2025. november 20., csütörtök

Monori motorkerékpár a magyar utakra: Gaia


  



Soroljatok magyar gyártású motorkerékpárokat!

Igen, írom: Pannónia, Danuvia, Csepel, Mátra, Méray. . . még ritkábban hallható például a CÉL vagy a Népmotor és a többi magánkezdeményezés. . .



És a Gaia? 

Ha eddig nem hallottál róla, akkor itt az ideje, hogy megismerd!

Mint sok írásom, ez is egy személyes élményen alapul.



Kétezres évek elején a BNV 

(Nem elírás: Budapesti Nemzetközi Vásár és nem BMW)

területén már szakosodott kiállításokat tartottak, külön az autóipar, hajózás, kerékpár-motorkerékpár, halászat-vadászat részére, történetünk talán egy Interwheel kiállítással kezdődött, már nem emlékszem pontosan.

Naphosszat róttuk a köröket a rengeteg újdonság közt, minden apró részletre figyelve, semmit ki nem hagyva; illetve, ez idő tájt a hagyományos segédmotorok már nem tartoztak a „favoritjaim” közé, mert az „országos” japán robogó őrület csúcsán jártunk, én is vettem akkor egy jó karban lévő használt robogót, ma is megvan, közelít a negyvenhez. . .

Szóval, mondhatom azt, hogy a Gaia segédmotort véletlenül vettem észre, mert nem is a motor, hanem a rajta lévő rezonátor kipufogócső keltette fel az érdeklődésem. (Néhányan talán tudják, hogy „előző gyerekkoromban” hangos rezonátorok készítésével keserítettem a környék lakóit -- emiatt utólag is bocsánatot kérek.)

Ha már megnéztem a rezonátorcsövet, megnéztem a motort is, a hozzá tartozó bemutató szöveggel együtt, amiből kiderült, hogy a szememet megragadó rezonátorcső nem járt minden motorhoz, a kiállított Gaia motor verseny változat volt.

És mit olvashattam még a bemutató szövegben?

A gyártó nevét!

Itt kezd igazán érdekes lenni a történetünk.

A motor neve első hallásra nem volt ismerős -- legalábbis motorként nem -- ezért a gyártót végképp nem ismerhettem. Akkor, még. . .

A lap aljára egy nagyon is jól ismert település, még jobban ismert utcája került.

Gyártó: Bódi Gábor

Cím: 2200 Monor, Tompa Mihály utca 24.

Fordult velem egyet a világ, széket alám. :)

Néhány perc után kezdtem lenyugodni, és akkor el tudtam mondani a motort felügyelő kiállítónak, hogy én is monori vagyok, a szomszéd utcában lakom, és ami a legelképesztőbb, hogy a szobám ablakából átlátok a Tompa Mihály utca 24-be, mégsem tudtam, mi készül ott. . . pedig kismotor "buherálással" töltöttem az előző évtizedet. . .

(Az Irányi és a Tompa utcát a Kis köz, Skrenya köz kötötte össze, de egy meggondolatlan döntés barbár módon megszüntette a közel egy évszázados gyalogátjárót, ami biztonságos és hasznos útvonal volt.) 


Gaia Gm 50

A tervek szerint a vázban elfért volna egy nagyobb blokk is,

jól látható a fentebb említett matt fekete rezonátor-kipufogó.



A fenti kép forrása:




Ma egy nem hétköznapi műszaki emléket idéztünk fel, ami nagyon közel volt, ahhoz, hogy, ha nem is világhírű, de országosan ismert és elismert legyen, sajnos a sors másképp döntött. 

Bátor kezdeményezés volt, hogy valaki a magyar motorkerékpárgyártás megszűnése után nagyjából harminc esztendővel ismét hazai motorkerékpár tervezésbe és gyártásba fogjon, ez elképesztő teljesítmény -- ismerve az azóta eltelt két évtized hasonló próbálkozásait a Gaia jutott a legmesszebbre, és Monorról. . .

Eddig tart az én történetem, a Gaia segédmotorkerékpár személyes felfedezéséről, aki bővebben szeretne olvasni róla (a gyártás teljes története, műszaki adatok, tesztek) a következő oldalakon megteheti:


https://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/gaia/

https://fk-tudas.hu/gaia/

https://nepitelet.hu/motorok/gaia/varosi_mindenes/


https://www.sportmotor.hu/motoros-fotok/gaia-gm-50-kerdes-71860

https://totalcar.hu/totalbike/2004/02/11/165801/

https://totalcar.hu/totalbike/2003/10/17/151454/

https://totalcar.hu/totalbike/2002/09/02/gaiateszt/



(Az internetre tett adatok "sérülékénységét" bizonyítja a mai eset is, ugyanis a pár éve gyűjtögetett linkek nagy része ma már nem-, vagy nem úgy működik ahogy azt elvárnánk!)


Ha valaki ismer a környéken egykori- vagy jelenlegi Gaia tulajdonost, kérem szóljon!





Kapcsolódó bejegyzések:


Monor közlekedéstörténete teljes anyag:

https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html


A Békás titkos kapuja:

https://monoldal.blogspot.com/2023/03/a-bekas-titkos-kapuja-kis-koz.html


Monorról indult a hazai triálmotorozás:

https://monoldal.blogspot.com/2025/10/30-eve-monorrol-indult-hazai-trial_17.html


 Monori Moto-Cross verseny műsorfüzet/rajtlista (1981. április 4-5.)



Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor, 2022-2025. november 20.


A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor







 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monori motorkerékpár a magyar utakra: Gaia

    Soroljatok magyar gyártású motorkerékpárokat! Igen, írom: Pannónia, Danuvia, Csepel, Mátra, Méray. . . még ritkábban hallható például ...

Népszerű bejegyzések