A rendszeres
internetes kereséseim közben találtam egy mondatot, ami végül elvezetett Nánai Istvánhoz és a monori modellezés fényképekkel bizonyítható kezdetéhez.
Így szólt a kulcsmondat:
„ Szabadidejében sportkörökkel foglalkozott és
repülő modellező kört vezetett.”
Megkerestem
Nánai Pista bácsit, akitől, -- sajnos csak telefonon -- olyan részleteket
tudtam meg, amiről korábban nem is álmodtam.
Rengeteg
kérdést tettem fel neki, nem meglepő, hogy az első kérdésem az volt, hogy
lehetünk e rokonok?
Pista bácsi
elmondta, hogy ezt már egy ősömmel is megvitatták és valószínűleg csak
névrokonságról van szó. (Aki nem tudná anyai ágon a monori Nánai ácsok
leszármazottja vagyok)
Később
Kecelre költöztek, ahol évtizedekig folytatta a fényképészetet, nemrég az egész
életművét a keceli önkormányzatra hagyományozta -- sajnos a már leírt okok
miatt nem maradt monori fényképe, illetve mégis. . .
Igazi rendszerető fényképészként, emlékezett arra, hogy a monori képei közül
maradt két modellezéssel kapcsolatos fénykép.
A két fénykép
egy hét múlva a postaládámban volt!
-- Rendszerezésből és gyorsaságból példát
vehetünk és tanulhatunk tőle!
A képek
akkor készültek, amikor Pista bácsi 1946-1948 körül repülő modellező szakkört
tartott Monoron!
Az egyiken
Pista bácsi látható egy szabadonrepülő gumimotoros repülőmodellel, amit
elmondása szerint először a Kistó melletti Páskomon próbált ki, de sajnos
összetört, a keserű tapasztalat miatt később csak vitorlázó modelleket épített.
(a
szabadonrepülő gumimotoros repülőmodell építése-repítése nagyon bonyolult,
hiába tűnik egyszerűnek, sok mindentől függ a sikeres repítés, néhány körülmény
a modellezőtől független pl. a gumimotor minősége, a megfelelő időjárás és a
leszálláshoz szükséges egyenletes talaj . . .)
A másik képen (negatív) egy Messersmidt 109 makettje volt. (A „makett” szót az élethű, de nem működő másolatokra használjuk, a (bármilyen) működő szerkezet „modell” néven ismert, régi elnevezés a „kismás” vagy "kismása" ami tulajdonképpen a ’kicsinyített mása” rövidítése, de ebből egyértelműen nem derül ki, hogy működőképes-e?
A történet
egy másik szálon is elindult; kerestem, hogy milyen modell lehetett a fényképen,
az összes lehetőséget végigjárva végül az interneten is jelenlévő modellezők
segítségével sikerült kideríteni, hogy mi a gép neve.
Ehhez
azonban a történetet egy harmadik szálon kell folytatnom:
Az antik repülőmodellek (az eltelt idő miatt Pista bácsi modellje már ide tartozik) jelenleg Európában reneszánszukat élik, ami nekünk most
különösen jól jött, mert az antik modellek (SAM) kizárólag 1951 előtt gyártott-,
épített- vagy tervezett modellek lehetnek.
Ezeket ma már nem gumimotorral, szabadonrepülőként, hanem
elektromotorral és távirányításúra (RC) építik -- így egyszerűbb -- elektrogumis a
kategória neve, sajnos a szabadonrepülő modell kategória, különböző
okok miatt visszaszorulóban van. (privatizált és szűkülő bejárható földterületek, környezetvédelmi
okok és az „elszállt” technikai fejlődés. . .)
Ha már szóba
került Európa, akkor nem szabad kifelejteni, hogy a mendei modellezők közt több
Európa bajnok is van, a 80-as 90-es években a co2 motoros kategóriában, napjainkban
az antik vitorlázó-, elektrogumis és alot kategóriában érnek el kiváló eredményeket. A 70-es
években a monori Hack József segítette a csapatot. . . lásd korábbi írásunk: https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-kiemelkedo-alakjai.html
Az internetes felhívás újabb eredménye
Lukács
László az internetre feltett képekben felismerte a saját modelljét (MR-g-4 "Nimbusz"), és
megígérte, hogy elküldi a tervrajzát. De, időközben véletlenül összefutottunk a
mátyásföldi modellbörzén, ahol az MR-g-4 is eladósorba került.
Azt ugye mondanom se kell, hogy ki vette meg!
Szóval 70 év
után újra Monoron egy MR-g-4.
Azon már meg sem lepődtem, hogy egy évvel később az MR-g-4 gumimotoros repülőmodell tervrajza végül előkerült a saját, eddig nem rendszerezett tervrajz-gyűjteményemből. . . hát igen, a rendszerezés!
Az MR-g-4 név egy rövidítés:
a Magyar Repülésben megjelent gumimotoros repülőmodellek 4. tervrajza!
Magyar Repülés: amíg nem jelent meg az Ifjú Sólyom majd a Modellezés folyóirat addig a repülők helyet adtak a modellezőknek. (Korábban Magyar Repülő folyóirat is volt)
2016
A korábbi rész itt olvasható:
https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-kiemelkedo-alakjai.html
Felhívás minden Monor és vidékén élőhöz!
Szeretnénk a környék modellező emlékeit összegyűjteni,
ezért minden történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos lenne számunkra! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve modell-makett)
Jelentkezés emilben: toth.m.gabor@gmail.com
Monor, 2024.
Tóth Gábor/VITÉZ KASZALA KÁROLY MODELLEZŐ KÖR
Észrevételeket szívesen fogadok!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . . :)
A Monoldal és az I. Monori Teremrepítés fő támogatója
a 2024-ben 38 esztendős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése