2023. február 22., szerda

A Dunát a Tiszával összekötő csatorna monori kapcsolata

 Egy korábbi (2019.) facebook jegyzet felújítása)

Sokan talán a Duna-Tisza csatorna megépült szakaszát sem ismerik -- most elárultam, hogy igazából sohasem készült el a teljes csatorna -- a kevésbé érdeklődők akár “csatornát is válthatnak”, de ígérem, hogy aki velem marad rengeteg újdonságot tudhat meg a mai írásomból: földrajz-, térképészet-, gazdaságpolitika-, az éppen aktuális műszaki felkészültség- és az általános közhangulat bemutatása, mindez helytörténeti mederben.

Gyerekkoromban nagyapámmal sokszor horgásztam a Duna-Tisza csatornában és a környező öntözőcsatornákban, szerettem volna, ha közelebb lenne hozzánk vagy éppen Monor határában; eltelt pár évtized és az “Ősdunás” kutatásaim közben kiderült, hogy igen kevésen múlott, hogy valóban Monor határát érje a Duna-Tisza csatorna.





Ma (2019.) szerettem volna friss képpel kiegészíteni a kész írást, napközben az erős fénytől tartottam, de mire a kedvenc ócsai úti hidamhoz értem -- az útra dőlt fákon keresztül -- addigra sötét lett és zuhogott az eső; először nagyon mérges lettem, majd rájöttem, hogy a Duna-Tisza csatorna is pont olyan álom, mint ami a képen van, akár Salvador Dali is festhette volna,

“szétfolyt híd és zölden habzó víz. . .” létezik is meg nem is.


Nézzük a nevet: Duna-Tisza csatorna!

A Duna-Tisza folyónevek remélem nem szorulnak magyarázatra. 

Csak a pontosság kedvéért: a fent említett két folyót összekötő csatorna megvalósult egy arra földrajzilag alkalmasabb folyószakaszon (Délvidék, ma Szerbia), korábban Ferencz József csatorna néven volt ismert, ma Duna-Tisza-Duna csatorna: https://hu.wikipedia.org/wiki/Duna%E2%80%93Tisza%E2%80%93Duna-csatorna

A csatorna szó nem biztos, hogy mindenki számára azt jelenti, amit esetünkben, a szót ma leginkább a szennyvíz-elvezetéssel kapcsoljuk össze, ez az elterjedtebb, mindennapokban gyakrabban használt jelentése. (esetleg TV csatorna hasonló tartalommal. . .)

Esetünkben szerencsére egészen másról van szó, mint szennyvíz-elvezetésről, itt a csatorna a mesterséges kialakítást jelenti, ami nem zárja ki -- ahogy az eltelt idő is bebizonyította -- hogy a mesterséges csatorna végül “csurig telik” élettel. (Lásd a monori Kis-tó mesterségesen összeszűkített négyzetes medrét!) 

Egészen változatos növény és állatvilág alakult ki a Duna-Tisza csatornában és a partján, ezek nagy része őshonos faj, de sajnos a “behurcolt” fajok is megjelentek már. 


Dunaharaszti, ahol a Duna-Tisza csatorna leágazik a Ráckevei-Soroksári Dunából (RSD)


A bal oldalon az RSD a jobb oldalon már a Duna-Tisza csatorna, a kidőlt fa a “határ”.

 A fenti kép kattintással nagyítható!


A több évszázadon átívelő gondolat

Sajnos a következő, egyébként egybefüggő írást csak részletekben tudom megmutatni, de a tartalma feledteti ezt a kellemetlenséget, szerzője a híres vízépítő mérnök: Vásárhelyi Pál. Már a szöveg elején felfedezhetjük a Balla nevet, aki nem más, mint Balla Antal; a család másik híres tudós tagja Balla Károly tőlünk nem messze van eltemetve -- kérésére -- a pótharaszti erdőben, sírja az erdei tanösvény egyik állomása.



Folytatás:




Folytatás:



Folytatás:




Folytatás:

 


A fenti képek forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/Figyelmezo_1839/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=255&layout=s

A fenti írásból már kiderül, hogy kapcsolódik Monor a Duna-Tisza csatornához, a (tervezett) nyomvonalak egyike közel haladt volna Monorhoz, de ezen kívül volt még legalább két másik (komolyan esélyes) lehetséges nyomvonal:

 

A fenti kép forrása: http://www.realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1484 (az eredeti forrás: https://www.antikvarium.hu/konyv/a-duna-tisza-csatorna-744789

A zöld nyomvonal kedvezett volna Monornak, a piros Kecskemétnek, a kék Csongrádnak, itt nem ábrázolják a Szolnoknál a Tiszába csatlakozó csatorna lehetőségét.

(Cegléd-Abony-Szolnok)

(A térképen olvasható magasvezetésű csatorna és mélyvezetésű csatorna szakkifejezések pontos jelentésére most nem térnénk ki -- bonyolítaná az amúgy sem egyszerű helyzetet -- akit érdekel nézzen utána, csak egy gondolat: a két műszaki megoldás közt akkora a különbség, hogy az a “bármi lehet” kategóriába esik: az egyetlen közös bennük a víz. . .)

A “zöld nyomvonalhoz” még annyit tennénk hozzá -- talán az éles látásúak észre is vették -- hogy, a Monor melletti szakasz inkább Vasadhoz van közelebb, sőt azt is mondhatjuk, hogy a Vasad határában lévő ma is létező csatorna (a lenti térképen “2” jelölték, “Gyáli 2”) egy szakaszon a Duna-Tisza csatorna tervezett (zöld) nyomvonalán halad, majd a Gyáli patakba torkollik. Ha nagyon-nagyon akarjuk, akkor a Vasad-Gyáli patak- Ráckevei-Soroksári Duna nyomvonalba beleképzelhetjük a (zöld)nyomvonalú Duna-Tisza csatorna tervet, mert a két torkolat közt a alig pár kilométer eltérés van. Nem emlékszem, hogy a tervezett nyomvonal bármelyikén is szóba került volna a folyásirány, azt viszont tudjuk, hogy Monor Duna-Tisza vízválasztón innen eső részéről minden felszíni (És felszín alatti (tanulmány 1945-47) víz a Duna felé halad, ez némi képet ad már a tervezési időszakban felmerülő problémákról. . .)

Lent: örömmel tölt el, amikor vízre utaló kis vékony kék csíkokat látok a térképen, de a vízelvezetés olyan jól sikerült, hogy Monor körül ezek egy része az esztendő nagyobb részében szinte mindig porzik. . . van amelyikben én még nem láttam vizet. . .




A fenti kép forrása: http://www.kdvkovizig.hu/kepek/sikv_kozep.jpg (a link nem működik, 2023)

A lenti képen látható, hogy a Duna-Tisza csatorna mellett volt pár hátborzongató terv is pl. a Balaton és a Fertő-tó lecsapolása. . . ami úgy látszik nem csak “városi legenda”, mert a forrásunk egy szakmai lap (1906.)




A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/GazdasagiMernok_30_1906/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=113&layout=s

A szolnoki és a csongrádi a két legesélyesebb nyomvonal, komoly érvek szólnak a szolnoki nyomvonal mellett (ez érintette volna Monort is) de a lehetőségek közül a Duna-Tisza közi homokhátság okozta magasság különbség itt a legnagyobb. . . (1920.)




A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/UjMagyarSzemle_1920_02/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=38&layout=s

A “szolnoki” nyomvonal terv és tiltakozás: ami jó az egyiknek az nem jó a másiknak, miközben mindenki a homokhátság okozta “szintbeli problémával” küzd. (1931.) (Igazából Szolnoktól kicsit távolabb csatlakozna a csatorna a Tiszához.) (Csatlakozna-csatorna? Ma sem marad ki a nyelvészet, azt hiszem meg kell néznünk mit mond erre a Czuczor-Fogarasi szótár!)

A csatorna szó szerepel a szótárban, de a csatlakozni nem.

 


A fenti kép forrása: http://mek.oszk.hu/05800/05887/pdf/1kotet_2.pdf

 



A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/Kiskunfelegyhaza_FelegyhaziHirlap_1931/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=151&layout=s

Az évszázados “tanakodás” az egyik legrosszabb pillanatban, közvetlenül a II. v-h. után is tartott még (1947.) mintha nem lett volna épp elég helyreállítani való. . . A lenti képből kiderül, hogy a Duna-Tisza csatorna nyomvonal kijelölése pl. Kecskemét városának kimondottan az érdekében állt. Ki ne szeretett volna egy hajózható csatornát a városa mellé? (Akkor még a fő szempont a hajózás volt -- elsősorban az áruszállítás -- kisebb mértékben az öntözés, később ez megfordult)

 



A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/KecskemetiLapok_1947-2/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=156&layout=s

1947 aug. 1-jén megkezdődött a Duna-Tisza csatorna építése!

Részlet a szövegből: “amelyet az egész magyar közvélemény örömmel üdvözöl”

 


A kék pontok a Duna-Tisza csatorna tervezett vonalát jelölik, a piros “monorú” az Monor, Dabas-Sári a pirossal aláhúzott település a csatorna elkészült szakaszának a végét jelzi. (A színes jeleket mi tettük a térképre a jobb láthatóság érdekében.)

A fenti kép folytatása:

 


A fenti képek forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/FrissUjsag_1947_07/?query=monor%20duna%20tisza%20csatorna&pg=63&layout=s

Ahogy a fenti térképen is láthatjuk az évszázadok tervezgetése után elfogadott nyomvonal végül elkerülte volna Monort.

Mikor a végleges tervek elkészültek, megindult a földmunka is, ma már hihetetlennek tűnik, hogy kézi erővel (ásó, lapát, csákány, talicska) milyen mennyiségű földet mozgattak meg a kubikosok; és nem csak a csatorna építésekor, mert nem volt olyan építkezés vagy romeltakarítás, ahol ne lett volna szükség a munkájukra.

Emlékezzünk a kubikosokra a Duna-Tisza csatorna első “kapavágását” bemutató rövid kisfilmmel:

https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6687

A Monorierdő Geographic fb oldal éppen ma tett közzé a Duna-Tisza csatorna monori nyomvonaláról egy írást: https://www.facebook.com/monorierdogeographic/

Az ezt követő beszélgetés hasznos volt, mert a Monorierdő Geographic fb oldal segítségével találtunk több kubikus emlékművet is!

A lenti képen a mártélyi emlékmű látható, a művész jól bánt a jelképekkel, mert mintha a homokhátság löszfalából faragta volna a súlytól görnyedő kubikus alakját és az elmaradhatatlan talicskát!

 


A kép kattintással nagyítható!

A kép forrása: https://www.kozterkep.hu/35148/Kubikos_emlekmu_Martely_2018.html

Szeghalom: https://www.kozterkep.hu/15860/Kubikos_emlekmu_Szeghalom_1983.html

Szentes: https://www.kozterkep.hu/8053/kubikos-szobra 

A hirtelen fellángolás után, a Duna-Tisza csatorna nemhogy a Tiszát, de még a szintbeli problémát okozó Duna-Tisza közi homokhátságot sem érte el, a Duna-Tisza csatorna Dabas-Sáriig elkészült, de ott véget is ér, gyakorlatilag az egykori Ősduna medrében haladt, ék alakban távolodva a mai Duna medertől. Hogy mi volt az oka az építkezés leállásának azt (eddig) nem sikerült megtudnom, elképzelhető, hogy a kezdődő szintkülönbség problémák, rájöttek, hogy Dabas-Sáritól sokkal-sokkal lassabban halad volna a munka. És ezt a közvéleménnyel elhitetett propagandával nehéz lett volna egyeztetni? Vagy a földosztással járó tulajdoni problémák? A jól teljesített hároméves terv vége? A csatorna folytatásához tanulmányok tucatjai készültek a szocializmusban, ezeket most nem részletezzük.

A Duna-Tisza csatornát valószínűleg a szocializmus idején lett volna a legegyszerűbb teljes hosszúságban megépíteni, mert a magántulajdon (államosított föld)- és a munkaerő átcsoportosítása sem okozott volna gondot. . .

1970, ennyi év távlatából: nem került előtérbe. . .

 


A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/HidrologiaiTajekoztato_1970/?query=duna%20tisza%20csatorna&pg=139&layout=s

A csonkán maradt Duna-Tisza csatorna napjainkban (bordó keresztirányú vonal):

 


A fenti kép forrása: https://www.google.com/search?q=duna+tisza+csatorna+nyomvonbal&rlz=1C1GCEA_enHU801HU801&oq=duna+tisza+csatorna+nyomvonbal&aqs=chrome..69i57j0.9648j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

A Duna-Tisza csatornáról szóló újabb hírek (2011.)

A téma vonzza a vitát, az “apró betű” is fontos:

 


A fenti kép forrása: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/HidrologiaiKozlony_2011/?query=duna%20tisza%20csatorna&pg=2&layout=s

Nem is túl régen ismét szóba került a Duna-Tisza csatorna befejezésének gondolata, de a hír inkább a politikai rovatba illik, mint egy szakmai lapba. A korábban már felismert magasság eltérésből eredő problémák továbbra is fennállnak, sőt azóta újabbak is jöttek hozzá, amik az első gondolatkor még nem is léteztek (Az ártérbe építkezés, szilárd burkolatú utak, vasútvonal(ak), közüzemi vezetékek, környezetvédelmi szempontok és nem utolsósorban a régészeti lelőhelyek. . . ma már pontos hatástanulmányok készíthetők a felmért adatok alapján, sőt külföldön már működő példákat is láthatunk.)

Jelenleg a Duna-Tisza közi homokhátság kiszáradásának megakadályozása volna a cél, nem úgy mint a kezdetben a hajózás (árúszállítás), majd az öntözés

Ez a honlap a “mai megvalósíthatóság” egyik szakmai lépése lehetne: http://www.dtcs.hu/index.html

Ezek már inkább bulvár: https://www.origo.hu/itthon/20100902-ujra-elovettek-a-dunatisza-csatorna-tevet.html

https://hvg.hu/itthon/20111130_dunatiszacsatorna_homokhatsag

A Duna-Tisza csatorna (Csati), mint horgászhely és fontos vizes élőhely: http://www.horgasz.hu/page/50/art/194/html/duna-tisza-csatorna.html

A Duna-Tisza csatornában fürödni nem lehet, a sport jellegű hajózás (kajak, kenu) megengedett, aminek a horgászok nem örülnek, de azt gondolom, hogy a csonkán maradt “Csatiban” még jóval több lehetőség van, mint amit kihasználunk.

 


A fenti kép forrása: wikipédia, Készítette: Szerkesztő: Joliet Jake - A feltöltő saját munkája, Közkincs, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10870665

Mielőtt egy vicces képpel befejezném mai írásom egy nagyon komoly személyes észrevétel:

A Duna-Tisza csatorna építésének fő akadálya (a többi ebből következik) a két folyó közti homokhátság okozta magasságkülönbség. Aki követte a 4-es autópálya építését az láthatta, hogy iszonyatos mértékű földmunkával jár (ma már nem kubikusokkal, hanem géppel, és úgy is. . .), a szükséges töltőanyagot a környékbeli domboldalakból termelték ki. Ha valakinek eszébe jutott volna a kettőt összekapcsolni, akkor most akár Monor mellett folyhatna (vagy bárhol a korábban tervezett helyszínek közül, mert hosszú az M4 nyomvonal) a Dunát a Tiszával összekötő csatorna. Ennyit az évszázadokig tartó gondolkodásról és tervezésről, sajnos nekem nem volt beleszólásom.

Végül következzék egy “régi” fénykép a személyes élményeink közül, a fénykép készítője nevének elhallgatását kérte, a jobb érthetőség érdekében a képet feliratoztuk, bár pontosan mi sem értjük mi történik a képen. . . régen volt :)



 

Észrevételeket szívesen fogadok!


A Monoldal fő támogatója a 2023-ban 37 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor




https://www.facebook.com/T%C3%B3th-Karossz%C3%A9ria-Monor-T%C3%B3th-J%C3%A1nos-karossz%C3%A9ria-lakatos-mester-299265606750411/?fref=ts

2005-2019-2023. Tóth Gábor

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete (12.) hotelbuszból helyközi járat

  Buswordblog.com  oldalon  Bajsz Gábor alaposan megírt internetes cikkeket közöl, ott olvastam a következő mondatokat:  "A filmesek ú...

Népszerű bejegyzések