2025. július 17., csütörtök

Monor közlekedéstörténete, bevezető -- lábbusztól a hotelbuszig. . .

 




A Monor közlekedéstörténete című sorozatom az éppen akkor talált, számomra érdekes anyagokkal kezdtem, ezért csak az adott témán belül volt időrendi sorrend, például: a benzinkutaknál. Most viszont elindítom a történetet az elejétől, természetesen a már elkészült anyagokat felújítva és időrendben beillesztem. A meglévő sorozatok ettől függetlenül folytatódnak majd, mert mindig kerülnek elő új anyagok, a múltból. . .




A fenti térképek forrása, ahol nagyítható és oldalra elhúzható is:

https://maps.arcanum.com/hu/map/firstsurvey-hungary/?layers=147&bbox=2156838.6215472044%2C5996706.527791201%2C2175040.188907612%2C6003538.0871941885



Monor közlekedéstörténete, hasonlóan bármilyen múltból induló témához a legutóbbi két évszázadban gyorsult fel, előtte viszonylagos állandóság lehetett, ami -- a források hiánya miatt -- egyes esetekben csak egyéb,  nem monori, -- környékbeli --  párhuzamokkal bizonyítható; a feltételezhető kezdetet, korai időszakot és a rendszerezés elvét is szeretném ma bemutatni.


Monor közlekedéstörténete 

három fő részre bontható:

Földi

Vízi

Légi

Azt gondolom, hogy a vízi és a légi szavakon meglepődtek!

Igen, ebből a vízi talán már elképzelhetetlen, de mégis van rá adat!

A légiközlekedést kezdetektől látták a monoriak, ahogy ma is, attól hogy a gépek felettünk járnak és nem köztünk az utakon, még ide tartozik, Zainkó Géza repüléstörténet-kutatónak köszönhetően nagyon részletes leírásokat olvashatunk a témában:

https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/08/monor-es-a-repuleshttpkepesrepules-files-wordpress-com2013071_29_zeppelin-jpgw300/


Mivel kezdődik a bemutatható 

monori közlekedéstörténet?


-- A térképekkel!


Ahol víz van ott nincs út,  de ahol nincs víz, ott valószínűleg út lehet(ett) (Kivétel a gázló-, kompátkelés- vagy híd esete. . .)

Ahogy azt Zilahy Lídiától olvashattuk Monort kezdetben elkerülték a fontos, országos közlekedési utak, ez a sok víznek is köszönhető.

A nagykőrösi út Csév mögött halad el ma is, mivel nem fejlesztették, a középkori állapotot is megfigyelhetjük. A névválasztás nem véletlen, el lehet jutni rajta Nagykőrösig! A életre-halálra túra is a közelben volt: 

https://monoldal.blogspot.com/2025/07/gyakorlati-tapasztalatok-tatarjuharrol_16.html

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

Az újfalusi út (a 4-es (ma 400-as) "ceglédi országút" elődje, Meg kell jegyezni, hogy a 4-estől sokkal gyakorlatiasabb volt, végig száraz terület haladt, míg a 4-es nyomvonalának építésekor bőven szükség volt töltésre. Az újfalusi úton Újfalu település (út)vámszedő hely volt, ez is jelzi a település és az út fontosságát. Újfaluról bővebben Csóka Géza: Régi Újfalu Monorerdő településelődje című könyvében olvashatnak:

https://monoldal.blogspot.com/2016/12/kulonszam-csoka-geza-regi-ujfalu-cimu.html

A 4-es főút, ceglédi országút: az újfalusi út megszűnése után kezdett érdekesebbé válni, de gyakorlatilag ez is elkerülte Monort (végül a település nőtt rá az útra) mert nem úgy haladt át a település központján, mint pl. Üllőn vagy Pilisen. Érdekesség, hogy szilárd útburkolatot nem olyan régen kapott (1932 körül), és kezdetben nem is volt egységes az útépítéshez használt alapanyag/módszer, mert macskakő, aszfalt és beton szakaszok is voltak. Monorierdőn az egykori betonos rész máig látható, nem véletlenül kapta vissza az utca a régi nevét: Betonút! (un. régi 4-es!)

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

A sóút vagy Hajcsár út Gomba határában haladt el, bizonyos útszakaszok később aszfaltot kaptak, máig használhatók, némelyek "lefűződtek" az érintett települések közti útszakaszokról, már csak dűlőutak -- ettől függetlenül végig lehet járni!

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

A fenti leírásokat olvasva megerősíthetjük Zilahy Lídiát: a fontosabb, országos jelentőségű utak valóban elkerülték Monort.

Amit érdemes megemlíteni, hogy a felsorolt utak mind Budáról/Pestről indultak "sugárirányban" köztük "pókhálószerűen" kapcsolódtak a helyi összekötő utak. Pl. Monor-Gomba, Monor-Csév, Monor-Mende.


Aki nem akarja kivárni a következő részeket, itt beleolvashat a már elkészült írásokba:

https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html


A felhasznált, beágyazott linkek:

https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/08/monor-es-a-repuleshttpkepesrepules-files-wordpress-com2013071_29_zeppelin-jpgw300/


https://monoldal.blogspot.com/2024/05/1934-majus-8-rejtelyes-rekordnap-monoron.html


https://monoldal.blogspot.com/2023/02/miert-mendei-ut.html


https://monoldal.blogspot.com/2024/10/a-nevesincs-to.html




Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor

2025. július 17.

A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 


Tóth Karosszéria Monor


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Monor közlekedéstörténete, bevezető -- lábbusztól a hotelbuszig. . .

  A Monor közlekedéstörténete című sorozatom az éppen akkor talált, számomra érdekes anyagokkal kezdtem, ezért csak az adott témán belül vol...

Népszerű bejegyzések