2025. augusztus 2., szombat

Monor közlekedéstörténete -- Különleges járművek Monoron (2.) Aitelen láncnélküli kerékpár

 


Aitelen

chainless bicycle

láncnélküli kerékpár 
















 Népies nevén kardános bicikli, ami általában nem igaz, mert nincs benne csuklós rész (amitől kardán a kardán. . .) csak merev tengely: shaft drive-tengelyhajtású a pontos fordítás. 



A meghajtó tengely háza egyben a jobb oldali villa is, jól látható az 5 sebességes agyváltó és a szerelékei






Az alcím ismét kattintásvadász :) ugyanis minden jármű különlegessé válik, még egy nagyobb darabszámban gyártott is -- ha eljár felette az idő -- a többség kihull és valóban csak hírmondó marad belőle, vagy az sem, csak egy fénykép. 

És sajnos néha fénykép sem!

A most következő jármű majdnem így "járt", csak épp fordítva: a jármű megvan, de semmi előtörténet nincs hozzá (a neten!).

Ezért, a "Ha egy tárgynak története is van, akkor az nem csak egy tárgy" elven elindulva, csinálok neki történetet, volt már ilyen korábban:

 https://monoldal.blogspot.com/2024/12/ha-egy-targynak-tortenete-is-van-akkor.html



Előzmények

A kerékpárgyártás korai időszakában (a ma ismert ötszögvázas kerékpárok elterjedésekor) még közel sem volt biztos, hogy a lánchajtás lesz a gyakoribb/elfogadott: az 1800-1900 as évek fordulóján rengeteg láncnélküli (tengelyhajtásos) kerékpár készült. Ma is gyártanak láncnélküli kerékpárokat (többféle megoldással, nem csak tengelyhajtással), de rendkívül drágák, ezért nem "népszerűek".


A google fejlődésével AI is bekapcsolódott a keresésbe (hogy ne legyünk AI-telen-ek :) ahogy azt lentebb olvasható. A műszaki leírást részben alátámasztják a fényképek; a gyártót, és főleg az évjáratot én még fenntartásokkal kezelem, ahogy a feltételezett értékét is 

-- de, az AITELEN chainless bicycle különleges, ritka kerékpár az biztos!


"Az Aitelen Chainless egy lánc nélküli kerékpár, amelyet a Worldscape Co. Ltd. gyártott 1992-benA kerékpár súlya 15,8 kg, és 5 sebességes Sachs Pentasport agyváltóval, Shimano Deore LX fékekkel és kardántengellyel rendelkezik a lánc helyett. 
A kerékpár érdekessége, hogy lánc helyett kardánhajtású, ami azt jelenti, hogy a pedálok a hagyományos helyükön vannak, de a hajtás egy tengelyen keresztül történik. A Cyclepedia könyvben említett változatban a kerékpár súlya 15,8 kg, és 5 sebességes Sachs Pentasport agyváltóval és Shimano Deore LX fékekkel van felszerelve. Dorotheum aukciós ház szerint 2015-ben egy Aitelen Chainless kerékpárt 875 euróért árvereztek el."
A fenti szöveg forrása: google, AI


A középagy, monoblokkal! 1992!
Külön érdekesség, hogy az egyik oldali csapágy USSR, a másik Russia. . .






Eredeti bőr nyereg, különleges rugózással.













Mivel a bemutatott kerékpárról alig tudunk valamit, ezért nehéz meghatározni, hogy mi eredeti rajta és mi nem, természetesen néhány "kopó" alkatrészen látszik, hogy nem ezzel jött ki a gyárból.


Figyelem!

Bárki, bármit tud az Aitelen (kerékpár) márkáról, tessen szólni vagy kézzel inteni!


A sorozat első és "másfél" része:

Velorex:

https://monoldal.blogspot.com/2025/07/kulonleges-jarmuvek-monoron-1-velorex-1.html

https://monoldal.blogspot.com/2025/07/kulonleges-jarmuvek-monoron-1-velorex-15.html


További kerékpáros témájú bejegyzések:

Óda a Csepel kerékpáromhoz:

https://monoldal.blogspot.com/2023/05/monor-kozlekedestortenete-x-avagy-oda.html


Budapestről Monorra kerékpárral -- térkép 1889-ből: 

https://monoldal.blogspot.com/2021/10/budapestrol-monorra-kerekparral.html


Monor/kerékpár témájú szólásmondás:

https://monoldal.blogspot.com/2022/10/o-sem-most-jott-monorrol-biciklivel.html




Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)



Tóth Gábor  2025. augusztus 3.



A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Különleges járművek Monoron (3.) Vauxhall Firenza

  Sok éve az Ifa Framo sztoriban már meséltem a 90-es évek eleji, monori kerékpáros útvonalam állomásairól: minden este körbejártam a helyi...

Népszerű bejegyzések