony Magyarországra kerülése után több mint tíz évvel készült, ezért elképzelhető, hogy közben átépítették, ami más esetekben is előfordult. . . ettől nagyobb baj, hogy nem látszik a névtáblája.



A fenti kép forrása:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_Evkonyv_2001_2002/?pg=89&layout=s






A fenti képek (2016-19.)

  • Kiss Ajnácska rajza a Monor gőzmozdonyról.
  • A keresztfiam “Koppány bácsi”, második osztályos tanuló is lerajzolta a Monor gőzmozdony elképzelését.

Haza vagy Monor?

Az általam talált korabeli források nagyjából fele-fele arányban tudósítanak a Haza-Monor nevű felvezető gőzmozdonyról -- de, volt amelyik név nélkül említette a felvezető mozdonyt -- nekünk monoriaknak tulajdonképpen mindegy, hogy Hazánkról vagy a szűkebb hazánkról Monorról nevezték-e el a vasúti pálya avatásán résztvevő gőzmozdonyt;

Monor nevű gőzmozdony egészen biztosan létezett!

-- Hogy mi lehetett a kétféle híradás oka?

-- Ennyi év távlatából azt mondhatom, hogy bármi. . .

  • Szerintem elképzelhető, hogy a Haza nevű mozdonyt jelölték ki felvezetőként, de műszaki hiba miatt mégsem tudott aznap elindulni, de a sajtónak már előzetesen leadták a “szereplők” neveit; amelyik újságíró nem csak hallomásból, kapott anyagból írt -- hanem részt vett az avatáson -- látva a változást kijavította a nevet: Monorra. Ez is egy lehetőség. . .

A Közlekedési Múzeum évkönyvét tovább olvasva még érdekesebb helyzet bontakozik ki:

  • “A német nyelvű tudósítások alapján azonban az ünnepi megnyitó vonatot az „István” nevű gőzmozdony továbbította, az előfogat pedig a „Monor” nevű Bécs- Gloggnitzi Vasút Gépgyárában gyártott 1B tengely-elrendezésű mozdony volt. Valószínűleg a „Monor” nevű gőzmozdony elején volt a „Haza” felirat a díszítések közt, amit a magyar újságok tévesen a mozdony neve helyett közöltek.”

„Haza” mozdony nem létezett, a valóságban a „Monor” volt az előfutó.”

Forrás:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_Evkonyv_2001_2002/?pg=86&layout=s&query=monor

A fenti idézetben német nyelvű tudósításról és osztrák gyártmányú gőzmozdonyról van szó , ezért elképzelhető, hogy jobban odafigyeltek az események feljegyzésére!

  • Jól átgondolva, az sem kizárt, hogy a vasúti pálya megnyitása alkalmára “maszkírozták át” a “Monor” nevű gőzmozdonyt “Haza” nevű gőzmozdonnyá, így nyerhetett volna értelmet az “István” tolja a “Hazát” mondás. . . de egy véletlen folytán a “letakart” Monor név is előkerült?

A Monori Krónikát sokadszorra átlapozva meglepett, hogy Németh László a vasútról szóló részben említi a vasúti pálya avatásán résztvevő mozdonyok neveit, de az eddig bemutatott változatoktól eltérő “szereposztást” írt, valószínűleg egy másik forrásból szerezte az értesüléseit. A vasúttal kapcsolatos dolgok régen nem tartoztak a kedvenceim közé -- a helytörténeti vonatkozás miatt ez most változni látszik -- ezért siklott át a tekintetem a Monori Krónika ezen részén.

Monor Krónika: Vasút építése (176-189.) Németh László (A vasút iránt érdeklődőknek ajánlott olvasmány!)

Sajnos eddig, se a korábban említett Monor nevű lóról, se a Monor nevű gőzmozdonyról nem találtam fényképet, ezért két képünket a keresztfiammal és a nővérével rajzoltattam a típusában legközelebb álló mozdonyok alapján. (2025: hamarosan látható Monor, a gőzmozdony!)

Összefoglalás: Magyarország második vasútvonalán -- Pest-Szolnok -- a gőzmozdonyok az állomások neveit viselték -- köztük volt a Monor nevű is -- a vasútvonal megnyitóján szereplő gőzmozdonyok neveit a korabeli leírások nem egyértelműen közlik, az eddig leghitelesebb forrás szerint, a megnyitón “előfutóként-kémszemlemenetként” a Monor nevű gőzmozdony haladt.

Hamarosan folytatjuk, megláthatják mit tudunk még hozzátenni a Monor nevű gőzmozdony történetéhez és talán még az Alberti-Irsa mozdonyokhoz is közelebb jutunk!


Folytatása következik!

Észrevételeket szívesen fogadok!

2016-2019-2022-2025. május 13.

Tóth Gábor


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

Tóth Karosszéria Monor





Az esztendő csúcspontja: L2 Róma relikvia Monoron!

  Szerkesztőnk ismét "arcoskodik", most is van mire :) A 2025. szeptember 4-én 100 esztendős L2 Róma egyik eredeti darabjával. . ....

Népszerű bejegyzések