2025. július 17., csütörtök

Monor közlekedéstörténete, bevezető -- lábbusztól a hotelbuszig. . .

 




A Monor közlekedéstörténete című sorozatom az éppen akkor talált, számomra érdekes anyagokkal kezdtem, ezért csak az adott témán belül volt időrendi sorrend, például: a benzinkutaknál. Most viszont elindítom a történetet az elejétől, természetesen a már elkészült anyagokat felújítva és időrendben beillesztem. A meglévő sorozatok ettől függetlenül folytatódnak majd, mert mindig kerülnek elő új anyagok, a múltból. . .




A fenti térképek forrása, ahol nagyítható és oldalra elhúzható is:

https://maps.arcanum.com/hu/map/firstsurvey-hungary/?layers=147&bbox=2156838.6215472044%2C5996706.527791201%2C2175040.188907612%2C6003538.0871941885



Monor közlekedéstörténete, hasonlóan bármilyen múltból induló témához a legutóbbi két évszázadban gyorsult fel, előtte viszonylagos állandóság lehetett, ami -- a források hiánya miatt -- egyes esetekben csak egyéb,  nem monori, -- környékbeli --  párhuzamokkal bizonyítható; a feltételezhető kezdetet, korai időszakot és a rendszerezés elvét is szeretném ma bemutatni.


Monor közlekedéstörténete 

három fő részre bontható:

Földi

Vízi

Légi

Azt gondolom, hogy a vízi és a légi szavakon meglepődtek!

Igen, ebből a vízi talán már elképzelhetetlen, de mégis van rá adat!

A légiközlekedést kezdetektől látták a monoriak, ahogy ma is, attól hogy a gépek felettünk járnak és nem köztünk az utakon, még ide tartozik, Zainkó Géza repüléstörténet-kutatónak köszönhetően nagyon részletes leírásokat olvashatunk a témában:

https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/08/monor-es-a-repuleshttpkepesrepules-files-wordpress-com2013071_29_zeppelin-jpgw300/


Mivel kezdődik a bemutatható 

monori közlekedéstörténet?


-- A térképekkel!


Ahol víz van ott nincs út,  de ahol nincs víz, ott valószínűleg út lehet(ett) (Kivétel a gázló-, kompátkelés- vagy híd esete. . .)

Ahogy azt Zilahy Lídiától olvashattuk Monort kezdetben elkerülték a fontos, országos közlekedési utak, ez a sok víznek is köszönhető.

A Nagykőrösi út Csév mögött halad el ma is, mivel nem fejlesztették, a középkori állapotot is megfigyelhetjük. A névválasztás nem véletlen, el lehet jutni rajta Nagykőrösig! A életre-halálra túra is a közelben volt: 

https://monoldal.blogspot.com/2025/07/gyakorlati-tapasztalatok-tatarjuharrol_16.html

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

Az újfalusi út (a 4-es (ma 400-as) "ceglédi országút" elődje, meg kell említeni, hogy a 4-estől sokkal gyakorlatiasabb volt, végig száraz terület haladt, míg a 4-es nyomvonalának építésekor bőven szükség volt töltésre. Az újfalusi úton Újfalu település (út)vámszedő hely volt, ez is jelzi a település és az út fontosságát. Újfaluról bővebben Csóka Géza: Régi Újfalu Monorerdő településelődje című könyvében olvashatnak:

https://monoldal.blogspot.com/2016/12/kulonszam-csoka-geza-regi-ujfalu-cimu.html

A 4-es főút, ceglédi országút: az újfalusi út megszűnése után kezdett érdekesebbé válni, de gyakorlatilag ez is elkerülte Monort (végül a település nőtt rá az útra) mert nem úgy haladt át a település központján, mint pl. Üllőn vagy Pilisen. Érdekesség, hogy szilárd útburkolatot nem olyan régen kapott (1932 körül), és kezdetben nem is volt egységes az útépítéshez használt alapanyag/módszer, mert macskakő, aszfalt és beton szakaszok is voltak. Monorierdőn az egykori betonos rész máig látható, nem véletlenül kapta vissza az utca a régi nevét: Betonút! (un. régi 4-es!) (A ceglédi országút korabeli elnevezés, pontosan nem meghatározható hosszúságú szakaszt neveztek így, de nagyjából Monortól Cegléd felé és talán azon túl is, az út Pest eső része pl. üllői országút volt, ahogy azt ma is hasonlóan nevezik.)

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

A Sóút vagy Hajcsár út Gomba határában haladt el, bizonyos útszakaszok később aszfaltot kaptak, máig használhatók, némelyek "lefűződtek" az érintett települések közti útszakaszokról, már csak dűlőutak -- ettől függetlenül végig lehet járni!

(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)

A fenti leírásokat olvasva megerősíthetjük Zilahy Lídiát: a fontosabb, országos jelentőségű utak valóban elkerülték Monort.

Amit érdemes megemlíteni, hogy a felsorolt utak mind Budáról/Pestről indultak "sugárirányban" köztük "pókhálószerűen" kapcsolódtak a helyi összekötő utak. Pl. Monor-Gomba, Monor-Csév, Monor-Mende.


Aki nem akarja kivárni a következő részeket, itt beleolvashat a már elkészült írásokba:

https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html


A felhasznált, beágyazott linkek:

https://kepesrepules.wordpress.com/2013/07/08/monor-es-a-repuleshttpkepesrepules-files-wordpress-com2013071_29_zeppelin-jpgw300/


https://monoldal.blogspot.com/2024/05/1934-majus-8-rejtelyes-rekordnap-monoron.html


https://monoldal.blogspot.com/2023/02/miert-mendei-ut.html


https://monoldal.blogspot.com/2024/10/a-nevesincs-to.html




Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)


Tóth Gábor

2025. július 17.

A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 


Tóth Karosszéria Monor


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az esztendő csúcspontja: L2 Róma relikvia Monoron!

  Szerkesztőnk ismét "arcoskodik", most is van mire :) A 2025. szeptember 4-én 100 esztendős L2 Róma egyik eredeti darabjával. . ....

Népszerű bejegyzések