2020. november 30., hétfő

Advent 2020, négykeréken az évkörökön'

 

 

 Kruchió László és segítői (Kruchió Design) 13.! alkalommal építik fel a monori adventi kiállítást, 

-- Köszönjük! :) 

idén, alkalmazkodva a járványhelyzethez: szabadtéren.

Új helyzet, új lehetőségek, új ötletek

Egy teret megtölteni, jelképekkel-, régi ünnepek tárgyaival-, látványelemekkel-, nagy kihívás; a szabadtér adta lehetőséget kihasználva kérte el László az adventi kiállítás idejére a Barkas kisteherautónk, ami a 40. munkaviszonnyal töltött esztendejéhez közelít és már ráfér két hét lazítás.

Ünnepi világítás-, fenyő-, koszorú-, virágok-, tobozok-, díszek-, kerültek Jancsi bácsi Barkasára, pedig nem mindennapi látvány díszek nélkül sem.

Kevesen tudhatják, hogy az öreg Barkas évtizedekkel ezelőtt nem kívül, hanem belül hordta a fenyőt, mohát, koszorút, -- a mindszenti-karácsonyi alapanyagokat -- még azt is, amiből László, Magdi nénivel az első adventi koszorúit elkészítette.

A Barkas a kiállítás fontos részévé vált: az évtizedes munka-, a tanulás-, a kitartás- jelképe.

-- Ki gondolta volna?

 Ezért meséltem el nektek: minden kiállított tárgy egy történet, ha egy tárgynak története van, akkor már nem csak egy tárgy!


Az adventi kiállítást november 29. és december 13. között láthatjátok Monoron a Szent István téren, a katolikus templom mellett.

 

Minden észrevételt szívesen fogadok!

 

Tóth Gábor 2020. november 29.



A Monoldal fő támogatója a 2016-ban 30 esztendős Tóth Karosszéria Monor


2020. november 22., vasárnap

Régi monori buszjáratok (1.): Monor-Pánd, Monor-Vecsés-Pestszentlőrinc, a Petz féle autóbusz vállalat

 


Egy korábbi bejegyzés felújítása (2020.)









Mai bejegyzés címe lehetne KÜLÖNJÁRAT is, a blog MENETRENDHEZ képest előrébb vettem; már csak amiatt is, mert egy nemrégen közzétett írásomhoz is kapcsolódik: 


Évek óta tervezem, hogy a meglévő gyűjtéseimből összeállítok egy kis ismertetőt a környék régi buszjáratairól, de eddig nem találtam hozzá megfelelő fényképet, ma viszont a facebookon megláttam a régen várt képet, most persze nem találom az összegyűjtött anyagot. . . mindegy, hosszú a téli éjszaka.

A címlapkép forrása: 

https://www.facebook.com/photo?fbid=10218433504525883&set=a.2488557170237

Mohácsi Lászlónak köszönöm a különleges fényképet!

A kép mellé Mohácsi László ezt írta: Petz féle autóbusz. (ezt lentebb pontosítjuk)

A facebook bejegyzés hozzászólásaiból (Sinkovich Lídiától és Topor Istvántól) azt is megtudhattuk, hogy a sofőr Nagy István volt, a kalauz Veres László, a forgalmista nevét sajnos még nem tudjuk. A monori helytörténetből eddig nem volt ismerős a Petz név, a vecsésiek és pándiak ebben előttünk járnak. 

Mivel nagy jelentőségű képről van szó, azonnal elküldtem dr. Négyesi Pálnak, aki régi kedves ismerősöm -- azonnal segített. Megpróbálhatom Pál autós szakmában/irodalomban véghez vitt érdemeit/sikereit felsorolni, de attól tartok, hogy valami biztosan kimarad: a Közlekedési Múzeum volt munkatársa, a www.magyarjarmu. hu egyik alapítója/szerkesztője, a www.fortepan.hu szerkesztője, számtalan könyv szerzője, több autós szaklap szerkesztője és munkatársa.

Nem utolsósorban megemlítem, hogy amikor hu. . . hu. . . huszonkét esztendővel ezelőtt majdnem autós újságíró lett belőlem, akkor Pál volt a főszerkesztőm. . . Akit érdekel itt olvashatja a rövid, de máig érvényes írásom: https://tothkarosszeriamonor.gportal.hu/gindex.php?pg=29124746

A 2020-ban 10. születésnapját ünneplő www.magyarjarmu.hu oldalon olvashatunk a vecsési székhelyű, Petz féle autóbusz vállalat járatairól. https://magyarjarmu.hu/tortenet/autobusz-vallalkozok/petz-mihalyne/?fbclid=IwAR1oHvIj_Jz2ZrXtkkSEoESqa12ep8uPS0t6ENVXY6RwB8F3AjilYs6qnCk

A magyarjármű oldal képpel egészítette ki a vecsésiek emlékeit:   http://www.vecsesikonyvtar.hu/index.php/kikicsda/item/1776-petz_mihalyne

Azt jó tudni, hogy a fenti szövegben szereplő "BART" nem buszmárka (bocsánat a "korszerűtlen" kifejezés miatt, akkoriban még gyakoribb a "társas gépkocsi" kifejezés) hanem egy cégnév rövidítése:

ezt az http://old-ikarus.hu/bevezet.htm  oldalon olvashatják, a "Szent Domokos utcai forgalmi telep tervezése/Vállalkozók az autóbusz-közlekedésben, a BART (Budapesti Autóbusz-közlekedési RT) megalakulása" című fejezetben.

Id. Petz Mihály halála után özv. Petz Mihályné vette át az autóbusz üzemeltetést, fia ifj. Petz Mihály volt (Az egyik?) sofőr, a Monor-Pánd autóbuszjáraton, de már nem családi alkalmazottként, hanem egy másik busztársaság sofőrjeként. Dr. Négyesi Páltól megtudtuk, hogy a Monor-Pánd járatot a MÁVAUT üzemeltette.


Özv. PETZ MIHÁLYNÉ AUTÓBUSZ VÁLLALATA 

VECSÉS T.: 40

OLVASHATÓ A LENTI KÉPEN


A fenti kép forrása: Fortepan / Fortepan/Album002

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=21302

https://fortepan.hu/hu/photos/?q=1932%2C%20Mester%20utca%209%20h%C3%A1ts%C3%B3%20homlokzata&fbclid=IwAR1NCASkldU7ZSd7A2CNKtlPNhM_VIfsY48CFYefYgDjAfV6CZqpRkQGMfY

A Petz féle autóbuszjárat(ok) általunk ismert története:

A lenti szöveg bevezetőjéből azt gondolhatjuk, hogy ez volt az első kiadott engedély


  1930.


A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





                                                    1933.


A fenti kép forrása: 

https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/KozgazdasagiErtesito_1933_2/?query=petz%20mih%C3%A1ly%20vecs%C3%A9s&pg=438&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



   1935.


A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



1936.


A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





1938.


A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





1943.


A fenti kép forrása:  


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)


A fenti képek alapján talán kijelenthetjük, hogy a Monor-Pánd járatot nem a Petz féle autóbusz társaság üzemeltette, ifj. Petz Mihály sofőr (Az egyik?) lehetett a járaton, ezért tartják a helyiek "Petz féle" járatnak. Az ADT találatok (internet) a Petz névhez kizárólag a Monor-Vecsés járatot adják. Dr. Négyesi Páltól megtudtuk, hogy a Monor-Pánd járatot a MÁVAUT üzemeltette.





id. Petz Mihály katonai pályája
ami véleményem szerint egy bejegyzést  is megérdemelne



A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



Tóth Gábor, 2020. november-2025. augusztus 16.


Folytatása következik!




Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

Tóth Gábor

  2025. augusztus 16.


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor











2020. november 13., péntek

Vasreszelék -- ma 5 esztendős a Monoldal blog

 


A fenti kép forrása: https://tudasbazis.sulinet.hu/HU/termeszettudomanyok/termeszetismeret/ember-a-termeszetben-6-osztaly/kolcsonhatas-valtozas/magnesesseg


Mielőtt többen felkiáltanak, hogy a szerkesztő úr végre a szakmájához közelítő témát választott, gyorsan elmondom, hogy nem, nem vasiparról lesz szó.

Mai, ünnepi kiadásunk az elmúlt 5 esztendő vasreszelék -- ha úgy tetszik: vaspor -- szórásáról szól. 

-- Megpróbálom elképzelni, hogy kinek mi jutott erről eszébe.

-- Azt hiszem, hogy az olvasóim többsége további magyarázatot vár.

Kezdésnek egy kis fizika: általános iskolai tanulmányaiból szerintem szinte mindenki emlékszik a mágnes kísérletekre, amihez túl sok eszköz nem szükséges: mágnes és vasreszelék, vagy vaspor.

-- Hogy kapcsolódik a Monoldal blog a mágneshez és a vasporhoz?

-- Nagyon egyszerűen, még ha elsőre nem is mindenki fedezte fel a kapcsolatot.

A Monoldal blog 5 esztendővel ezelőtt a jelmondatának megfelelő munkába kezdett

-- ami a saját hiányérzetem kielégítésén alapult, aztán arra gondoltam, hogy miért ne olvashassa az összegyűjtött anyagot más is -- „Helytörténeti érdekességek, egy oldalon, de nem egyoldalúan” így szólt kezdetben, amiből az első fájdalmas megemlékezés közzététele előtt kihagytam az „érdekességek” szót, azóta: 

„Helytörténet egy oldalon, de nem oldalúan”. 

Nem mellesleg a két helyen összesen: a facebook-on és blogspot-on, nagyjából elértük a 100. bejegyzést -- ha épp nem túl is haladtuk.

Azt gondolom, hogy a jelmondatunkhoz ezidáig hűek maradtunk és ez nem fog változni -- jah igen: maradtunk -- többen kérdezték, hogy miért használok többesszámot az írásaimban?  A válasz egyszerű: a Monoldal blog anyagainak felkutatásával és szerkesztésével több ember munkáját végzem. 

Visszatérve a mágneshez, 

a Monoldal blog egyfajta mágnes, van akit vonz, van akit nem, de közben nagyon jól kirajzolja az egyébként nem látható monori „erőteret”, ami a blog olvasói számával, a facebook-on a lájkokkal-, megosztásokkal- és azok hiányával mérhető. 

(Szívesen beszámolnék egyéb megjelenésről is, de az eltelt 5 esztendő alatt mindössze egyszer jelent meg a nevünk nyomtatásban, akkor is hibásan, de például a monori Kis-tó facebook oldal is hasonló eset, ki érti ezt? Talán a szerkesztővel van baj? Melyikkel?)

-- Mérhető? 

-- Igen! 

Sajnos azt kell mondjam, hogy nem minden esetben tetszik a mérés eredménye; minden újonnan közzétett írásom egyben társadalmi felmérés is. . . 

Így tudok például arról beszámolni, hogy a legutolsó írásom, ami már címében Monor és Gomba települést is megjeleníti, a gombaiakból elképzelhetetlen számú pozitív reakciót (de utálok, külföldi- és szakkifejezéseket használni) váltott ki, egyszerűen elsöpörte a monori érdeklődést, ami a lélekszám ismeretében szégyen a monoriakra nézve. 

-- Lélekszám vagy darabszám?

-- Ki a monori? 

-- Ezekre a kérdésekre, ne én válaszoljak, de úgy tűnik Monorra tényleg csak aludni jönnek az emberek.

 Mindegy, mi álompor helyett továbbra is vasport szórunk. . .


Az olvasóimnak köszönöm az eddig együtt töltött időt, tartsanak továbbra is a Monoldallal, jelenleg meghatározhatatlan idejű szünet után folytatjuk, 

jó egészséget kívánok mindenkinek!

(A facebook jegyzet alkalmazás megszűnése alaposan belerondított az ünneplésbe, komoly szerkesztési gondokat okozott és rengeteg időt elvett az új anyagok közzétételétől, ráadásul a meglévő írásokból kihagy képet, ezt-azt. . .)


Tóth Gábor, 2020. november 13.


Észrevételeket szívesen fogadok! 
A Monoldal fő támogatója a 2016-ban 30 esztendős Tóth Karosszéria Monor






 




 

2020. november 1., vasárnap

Vonattal Gombára -- a tervezőasztalon rekedt vasúti pálya története (1909-)










Mai írásom a régmúltba visz bennünket, de a tervek szerint útba esett volna Gomba is. . . az új beköltözőknek: Gomba, Monorral szomszédos kistelepülés. A tervezett megjelenési sorrenden ismét változtattam, mert Gomba felől jókedvű gőzmozdony füttyöt hozott az őszi szél, ezért kerestük elő a korábbi vázlatainkat a témáról. A címlapképünkön Surman Zsolt gombai modellező barátom gőzzel működő kerti vasútja látható.

                                               1910

2020. október 23., péntek

                      Figyelem!!!

A Monoldal blog korábbi technikai hibák miatt 2017-től a facebook-on folytatódott, ezért a bejegyzések nagyobb része (kb. 80db.) jelenleg ott olvasható! 

De, 2020 októberétől itt folytatjuk! 

Minden észrevételt szívesen fogadok!

Tóth Gábor

2020. október 18., vasárnap

Monor rendszerváltoztatás előtti díszpolgárai (3.), Gömbös Gyula

 



Gömbös Gyula



                         
            1933


A fenti kép forrása: 



A sorozat bevezetője:

 "Sokan úgy tudják, hogy Monoron a díszpolgári cím adományozása Monor várossá avatásával függ össze, ez nem így van, korábban is létezett a díszpolgári cím. Elképzelhető, hogy némelyik “korai” díszpolgár politikai vagy egyéb okok miatt később nemkívánatossá vált, de ettől még a helytörténet részei maradnak."

A fenti idézet Gömbös Gyulára is vonatkozik, ugyanis a II. vh. után egyértelműen a nem kívánatos történelmi személyek közé került -- talán már előtte is -- de én úgy gondolom, hogy a történészeink a rendszerváltoztatás után sem tisztáztak mindent, nekünk sem lesz ma erre lehetőségünk, maradunk a monori kapcsolat és a díszpolgárrá választás körülményeinek bemutatásánál. (A helyi sajtót nem néztük át, szegényes találataink országos lapokból származnak. . . de, ma -- vállalásunkhoz híven -- egy oldalon belül marad a terjedelmünk)



-- Ki volt Gömbös Gyula?

Azt gondolom, hogy a magyar emberek 90 százalékának e név hallatán Hofi Géza egyik kabaréja jut eszébe. Azt már csak zárójelben jegyzem meg, hogy a történelmi személyek közül mondjuk I. Istvánt is csak az István a király című rock operából "ismeri" a többség. . .

(Itt olvasható Gömbös Gyula életrajza, ha valaki pótolni szeretné a történelmi ismereteit: https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/g-gy-757D7/gombos-gyula-759EF/)

-- Mi is volt abban a kabaréban?

Csak röviden: Gömbös Gyula szobrának felrobbantása emlékére emléktáblát állítottak, amiben Gömbös Gyula ugye névvel szerepelt, míg "a bátor tettet véghez vivő hősök" névtelenül, ezért éreztette akkor Hofi -- mint "a magyar nép szócsövének gondolt közszereplő" -- , hogy ez méltatlan állapot.



  A szobor fénykorában




A robbantás után: 
https://mandadb.hu/tetel/469338/Gombos_Gyula_volt_miniszterelnok_szobranak_a_felrobbantasa



Meglepetésemre a témával (országosan) többen is foglalkoztak már, ezek szerint másnak is szemet szúrt a "kabarés" történelemoktatás, de ezeket nem szívesen másolnám be, akit érdekel keresse meg, a keresőszavak: Hofi, Gömbös. 

Az már csak ráadás, hogy Gömbös Gyula monori díszpolgárrá jelölése is kabaréba illő jelenet volt -- ha hihetünk az újságíróknak (mert azért azt tudjuk, hogy sokszor nem hihetünk nekik).

A félreértések elkerülése érdekében:

-- Hofi kabaréja: 1982?

-- Gömbös Gyula Monor díszpolgárrá választása: 1933.






Hogy valóban így történt-e, azt nem tudjuk. . . de azt talán érdemes megemlíteni, hogy a fenti írás a Népszava folyóiratban jelent meg, ami akkor ellenzékinek számított. 
A Népszava folyóirattal Monornak legalább két esetben személyes kapcsolata is van; a monori utcanevekről írt sorozatunkban a "Bélák és Dezsők" című részben a Somogyi Béla (szerkesztő) és Bacsó Béla (újságíró) utcákkal is foglalkoztunk. (most még csak a facebook jegyzeteink között olvasható)

Összefoglalás: én ma értettem meg a Hofi viccének üzenetét, ezért számomra hasznos volt a kutatás.

Monor jelenlegi díszpolgárairól itt olvashatnak (Nem tudjuk, hogy a sorozatunkban bemutatott díszpolgárok elvesztették-e a díszpolgári címüket, a listán nem szerepelnek): 






Tóth Gábor 
2020-2025. március 22.


Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor






 















2020. október 13., kedd

Monor rendszerváltoztatás előtti díszpolgárai (2.) Förster Aurél

 




 Förster Aurél

                                      

A kép forrása: Anekdoták című könyv (I.), a szerző gyűjteményéből.

A sorozat bevezetője: "Sokan úgy tudják, hogy Monoron a díszpolgári cím adományozása Monor várossá avatásával függ össze, ez nem így van, korábban is létezett a díszpolgári cím. Elképzelhető, hogy némelyik “korai” díszpolgár politikai vagy egyéb okok miatt később nemkívánatossá vált, de ettől még a helytörténet részei maradnak."


Mai írásunk kidolgozásával sem volt egyszerű dolgom ugyanis kortársként két Förster Aurélt is jegyez a tudomány. . . de ezen már lassan meg sem lepődők, nem az első eset a Monoldal bejegyzések között.

A "másik" Förster Aurél (Budapest1876július 9. – Budapest1962július 7.) klasszika-filológus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja (1938). Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rster_Aur%C3%A9l


Akiről mai írásunk szól: 

A fenti szövegben említett kiállításról egy csoportkép is készült.

A MEK életrajz elég szűkszavú:

"Förster Aurél (Pécs, 1852. márc. 3. – Bp., 1932. febr. 26.)közgazdasági író. Bécsi és bp.-i jogi tanulmányai után Pest vm.-ben kezdte politikai szereplését. 1910-től függetlenségi és 48-as párti képviselő. Számos társadalmi egyesület vezetésében vett részt. A m. agrárszövetkezeti mozgalom egyik, erősen konzervatív vezetője. Az Orsz. Központi Hitelszövetkezet igazgatóságának 1900-tól tagja, majd ig.-ja."

A fenti szöveg forrása: http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/ABC03975/04685.htm

 Dr. Dobos György Strázsa folyóiratban megjelent írásaiban néha Förster Aurélról is olvashattak, én sem tudok mindent megmutatni róla, de ott egyszerűen képtelenség volt az újság adta lehetőségek miatt.

A "mi Förster Aurélunk" legpontosabb életrajzi adatai a budapesti farkasréti temető. . . oldaláról: 

Született:
1852. márc. 3. Pécs

Elhunyt:
1932. febr. 26. Budapest

Tevékenység:
jogász, politikus, közgazdasági író

Sírkert:
Farkasréti temető, Budapest

Parcella, Szakasz, Sor, Sír:
1/D, N/A, 4, 11

Védett:
2004

"Pest vármegyei birtokán gazdálkodott, aktívan részt vett a megye gazdasági és politikai életében. Kossuth Ferenc Negyvennyolcas Függetlenségi Pártja, ill. a Justh Gyula vezette tömörüléssel való fúzió után az Egyesült Függetlenségi és ’48-as Párt programjával országgyűlési képviselő (Monor, 1910–1918). Híres anekdotagyűjteménye volt."

forrás: http://intezet.nori.gov.hu/nemzeti-sirkert/budapest/farkasreti-temeto/forster-aurel/

Ha már temető: kicsit előre szaladva a történetben, Förster Aurél fiatalon, tragikusan elhunyt fia az újsághírek szerint a család monori sírboltjába nyugszik. Ezt megerősíteni nem tudjuk.



A fenti grafika forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/MagyarsagMilotayPetho_1923_07/?query=f%C3%B6rster%20aur%C3%A9l%20monor&pg=102&layout=s



Hibaigazítás az egyik korabeli folyóiratban:



A fenti kép forrása: 




A monori helytörténethez tartozó császári, fekete-sárga zászló üggyel is összekapcsolták Förster Aurélt:




(A császári zászló ügy történetével helyben (Monoron) Szőnyi Atilla foglalkozik)

Nagyon rövid hír, ami tartós hatással volt Monor életére, most nincs lehetőségem részletezni: a Monori Gazdakör 1890-ben megalakult!



Förster Aurél, Béla nevű fiának halálhíre, az utolsó mondatot eddig nem tudtuk értelmezni, lehetséges, hogy a fiú Förster Béla "Aurél" volt, de egyszerű sajtóhiba sem kizárt.






(Eddig ismeretlen) festmény Förster Aurélról:



A fenti szöveget olvasva, arra gondolhatunk, hogy a már bemutatott két grafikán kívül egy festmény is készült Förster Aurélról.

A híres anekdótás könyv (I-II. kötet) reklámja



Lehetséges, hogy az anekdotás könyvet, később egy önálló részben bemutatom majd. Kiegészítés 2022: A könyvbemutató elkészült, itt olvasható: https://monoldal.blogspot.com/2021/03/konyvbemutato-3-forster-aurel-anekdotak.html



Nemzetközi kongresszus képviselői Monoron, az üdvözlő beszédet Förster Aurél mondta magyar-, francia- és német nyelven:




 Lehetséges, hogy Soltész Péter gyűjteményében van egy fénykép erről az eseményről?




Förster Aurél, Krúdy Gyula egyik regényében is szerepel, rögtön a második bekezdésben.




Beszámoló a negyven éves jubileumi ünnepről





Förster Aurél halálhíre, amiből az is kiderül, hogy Béla fia után Lajos fia is meghalt:







Nem tudom, hogy a sorozatunkban bemutatott díszpolgárok elvesztették-e a díszpolgári címüket, a listán nem szerepelnek, egy adat mintha arra utalna, hogy érvényben maradtak.


Monor jelenlegi díszpolgárairól itt olvashatnak  https://monor.hu/kategoria/diszpolgarok


Tóth Gábor, 2020.-2025.február 23.



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős Tóth Karosszéria Monor

 
    125























    Az esztendő csúcspontja: L2 Róma relikvia Monoron!

      Szerkesztőnk ismét "arcoskodik", most is van mire :) A 2025. szeptember 4-én 100 esztendős L2 Róma egyik eredeti darabjával. . ....

    Népszerű bejegyzések