2024. november 30., szombat

80 éves a monori modellezés, 1944-2024.




 


A facebook átveréséhez szükséges kis kép. . .






 Felhívás!

Keresem Monor és vidéke modellező emlékeit!

 Személy, történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve modell-makett)

Jelentkezés emilben: toth.m.gabor@gmail.com


Kiemelten keresem Rózsa Imrét, aki 80-as években  Sléder Istvánnal vezette a monori modellező szakkört!



Az év végére előkerült néhány új adat, 

ami által

a

 monori modellezés 80. évfordulójával 

zárjuk a 2024-es évet!

 Ha később előkerül korábbi bizonyíték, akkor javítom. 

Az Ifjú Repülő folyóiratból csak az 1944-es évfolyam olvasható az ADT-n, viszont a Levente modellező körök egészen biztos korábban indultak, a hiányzó számokban lehet ezt megelőző monori említés!  




Eközben. . .

Tart a II. világháború




--1944. január--

Vegyük komolyan a modellezést!

Ettől is jobban? 











A fenti fejléckép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?pg=2&layout=s&query=Az+Ifj%C3%BA+Rep%C3%BCl%C5%91+levelez%C5%91i+

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





--1944. 03. 01.--

A Magyar Szárnyak és az Ifjú Repülő levelezői 

(Ők válaszoltak az olvasói kérdésekre-levelekre.)

közt láthatjuk a monori Keszeg Gábort, aki nagy valószínűséggel a helyi modellező kör tagja volt. (Aki bármilyen adattal rendelkezik Keszeg Gáborról, kérem jelentkezzen!)



A fenti kép forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?pg=30&layout=s&query=Az+Ifj%C3%BA+Rep%C3%BCl%C5%91+levelez%C5%91i+

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





--1944. 06. 01.--

Ifjú Repülő

A fejléc







Felhívnám a figyelmüket a lenti cikk rövid, de pontos képaláírásaira és a modellezés szó korai helyesírására: 1950-ig sok helyen olvasható volt a modelezés' szó is!


A képeken látható személyek és repülőgépmodellek még azonosítás alatt állnak, 

aki bármelyiküket felismeri, kérem értesítsen!





A fenti fejléckép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





A most következő képek egy korabeli (1944) helyszíni tudósításban jelentek meg: a szerző meglátogatta a monori levente modellezőket!

A helyszínről: az első képen látható épületekből azt gondolhatjuk. hogy a pincék között vagy valamelyik "Monor feletti" tanya előtt készülhetett a fénykép. 

A vitorlázómodell, a kor divatja szerinti tömzsi törzs alapján valószínűleg lejtővitorlázó, de ahhoz a monori Strázsahegy kevés. . . ez az egyébként kiváló beállítás inkább csak a fénykép miatt készülhetett. 

A Strázsahegy ettől függetlenül később még fontos lesz! Figyeljenek!











Ifj. Hubalek Gyula modelljének azonosításhoz rengeteg képet és tervrajzot végig néztem, jelenleg azt gondolom, hogy a Gyurkó Pál tervezte "Karvaly I. R.-- 17" teljesítmény-vitorlázó modell hasonlít a legjobban, de az sem kizárható hogy annak egy változata, esetleg egy teljesen egyéni tervezésű modell.  (Nem gyakori megoldás volt akkoriban a törzs tetején ülő szárny, ez a legfontosabb jellemzője a gépnek.)


A sejtések forrásai: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?pg=31&layout=s&query=Karvaly

Gyurkó Pál: 

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=gyurk%C3%B3+p%C3%A1l+model&pg=135&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





Csoportkép

Alsó sor, balról a második ifj. Hubalek Gyula, mellette a fenti képen is látható repülőmodell, sajnos teljes bizonyossággal még nem sikerült azonosítani, ahogy a képen szereplő többi személyt sem.
Bár nem tartom kizártnak, hogy a későbbi modellező szakkörvezető Nánai István is köztük lehet! Ha tippelnem kellene, akkor azt mondanám, hogy a felső sor, jobbról a második! (Közben előkerült egy új adat, és az is eszembe jutott, hogy a Nánai (fényképész) család Monorra költözése előtt Gyömrőn lakott.)

Nánai Istvánról írt bejegyzésem itt olvasható: 

Megjegyezném, hogy a felső sor két (3) siklómodellje feltűnően modern szárnykialakítással készült, úgy 40 évvel megelőzte a korát!





Lent: nem tudjuk Monoron belül hol volt a modellezők műhelye.
Az egykori Péterffy házban lévő MHSZ székházban sem volt nagyobb a modellező terem! (1973-1992) 
A volt MHSZ épület jelenleg a Monori Tankerületi Központ.









A lenti képen középen látható nagyméretű motoros modell szinte biztos, hogy ifj. Hubalek Gyula modellje, amivel Esztergomban 7. helyezést ért el! 

A modell nagy valószínűséggel a Kende János által tervezett (1943)
IR-8 "Tóbiás" 10 cm3 Kratmo motorral szerelve!
(A modell négy- és nyolcszögletű törzzsel is készült)
IR-8: az Ifjú Repülő folyóirat 8. tervrajza, ezt a névadási módszert a későbbi szakfolyóiratok is követték.
A Kratmo motorról: 



A mögötte lévő, mennyezetről lelógó vitorlázómodell is figyelemre méltó, nagyon hasonlít a Cinege III-ra, de ennek V-állású a szárnya, a Cinege "fülezett" szárnyú.
Jobb oldalon középtájon, mintha egy csőtörzsű modell lenne, de az előtérben látható törzs is igen érdekes kialakítású!










A fenti képekhez tartozó hosszabb szöveg





A fenti képek forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)







A következő kép illusztráció, nem monori emlék!

IR-8 "Tóbiás" motoros modell (1943)








A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



A színezett változat (2024.), készítette: Káplár János





A fenti kép forrása: 










Akkoriban hazánk vezetői a modellezést az igazi repülés előszobájának tekintették és határozottan támogatták!





A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)






A fenti kép forrása:


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)





 Országos Levente RepülőModelező' Központ




Fent csak az újságcikk fejléce látható: sajnos a felsoroltak közt nem ismertem fel egyetlen monori modellt sem. 





--1944. szeptember--

 Ifjú Repülő 

Országos versenyhét Esztergomban
monori versenyzővel!














A két monori versenyző azonos időt ért el!!!

Igaz, Benedek István csak 1990 után lett monori. . . 

Benedek Istvánról írt korábbi bejegyzésem:



Benedek István a "Kolozsvári modellezés történetéről" írt könyve teljes terjedelmében itt olvasható: 



Az esztergomi verseny monori eredményei
(A "gyenge" eredmények azt mutatják, hogy termikmentes nap lehetett, ahogy akkoriban mondták: hőlég.)










A fenti adatok és képek forrása:

https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarSzarnyak_1944_IfjuRepulo/?query=Monor&pg=63&layout=s

(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)



A felmerült kérdések, 

de ha valakinek egyéb kérdése van arra is szívesen válaszolok!


Hogyan lehet kézi indítású egy vitorlázómodell?

A magaslatról, lejtőről történő hagyományos kézi indítás manapság valóban nem gyakori indítási mód (segédmotorral és diszkosz dobással egyre gyakoribb), ezért nem közismert; az eredeti újságcikk idején, 
-- az arra megfelelő helyszíneken -- általános volt.


Esztergomban  "normális" Strázsahegy van! :) 
(Utalva itt a kezdőképünkre!)



Természetesen maga a hegy megléte kevés az eredményes kézi indításhoz, szükséges még a jó tájolás a szélirány miatt, és a fa- aljnövényzet mentes terület legalább az indítás közelében. A leszállás álltalában egyébként is "rázós" volt, mert ezek  szabadonrepülők voltak, akkor még a repülési időt sem szabályozták mivel a cél magassági-, időtartam és- távrekord elérése volt! Ezért egy ilyen versenyen az elveszett repülőmodell volt a legnagyobb "öröm", amíg látták mérték az időt/magasságot, de eltűnés utáni megtalálása esetén akár később is távrekorder lehetett!

A becsületes megtalálóknak "Hálajelvényt" és több esetben pénz- vagy ajándék modell jutalmat is ígértek!




A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)


 
Az egyik verseny után megtalált és hitelesített eredménnyel Monor is bekerült a híradásokba: 


A fenti kép forrása: 


(A megnyitáshoz ADT előfizetés szükséges!)
A fenti kép forrása: 





A monori modellezésről eddig megjelent írásaim linkgyűjteménye:



A korszak repülőmodellezésének megértéséhez ajánlott írásom: 




 Felhívás!

Keresem Monor és vidéke modellező emlékeit!

 Személy, történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve modell-makett)

Jelentkezés emilben: toth.m.gabor@gmail.com


Kiemelten keresem Rózsa Imrét, aki 80-as években Sléder Istvánnal vezette a monori modellező szakkört!


Mai témánkhoz szorosabban kapcsolódva, a repülőmodell kategóriák (csoportok) közül kiemelném az egyre népszerűbb "Antik/SAM" csoportot, ami gyűjtőneve az 1951 előtt tervezett/készült repülőmodelleknek. (Vitorlázó, elektro-gumis, belsőégésű, elektromos; a szabályok szerint az eredeti terveken szereplő gumimotoros meghajtás már elektromosra cserélhető, ahogy a belsőégésű motor is.)




A fenti kép forrása:

https://rcmodel.biz/antik-repulo-modellezes-antik-modell-szakag/repulo-modellek/


SAM 5 hazai csoport facebook oldala: 

https://www.facebook.com/groups/989927571083658/


SAM: Society of Antique Modellers

Akit bővebben érdekelnek a repülőmodellező kategóriák itt talál egy listát: 

 https://cavalloni.hu/regi_oldal/kepeskonyv/kategoriak.htm







Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor

2024. november 30.



A Monoldal fő támogatója a 2024-ben 38 esztendős

 Tóth Karosszéria Monor


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Radimeczky JELES MONDÁSA Monorrúl

  A magyar kultúra napja alkalmából  ma megkettőzőm a 2025-ben szokásos napi Monoldal bejegyzést. A lenti szöveg a Hasznos Mulatságok című f...

Népszerű bejegyzések