A Monor közlekedéstörténete című sorozatom az éppen akkor talált, számomra érdekes anyagokkal kezdtem, ezért csak az adott témán belül volt időrendi sorrend, például: a benzinkutaknál. Most viszont elindítom a történetet az elejétől, természetesen a már elkészült anyagokat felújítva és időrendben beillesztem. A meglévő sorozatok ettől függetlenül folytatódnak majd, mert mindig kerülnek elő új anyagok, a múltból. . .
A fenti térképek forrása, ahol nagyítható és oldalra elhúzható is:
Monor közlekedéstörténete, hasonlóan bármilyen múltból induló témához a legutóbbi két évszázadban gyorsult fel, előtte viszonylagos állandóság lehetett, ami -- a források hiánya miatt -- egyes esetekben csak egyéb, nem monori, -- környékbeli -- párhuzamokkal bizonyítható; a feltételezhető kezdetet, korai időszakot és a rendszerezés elvét is szeretném ma bemutatni.
Monor közlekedéstörténete
három fő részre bontható:
Földi
Vízi
Légi
Azt gondolom, hogy a vízi és a légi szavakon meglepődtek!
Igen, ebből a vízi talán már elképzelhetetlen, de mégis van rá adat!
A légiközlekedést kezdetektől látták a monoriak, ahogy ma is, attól hogy a gépek felettünk járnak és nem köztünk az utakon, még ide tartozik, Zainkó Géza repüléstörténet-kutatónak köszönhetően nagyon részletes leírásokat olvashatunk a témában:
Mivel kezdődik a bemutatható
monori közlekedéstörténet?
-- A térképekkel!
Ahol víz van ott nincs út, de ahol nincs víz, ott valószínűleg út lehet(ett) (Kivétel a gázló-, kompátkelés- vagy híd esete. . .)
Ahogy azt Zilahy Lídiától olvashattuk Monort kezdetben elkerülték a fontos, országos közlekedési utak, ez a sok víznek is köszönhető.
A nagykőrösi út Csév mögött halad el ma is, mivel nem fejlesztették, a középkori állapotot is megfigyelhetjük. A névválasztás nem véletlen, el lehet jutni rajta Nagykőrösig! A életre-halálra túra is a közelben volt:
https://monoldal.blogspot.com/2025/07/gyakorlati-tapasztalatok-tatarjuharrol_16.html
(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)
Az újfalusi út (a 4-es (ma 400-as) "ceglédi országút" elődje, Meg kell jegyezni, hogy a 4-estől sokkal gyakorlatiasabb volt, végig száraz terület haladt, míg a 4-es nyomvonalának építésekor bőven szükség volt töltésre. Az újfalusi úton Újfalu település (út)vámszedő hely volt, ez is jelzi a település és az út fontosságát. Újfaluról bővebben Csóka Géza: Régi Újfalu Monorerdő településelődje című könyvében olvashatnak:
https://monoldal.blogspot.com/2016/12/kulonszam-csoka-geza-regi-ujfalu-cimu.html
A 4-es főút, ceglédi országút: az újfalusi út megszűnése után kezdett érdekesebbé válni, de gyakorlatilag ez is elkerülte Monort (végül a település nőtt rá az útra) mert nem úgy haladt át a település központján, mint pl. Üllőn vagy Pilisen. Érdekesség, hogy szilárd útburkolatot nem olyan régen kapott (1932 körül), és kezdetben nem is volt egységes az útépítéshez használt alapanyag/módszer, mert macskakő, aszfalt és beton szakaszok is voltak. Monorierdőn az egykori betonos rész máig látható, nem véletlenül kapta vissza az utca a régi nevét: Betonút! (un. régi 4-es!)
(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)
A sóút vagy Hajcsár út Gomba határában haladt el, bizonyos útszakaszok később aszfaltot kaptak, máig használhatók, némelyek "lefűződtek" az érintett települések közti útszakaszokról, már csak dűlőutak -- ettől függetlenül végig lehet járni!
(Csak a hozzánk közel eső szakaszt ismerem!)
A fenti leírásokat olvasva megerősíthetjük Zilahy Lídiát: a fontosabb, országos jelentőségű utak valóban elkerülték Monort.
Amit érdemes megemlíteni, hogy a felsorolt utak mind Budáról/Pestről indultak "sugárirányban" köztük "pókhálószerűen" kapcsolódtak a helyi összekötő utak. Pl. Monor-Gomba, Monor-Csév, Monor-Mende.
Aki nem akarja kivárni a következő részeket, itt beleolvashat a már elkészült írásokba:
https://monoldal.blogspot.com/2024/05/monor-kozlekedestortenete-folyamatosan.html
A felhasznált, beágyazott linkek:
https://monoldal.blogspot.com/2024/05/1934-majus-8-rejtelyes-rekordnap-monoron.html
https://monoldal.blogspot.com/2023/02/miert-mendei-ut.html
https://monoldal.blogspot.com/2024/10/a-nevesincs-to.html
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Tóth Gábor
A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése