Más témában kutakodva találtam egy rövid, -- a hazai autózás történetét kedvelők számára -- elképesztő felhívást, ami válasz volt a lenti kérdésre is:
Az első hír amiben Monor is szerepel (1934. 01. 15.)
A fenti képek forrása:
A fent olvasható "lanszé" szó lehetséges magyarázata:
https://atvaltas.hu/hosszusag/lanc/
A Motorkerékpár-sport versenyszabályai című könyv (1959) tartalomjegyzékében ezt olvashatjuk:
"40 szabály: 1-5 km-es gyorsasági verseny /Lanszé/ 59"
A szöveg forrása:
https://www.antikvarium.hu/konyv/a-motorkerekpar-sport-versenyszabalyai-491126-0
A második hír (1934. 03. 16.)
A fenti kép forrása:
KMAC=Királyi Magyar Automobil Club: https://magyarjarmu.hu/tag/kmac/
A fenti kép forrása:
https://aranypengo.hu/watermark.php?img=au34.jpg
Az egyetlen hír ami múlt időben beszél az eseményről
("került sor")
Sajnos a Közlekedés című folyóiratban a megjelenés napját nem jelzik, csak azt tudjuk, hogy májusi szám; akár az esemény után is megjelenthetett, de lehet csak átvették a korábbi beharangozó hírt.
A fenti kép forrása:
Nemzeti Sport
Összeállították az 1934 évi versenynaptárt
Itt kiírták a lehetséges helyszínt is! Ami fontos, hogy nemzetközi rekordnapként jellemezték!
(Bár ebből csak az igazán jó szeműek veszik észre, hogy ez bizony Monor. . .)
A fenti kép forrása:
A rekordnap indokai: 1930-ban teljesen új útburkolat készült a "ceglédi országútra", illetve itt voltak egyenes szakaszok
https://adt.arcanum.com/hu/view/Sporthirlap_1930_10/?query=1932+rekordnap+monor+&pg=26&layout=s
A fenti hírekhez hasonló találatok:
Így néznek ki ma a megjelölt helyszínek
31 km (Hosszúberek-Péteri lehajtó)
(Ez talán tévedés lehetett, inkább 32 km, mert onnan valóban nyílegyenes az út egészen Pilisig, leszámítva a Monori erdői (akkor így írták) vasút átjárót.)
A fenti kép forrása:
35 km (gólyafészek)
A fenti kép forrása:
40 km (Monorierdő felüljáró előtt)
A fenti kép forrása:
Remélem mindenki észrevette, hogy Rudolf Caracciola Mercedes W25K típusú versenyautója ebben a formában nem lehetett ott az 1934-es monori rekordnapon, mert a képen Szilágyi András 1936-os ihletésű, 2024-es gyártású cyclekartja látható!
(KTSZ Racing: Kelemen Attila-Tóth Gábor-Szilágyi András)
Rudolf Caracciola 1936-ban 18-as rajtszámmal részt vett a Népligeti GP-n!
Azt már fentebb említettem, hogy akkoriban Monorierdő település sem létezett, mert Monornak az erdeje volt, sok tanyabokorral, majd később Monori Erdőnyaraló néven indult el a település fejlesztése, amit a II. vh. nem csak lelassított, hanem más irányba terelt.
Lenti képünk illusztráció!
Itt érdemes megállnunk egy pillanatra, összefoglalni és kiegészíteni az eddig olvasottakat
A Tát-Nyergesújfalu közti versenypálya (közút!) minősége sokat romlott, ezért (a hírek szerint) 1934-ben ideiglenesen a Monor (Pest v.m.) melletti országúton tartják majd a rekordnapot (május 8.), amíg elkészül az Örkény melletti végleges pálya, (kb. október) amit mi már "gyóni betonként" (pályaként) ismerünk
A monori rekordnapról a mai bejegyzésben bemutatott felhívásokon kívül más anyagunk sincs, ezért elképzelhető, sőt valószínű, hogy a monori rekordnap elmaradt. . . viszont a beharangozott "Örkény melletti" pálya elkészült, és ősszel már az egész világot bejáró rekordoktól volt hangos a sajtó. Rengeteg a homályos rész ebben a témában: ha esetleg a gyóni pálya mégsem készül el 1934-ben, akkor esetleg Monoron futott volna R. Caracciola a sebességi rekordra épített gépével?
A blogbejegyzés után néhány nappal Négyesi Páltól érkezett egy hozzászólás az fb oldalra:
"Eléggé valószínű, hogy csupán terv maradt ez a rendezvény. A KMAC 1934. évi működéséről szóló éves jelentésben szerepel az összes verseny, túraút stb. amit rendeztek, de erről a rekordnapról nem történik említés."
Lenti képünk illusztráció!
Két észrevétel: majdnem jó a képbeállítás, ugyanis 1941-ig Magyarországon is baloldali közlekedés volt! Viszont, akkor ez a település vége és nem az eleje lenne, ha. . . ;)
Azt már fentebb említettem, hogy akkoriban Monorierdő település sem létezett, mert Monornak az erdeje volt, sok tanyabokorral, majd később Monori Erdőnyaraló néven indult el a település fejlesztése, amit a II. vh. nem csak lelassított, hanem más irányba terelt.
Ha sietnek még ideérnek! :)
Lenti képünk illusztráció!
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Tóth Gábor, 2023. február-2024. május 8.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése