Soroljatok magyar gyártású motorkerékpárokat!
Igen, írom: Pannónia, Danuvia, Csepel, Mátra, Méray. . . még
ritkábban hallható például a CÉL vagy a Népmotor és a többi magánkezdeményezés. . .
És a Gaia?
Ha eddig nem hallottál róla, akkor itt az ideje,
hogy megismerd!
Mint sok írásom, ez is egy személyes élményen alapul.
Kétezres évek elején a BNV
(Nem elírás: Budapesti Nemzetközi Vásár és nem BMW)
területén már szakosodott kiállításokat tartottak, külön az autóipar, hajózás, kerékpár-motorkerékpár, halászat-vadászat részére, történetünk talán egy Interwheel kiállítással kezdődött, már nem emlékszem pontosan.
Naphosszat róttuk a köröket a rengeteg újdonság közt, minden
apró részletre figyelve, semmit ki nem hagyva; illetve, ez idő tájt a
hagyományos segédmotorok már nem tartoztak a „favoritjaim” közé, mert az
„országos” japán robogó őrület csúcsán jártunk, én is vettem akkor egy jó
karban lévő használt robogót, ma is megvan, közelít a negyvenhez. . .
Szóval, mondhatom azt, hogy a Gaia segédmotort véletlenül
vettem észre, mert nem is a motor, hanem a rajta lévő rezonátor kipufogócső
keltette fel az érdeklődésem. (Néhányan talán tudják, hogy „előző
gyerekkoromban” hangos rezonátorok készítésével keserítettem a környék lakóit
-- emiatt utólag is bocsánatot kérek.)
Ha már megnéztem a rezonátorcsövet, megnéztem a motort is, a
hozzá tartozó bemutató szöveggel együtt, amiből kiderült, hogy a szememet
megragadó rezonátorcső nem járt minden motorhoz, a kiállított Gaia motor
verseny változat volt.
És mit olvashattam még a bemutató szövegben?
A gyártó nevét!
Itt kezd igazán érdekes lenni a történetünk.
A motor neve első hallásra nem volt ismerős -- legalábbis
motorként nem -- ezért a gyártót végképp nem ismerhettem. Akkor, még. . .
A lap aljára egy nagyon is jól ismert település, még jobban
ismert utcája került.
Gyártó: Bódi Gábor
Cím: 2200 Monor, Tompa Mihály utca 24.
Fordult velem egyet a világ, széket alám. :)
Néhány perc után kezdtem lenyugodni, és akkor el tudtam
mondani a motort felügyelő kiállítónak, hogy én is monori vagyok, a szomszéd
utcában lakom, és ami a legelképesztőbb, hogy a szobám ablakából átlátok a
Tompa Mihály utca 24-be, mégsem tudtam, mi készül ott. . . pedig kismotor "buherálással" töltöttem az előző évtizedet. . .
(Az Irányi és a Tompa utcát a Kis köz, Skrenya köz kötötte össze, de egy meggondolatlan döntés barbár módon megszüntette a közel egy évszázados gyalogátjárót, ami biztonságos és hasznos útvonal volt.)
Gaia Gm 50
A tervek szerint a vázban elfért volna egy nagyobb blokk is,
jól látható a fentebb említett matt fekete rezonátor-kipufogó.
Ma egy nem hétköznapi műszaki emléket idéztünk fel, ami nagyon közel volt, ahhoz, hogy, ha nem is világhírű, de országosan ismert és elismert legyen, sajnos a sors másképp döntött.
Bátor kezdeményezés volt, hogy valaki a
magyar motorkerékpárgyártás megszűnése után nagyjából harminc esztendővel
ismét hazai motorkerékpár tervezésbe és gyártásba fogjon, ez elképesztő
teljesítmény -- ismerve az azóta eltelt két évtized hasonló próbálkozásait a Gaia
jutott a legmesszebbre, és Monorról. . .
Eddig tart az én történetem, a Gaia segédmotorkerékpár személyes
felfedezéséről, aki bővebben szeretne olvasni róla (a gyártás teljes története,
műszaki adatok, tesztek) a következő oldalakon megteheti:
https://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/gaia/
https://nepitelet.hu/motorok/gaia/varosi_mindenes/
https://www.sportmotor.hu/motoros-fotok/gaia-gm-50-kerdes-71860
https://totalcar.hu/totalbike/2004/02/11/165801/
https://totalcar.hu/totalbike/2003/10/17/151454/
https://totalcar.hu/totalbike/2002/09/02/gaiateszt/
(Az internetre tett adatok "sérülékénységét" bizonyítja a mai eset is, ugyanis a pár éve gyűjtögetett linkek nagy része ma már nem-, vagy nem úgy működik ahogy azt elvárnánk!)
Ha valaki ismer a környéken egykori- vagy jelenlegi Gaia tulajdonost, kérem szóljon!
Kapcsolódó bejegyzések:
Monor közlekedéstörténete teljes anyag:
https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html
A Békás titkos kapuja:
https://monoldal.blogspot.com/2023/03/a-bekas-titkos-kapuja-kis-koz.html
Monorról indult a hazai triálmotorozás:
https://monoldal.blogspot.com/2025/10/30-eve-monorrol-indult-hazai-trial_17.html
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Tóth Gábor, 2022-2025. november 20.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése