2022. szeptember 11., vasárnap

Mi az a tolóhajó? Ismét tolóhajóverseny a monori Kistónál!

 



A facebook "átveréséhez" szükséges kis kép. . .

A hajózás

A közlekedés legősibb eszközei a tutaj, csónak, hajó, kialakításukat minden időszakban a rendelkezésre álló műszaki, gazdasági lehetőségek, valamint a felhasználó igényei határozták meg. Egy vízi jármű minden korban értéket, megélhetést jelentett, építése, karbantartása, üzemeltetése jelentős szakértelmet kívánt.

A folyami áruszállítás

Egyik lehetséges eszköze a tolóhajó. Ma a Dunán az önjáró teherhajók mellett csak ilyen tolóhajó mozgatta teherhajó-szerelvényeket láthatunk, a vontatásos teherhajózás teljesen megszűnt. Ez Magyarországon különösen nagy változásokat okozott, mert folyami szállítási hagyományaink szinte 100%-ban a vontatásos hajózásra épültek. Sok szempontból hatalmas fejlődést jelentett a vontatásos hajózásról, a tolt hajószerelvényekre való áttérés. Azonban az elegáns, éles orrú, karcsú hajótestű vontatókhoz szokott szemnek kifejezetten csúnya, és ormótlan jelenség egy tolóhajó. De, az áruszállítás elsősorban a gazdaságosságról, műszaki megbízhatóságról szól, mellékes szempont a hajó „szépsége”.

A kinézettől függetlenül a hajósnép mindig szorosan kötődik érzelmileg a géphez, amit üzemeltet, amin él, és

nem ritka, hogy a hajósok egyben hajómodellezők is!

De honnan ered, miért lett annyira népszerű,

és miért tol a tolóhajó?



A történet az USA nagy folyamairól indult az 1800-as évek elején, ekkor még gőzhajtású, lapos hajótestű, kis merülésű, többségében farlapátkerekes hajókat használtak. A farlapátkerék megnehezíti, sőt néha lehetetlenné teszi a vontatást, viszont a hajók terhelhetősége a mögéjük fogott uszályokkal tovább nem növelhető. A megoldást a hajó elé mereven kötött bárka jelentette, ennek előnyei, hogy a tolóhajó és a bárka (bárkák) így gyakorlatilag egy hajót alkotnak (a modellekre is vonatkozik!) a bárkákra nem kell külön kormányos személyzet, mint a vontatott uszályok esetében. A bárkák olcsón építhetők, hiszen sem kormányművük, sem fedélzeti felépítményeik nincsenek, mint az uszályoknak. Minden előnye ellenére a tolóhajózás nem terjedt el azonnal a világban. Az új motortechnika fejlődése (diesel) majd a kezdeti gyermekbetegségek kiküszöbölése után az 1930-as évekre kialakult a ma is ismert formájú és műszaki tartalmú folyami tolóhajó (Tow-boat, pusher-boat).

A magyar ipar (Ganz Danubius Hajógyár) már 1960-tól nagy számban épített 1200 és 2000 lóerős korszerű folyami tolóhajókat Szovjet megrendelésre, miközben a hazai vizeinken a napi gyakorlatban még nyoma sem volt az új, korszerű szállítási formának.

Később idehaza is megkezdődött a folyami tolóhajózás, vontatóhajókat, vontatott uszályokat is átépítettek tolóhajóvá, tolt bárkává, bár ez a megoldás nem volt túl szerencsés.

A tolóhajó modellezés

-- a hajómodellezés egyik különleges ága



A tolóhajó-modell az elé csatolt bárkával halad a pályaelemek között, nehezítés egy újabb bárka felvétele, az időt versenybíró méri. A lágy, vízen úszó anyagokból épített pályák valós élethelyzeteken alapulnak: kikötés, mederkövetés, rakodás, kikötői mozgások. A modellezőtől nagyfokú ügyességet és hajóvezetési gyakorlatot kíván a feladatok hibátlan teljesítése. Az általában 1:20 méretarányú hajók felépítményei ezért egyszerűek, az igazi érdekesség a gépészeti megoldásaikban, különféle kormányműveikben rejlik. Fontosabb a vízen nyújtott teljesítmény, a nagy géperő, a jó kormányképesség, mint a víz feletti részek részletes kidolgozása. Bár vannak modellező sporttársaink, akik mindkét szempontot képesek érvényesíteni alkotásaikban, a szépen kidolgozott hajóikat Monoron már nyolcadszor láthatjuk.

A tolóhajó- modellek egyszerűsége lehetőséget ad, hogy a kezdő, fiatal modellezők is hamar sikert érjenek el az építés, hajóvezetés terén, sőt versenyeken is részt vehessenek, ahol minden szakmai segítséget megkaphatnak a továbblépéshez. Egy nagyméretű élethű hajómodell építési idejéhez, anyagszükségletéhez képest töredéke egy alapszintű tolóhajó-modell elkészítése. A tolóhajó- modell mindazon szerkezeti elemekkel, és gépészeti berendezésekkel rendelkezik, amikkel bármely más hajómodell, így elsajátítható rajta az összes mesterségbeli fogás, szerelési ismeret.

A versenyeinkről

Magyarországon 2008 óta rendeznek tolóhajó-modell versenyeket. Az elmúlt nyolc évben állandó tábora alakult ki ennek a kategóriának, és elmondhatjuk, hogy a versenyek kifejezetten jó hangulatú, családias rendezvények, vidám modellező találkozók szoktak lenni.

A tolóhajók mellett bemutató jelleggel más kategóriájú hajómodellek és civil szervezetek is részt vesznek:

élethű-, működő gőzhajók, vitorlások, gyorsasági hajók, 2015-ben az Amatőr Hajóépítők Közössége által saját kezűleg épített igazi kenujával és a monori Kis-tó facebook oldal szerkesztőivel is találkozhattak a vendégeink. Délután még a tapasztalt hajómodellezőket is sikerült meglepni: a Magyar Morgan Baráti Kör is tartott egy kis bemutatót. Tavaly a modellező tombola volt az újítás, de idén is várható egy meglepetés.

A polgári védelmi bemutató!

Az utóbbi időszakban évente két országos tolóhajó versenyt tartunk, a tavaszit a Kisújszállási Lövészklub Modellező Szakosztálya rendezésében Kisújszálláson, az őszit pedig Surman Zsolt rendezésében 2015-ig változó helyszíneken! 2015-2021 között a monori Kis-tónál került megrendezésre az esemény, karöltve a VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖRrel. A tó szépsége, a helybeliek segítőkészsége, valamint a rendezvény sikere arra a döntésre sarkalta a rendezőket, hogy

az eddig évente változó helyszínekre vándorló őszi tolóhajómodell-verseny Monoron találjon végleges otthonra.



A következő monori tolóhajó-modell versenyt 2023. szeptember 16-án, 09:00-16:00 óra között tartjuk,

nevezni a helyszínen is lehet, de előzetes bejelentkezés szükséges.

Parkolás: a versenyzők a tó mellett kijelölt parkolóban

Az eredményhirdetés előreláthatólag: 15:00 körül várható, ez függ az indulók létszámától.

Általános szabály, hogy a tavon belsőégésű motorral meghajtott szerkezetek nem használhatók!

Előzetes bejelentkezés: Surman Zsolt 06 70 94 56 547




A látogatóinkhoz:

A versenyen nézőként való részvétel is ingyenes!

Kérjük, a játszótér mellett parkoljanak (Puskin-Kistói sarok), innen a tanösvény övezte sétányon néhány perc alatt a tóhoz érhetnek, eközben a távolabbról érkezőket a tanösvény táblák segítik a környék természeti és néprajzi értékei megismerésében.

A kerékpárral érkezők számára a Tavasparkban több helyen található biztonságos lezárásra alkalmas tároló, a padokat lehetőleg ne foglalják el kerékpárjaikkal.

Az elmúlt években többször gondot okoztak a "gazdátlanul" sétáló kutyák, kérjük figyeljenek rájuk, mert pénzben alig kifejezhető amit a modellezők a hajóik elkészítésre fordítottak, ne okozzanak nekik kárt!

A kisgyermekes családok a Tavaspark túloldalán egy jól felszerelt játszóteret találnak, még egy hajót mintázó mászóka is rendelkezésükre áll.



A versenyt több ok miatt rendezzük kora ősszel; figyelembe vesszük, hogy a Kis-tó fontos vizes élőhely, ilyenkor a növények már elvirágoztak -- szép kivétel a sziki őszirózsa -- és a madarak is túl vannak a költésen, de ne felejtsük, mindannyian vendégek vagyunk a természetben.

Felhívás minden Monor és vidékén élőhöz!

Szeretnénk a környék modellező emlékeit összegyűjteni,

ezért minden történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos lenne számunkra! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve bármilyen modell-makett) Jelentkezés személyesen Tóth Gábornál a verseny idején vagy, a Monor, Irányi u. 8. címen, emilben: toth.m.gabor@gmail.com Segítségüket köszönjük!

A rendező szervezetek nem vállalnak felelősséget a rendezvény ideje alatt esetlegesen előforduló balesetekért ill. anyagi károkért, vigyázzunk magunkra-vigyázzunk egymásra!

Minden érdeklődőt szeretettel vár a VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR és a GOMBAI SPORT EGYESÜLET!

A szöveg: Surman Zsolt és Tóth Gábor (a Régió folyóiratban 2016-ban megjelent rövidített írás teljes terjedelemben, az idei versenyhez igazítva)

A képek: a versenyzők és a résztvevők képtárából

2023. szeptember


A Monoldal fő támogatója a

Tóth Karosszéria Monor










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések