2025. október 19., vasárnap

Monor közlekedéstörténete -- a monori kocsi (1.)





A facebook "átveréséhez" szükséges fenti kép forrása, wikipédia közkincs:


Ma nagyon meglepődtem, mert eddig azt hittem, hogy ez a bejegyzésem már régen kint van a neten. . .


2014-ben a 15 számú Kistói tanösvénytábla ("helyi faipar téma") anyaggyűjtése közben elhatároztam, hogy ideje továbblépni az unalomig mutogatott monori kocsi rajzon.



Az internetet böngészve rájöttem, hogy nem lesz egyszerű feladat, sőt, manapság, 10 esztendő elteltével sem ad túl sok értékelhető képtalálatot a monori kocsi keresőszó.

A tanösvénytáblára végül a "közismert" monori kocsi rajza került;
az új anyagok begyűjtésének szándéka ettől csak erősebb lett.

 Nagyot lendített az ügyön a budapesti Tóth Lászlóval való megismerkedésem, aki időközben a "mentorommá" vált fogatolt jármű ügyekben. Köszönöm a segítségét!


 

A monori kocsi


A monori kocsihoz több hasonló kocsiról tudunk, az eltéréseket az átlagember alig veszi észre, vagy ha észre is veszi őket, nem gondolja, hogy az attól már egy másik fajtának számít.


A monori kocsinak a bemutatásába rendre, egy számunkra apró kellemetlenség is kerül(t), ugyanis szinte mindenhol hozzáteszik, sőt általában így kezdik: kőrösi kocsi; szóval a neve kőrösi vagy monori kocsi, (a továbbiakban: monori kocsi). De, várjuk ki a végét. . .



A monori kocsi legfontosabb jellemzői:

  • A monori kocsi fogatolt jármű, ez a néprajzi meghatározása, de korábban a KRESZ-ben is előfordult a kifejezés, bár manapság az állati erővel vont kifejezés a gyakoribb. Esetünkben az állati erő általában két lovat jelent (de, ez változhat).

"Itt eszembe jutott (közlekedés. . .) a "Nyolcvan nap alatt a Föld körül" című film (2003.) egyik jelenete, ajánlom figyelmükbe az egész filmet: https://videa.hu/videok/film-animacio/80-nap-alatt-a-fold-film-animacio-RMBNddD7y9eOhmsi

Az említett jelenet: 20:45-nél kezdődik."

  • A monori kocsi átmenet a "parasztszekér" és a "hintó" között! Monoron parasztszekérből még ma is több van, mint monori kocsiból (bemutatható monori kocsiról nem tudunk), a parasztszekér nem monori kocsi, még "felextrázva" sem!
  • A viszonylag rövid tengelytáv az átlagos parasztszekérhez képest.
  • Lehet féderes (laprugós), de lőcsös is. (a fényképeken laprugós, a rajzon lőcsös látható)
  • Az első-hátsó kerék közt a fel-, leszállást könnyítő fellépője van, az oldalrészen sokszor „ajtónyílással-suberral” (Ez hiányzik az eredeti rajzról, de az egyik fényképen és a kiegészített rajzon jól látszik majd!)
  • A kerekek felett mindig van sárhányó (sárvédő/sármentő)
  • A saroglyák elöl-hátul íveltek, a kőrősi kocsié talán díszesebb, sokszor kovácsolt acél mintákkal.

  • A kocsikas általában a korai, fonott kasok mintázatát utánozza, de már deszkába faragva. (A kast ma karosszériának mondanánk, ami körbeveszi az utast, esetünk csak körbe, felül nem -- nincs tető.)


A tanösvénytáblán látható rajz

 



A fenti kép forrása:

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/k-72CDA/korosi-kocsi-monori-kocsi-7307A/





A néprajzi lexikon meghatározása
(lentebb, a címkézett rajzon láthatók a kocsi részei)

(Saját kiegészítés piros színnel!)

kőrösi kocsi, monori kocsi: az ún. könnyű  homokfutó kis  kocsik egyik változata. Elterjedési területe: (az Alföld) Monor, Cegléd, Nagykőrös, Kecskemét, Lajosmizse, Dabas. Jellemzői: sűrűn (oldalnézetben függőlegesen álló zápok)  zápozott oldalak két (vízszintes) középkötéssel vagy középzáppal; magas kerekek és feltűnően hosszú  kerékagy. Készül körülkasos formában  lőcsökkel és azok nélkül is (ebben esetben laprugóval (féderes), de mindkét esetben van sárhányója. Az első lőcsök alatti sárhányói egyenesek (ilyet még nem láttam), míg a hátulsók előrefelé ívesen lehajlók, de vannak olyan megoldásúak is, amelyeknél a két sárhányó a kocsiderék vagy  szekérderék közepénél lefelé hajlik és fellépőt alkot (mint az eredeti rajzon is látható). Fogatolására két lovat használnak. Két  ülése magas és karos;  saroglyái szépen hajlottak. A kőrösi kocsi jellemzője még, hogy kasrészét világos okkerszínűre, fa alkatrészeit pedig sötétbarnára, vasalásait feketére festik. Tanyára, városba, piacra egyaránt járnak rajta; piaci áruk szállítására is alkalmas.


A fenti szöveg forrása:


A fenti szövegből én hiányolom a kas, kocsikas, szekérkas meghatározást, a megértéshez szükség volna rá, az is zavaró, hogy a hozzá kapcsolt rajzon pl. nem látható az ülés, miközben a szövegben szerepel, a sárvédők kialakítását sem egyértelműen írja le: természetesen a két változatot nem lehet egy egy rajzon ábrázolni, de azt nem írja, hogy az eredeti rajzon a fellépős sárvédő látható: ami egyébként gyakoribb/gyakorlatiasabb is. A leírás szerint a monori kocsi színezése a később bemutatásra kerülő kocsikkal nem egyezik, mert általában a pasztellsárga szín van többségben és nem a sötétbarna.









A monori vagy kőrösi kocsi fényképe

"A Magyar kocsizás" című könyvből (1931.), nem kérdés, hogy a "közismert" rajz ez alapján készült!





A kép forrása: Tóth László
A Magyar kocsizás című könyvből

Itt akár meg is vásárolható a könyv:







A monori kocsi részei
(lőcsös, ajtónyílás (suber) nélküli változat, háttámlás ülés nélkül)







A fenti kép forrása (utólagosan feliratozva, színezve):
https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/k-72CDA/korosi-kocsi-monori-kocsi-7307A/




A monori kocsi részei
lőccsel, ajtónyílással (suber), háttámlás üléssel












A fenti kép forrása (utólagosan feliratozva, színezve, szerkesztve):


https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/k-72CDA/korosi-kocsi-monori-kocsi-7307A/











Kőrösi kocsi (a forrás felirata szerint)

Laprugós (féderes), fellépős sárvédővel, ajtókivágással (suber)






A fenti kép forrása:






(A fenti kocsi más nézetből)

Kőrösi kocsi
(a forrás felirata szerint)

Laprugós (féderes), fellépős sárvédővel, háttámlás ülésekkel, ajtókivágással (suber)





Mátészalka, Szatmár múzeum:








 A fogatolt kifejezés meghatározása:

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/f-72612/fogat-fogatolas-72778/

A bőrös kocsi is egészen hasonlatos:

https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/b-71FB5/boros-kocsi-721C5/



Antalffy Gyula, A honi utazás históriája

1683 körül

"A hódolt városoknak és falvaknak állandóan kéznél kell tartani szekereket és kocsikat a török hatóságok részére is. Ha a basa vagy valamelyik alantas tisztviselője körlevelet intéz a kiszemelt helységek bíráihoz, lóhalálban útnak kell indítani a megfelelő számú járművet a kijelölt helyre, különben fejével játszik a bíró, meg az elöljáróság. Tihája Musztafa 1683-ban például ezzel a körlevéllel fordul a dunatiszaközi helységek bíróihoz: »Mi a hatalmas és méltóságos Budai Vezérnek, Ibrahim Passának minden dolgaiban főgondviselője, és Parancsoló Tihája Musztafa Bék In. Eng! Ócsa 1 szekér; Üllő 1 szekér, egy kocsi; Monor 1 szekér; Czegléd várossá 2 szekér; Kőrös várossá 5 szekér; Kecskemét várossá, Szkirály, Szlőrinc 9 szekér; Böld 1 szekér. Ti várassi és Falussi Bírák esküttek látván ezen méltóságos czimeres levelemet, erőssen parancsolom, az tábori szekerek Passa alá mingyárt jöjenek, három holnapi éléssel, jó erős szekerek kocsik légyenek, négy-négy ökör az szekér mellett, három jó lovak az kocsi előtt, jó kerekei, létrái, saraglyái, kassai légyenek mind szekérnek kocsinak; fúró, balta, kasza rajtok, jó szakállos szekeresek kocsisok, az jövő Csütörtökön az Olaj bék sátoránál légyenek, mert valaki ott nem lészen az napra, jaj annak az Várassi és Falussi Birónak. Szemeteket úgy nyissátok, fejeteket féltsétek erőssen parancsolom. Dat. Budae 14 Juny 1683. Idem qui supra.

« A szekér és kocsi között tehát a török is különbséget tesz, 

a szekér elé négy ökröt, a kocsi elé három jó lovat parancsol. (Azért ez később változott, kieg: T. G.) A kocsi alatt az a könnyű fakószekér értendő, ami Mátyás kora óta szakadatlanul használatos a magyar földön. A hódoltság korának is ez a kocsiszerű, vasalatlan szekérfajta a legnépszerűbb közlekedési eszköze. Az Alföld úttalan útjain minden nehezebb jármű a sárbaragadás vagy a homokbasüllyedés állandó veszélyének van kitéve, egyedül a fakószekér tud megbirkózni ezekkel a nehézségekkel, mert igen könnyű voltánál fogva kerekei nem mélyednek túlságosan a talajba. Rendszerint három ló van előtte s a kocsis — akkori nevén szekérvezető — nyeregből hajtja őket. Brown Edward így ír ezekről a szekerekről: »Minthogy Magyarországon szép és nagy rónák vannak, igen kényelmesen lehet utazni bizonyos fedett kocsikkal, melyek a kocsison kívül két embert visznek. Ezekbe két, három vagy négy lovat is befognak és bennök igen kényelmesen lehet feküdni, így utaztam Budától Belgrádig a nagy rónaságon és a szép zöld mezőkön keresztül.« A budai basa kincstartója ugyancsak az ilyen háromlovas könnyű kocsit tartja a legkényelmesebb járműnek. Szeretik is Buda várában a debreceni fakószekeret, minden évben elvárnak néhányat ajándékként s arról is tudunk, hogy 1629-ben két legényt fogad fel Debrecen városa abból a célból, hogy Budán a basa kocsijának vezetőit betanítsák."

(Nem csodálkoznék, ha ez a "járművezető oktatás" első írásos említése lenne!)

73-74. szkennelt oldal

77-78. eredeti oldal

A fenti idézet forrása: Antalffy Gyula, A honi utazás históriája

https://mtda.hu/books/antalffy_gyula_a_honi_utazas_historiaja.pdf


Jó érzéssel olvasom vissza a mai bejegyzést; sikerült tovább lendülni az évtizedes holtponton, gurulunk tovább!

Folytatása következik!

Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)

 Monor közlekedéstörténete sorozat korábbi részei egyesítve:

https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html

(Jelenleg nem teljes a felsorolás)



Tóth Gábor  

2025. október 19.

A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor

 


 

 

 

 

 




 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adalékok a monori modellezés történetéhez -- keresem a képen látható személyek rokonait és repülőmodelljeik típusát, tervrajzát!

  Elsősorban a bekarikázott repülőmodellek típusát, tervrajzát keresem! A fenti képek forrása: https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnya...

Népszerű bejegyzések