2025. szeptember 1., hétfő

Monor, a gőzmozdony (2.)

 





 Sok év után elővettem az eddig összegyűjtött anyagokat, és megpróbáltam összegezni mit is tudhatunk Monorról, a gőzmozdonyról. 

Ahhoz képest, hogy kb. 10 esztendővel ezelőtt csak a mozdony nevét tudtuk -- Németh Lászlótól -- ma már a második bejegyzést olvashatják.

Ez a bejegyzés inkább a szemnek szól, minthogy műszaki adatok tucatjával tömném azokat, akiket valószínűleg nem is érdekel; de lesz majd olyan rész is! ;)

A most bemutatásra váró  rajzot tavasszal a Szentendrei Helytörténet és Helyi Közösségek Konferencia résztvevői már láthatták:

 

https://www.youtube.com/watch?v=N6jh4fmQ6O8

 

 

1847. szeptember 1-jén a Pest-Szolnok vasútvonal avatásán Monor, a gőzmozdony egészen biztos jelen volt, 

ahogy több "márkatársa" is: mindannyian a két végcél közti állomásneveket viselték (Üllő, Irsa stb.).

 

Sajnos Monorról a gőzmozdonyról nem maradt fénykép, de a sorozat egyéb mozdonyairól igen: Irsa (távoli kép), Bihar, Deáki (Utóbbi kettő, nem a Pest-Szolnok vonalon járt) ezekből összerakható milyen is lehetett -- bár a feljegyzések több átépítést említenek -- de pl. a színezése teljes rejtély volt, egészen a következő idézet megtalálásáig. 

 



1847.

Az idézet az  Életképek nevű korabeli kiadványból származik, és az avatás eseményeiről tudósít:

 

"fenséges helytartónk — József főherczeg föns. testvére kíséretében e’ vonalon kezdette meg magyarországi körútját.

— Monornál az első állomáson szünetet tartottak. Itt fenséges István főherczegünk megtekintette a’ gépezetet — kérdezvén :

 

miért hiányzik a’ locomotiv zöld és piros szinei mellől a’ fehér?”

Az első részben részletesen leírtam az avatás eseményét, több változatot is lejegyeztek. . . de Monor, a gőzmozdony egészen biztos jelen volt!


A fenti (bordóval kiemelt) idézet forrása:  

   https://adt.arcanum.com/hu/view/Eletkepek_1847_2/?query=monor+&pg=370&layout=s






 

     


Amint azt már említettem Monorról, a gőzmozdonyról nem maradt fénykép, de a wikipédián láthatjuk a Deáki nevű mozdonyt, illetve egy cseh és szlovák oldalon a Bihar nevű mozdonyt, ezek a leírások szerint azonos típusúak voltak. (A kazán/kémény átépítésekről tudunk, de mindről nincs fénykép)

https://www.zeleznicnemuzeum.sk/stranka/strucny-vyvoj-zeleznicnej-techniky-na-slovensku-parne-rusne/




A színezésről azt fontos tudni, hogy az osztrák gyártmányú mozdonyokon ha volt piros szín, akkor az alvázrész volt piros, ha volt rajta zöld szín, akkor a felépítmény volt zöld, ezt az elvet használva készítettem a színes képet.

A zöld talán lehetne sötétebb kicsit, itt ugyanis erősen átvilágít a fehér papír, és a piros lehetne egy kicsit rozsdaszínűbb; a lényeg, hogy ilyesmi volt, és egészen biztos nem egyszínű fekete, ahogy az később általánossá vált a hazai gőzmozdonyok között!

 

 

 Monor, a gőzmozdony első része itt olvasható:

 

 

 

 

 Minden észrevételt szívesen fogadok! 

(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)



Tóth Gábor
2025. szeptember 1.

A Monoldal fő támogatója a 2025-ben 39 esztendős 

Tóth Karosszéria Monor



 

 

 

 

 


 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adalékok a monori modellezés történetéhez -- EV--051 vagy ES--051? Keresem a tervrajzokat/fényképeket!

  A tegnap bemutatott -- és keresett -- siklómodell lehetséges, hogy előkerült! Találtam egy méretben/kialakításban nagyon hasonló repülőmo...

Népszerű bejegyzések