Monor modellezés története a Monoldal egyik legfontosabb témája, ennek megfelelően igyekszem minél több részletet bemutatni az idén már legalább 81 éves monori modellezésről!
Néhány bejegyzés már foglalkozott a ma bemutatásra váró időszakkal, sőt a lenti idézet a "Pecsétek és bélyegzők" sorozatban is megjelent már, itt olvasható:
https://monoldal.blogspot.com/2022/12/pecsetek-es-belyegzok-12-szabo-dezso.html
A korszakról azt fontos tudni (korábban bővebben kifejtettem) hogy erőn felül támogatta a modellezést, ugyanis a modellezést a vitorlázórepülés, motoros repülés előszobájának tekintették, ami a polgári és katonai pilóta pályát is elősegíthette.
1949.
A II. vh-t követő években (majd még 40 évig. . .) nem volt túl sok lehetőség az azt megelőző éveket "emlegetni", igaz, hogy a korábbi modellező szakkör pontos helyét nem ismerjük (sejtések vannak), de még véletlenül sem "újjáalakult monori modellezésről" szól a hír. Általában az történt, hogy az eredményes vagy folyamatban lévő dolgokat átvették majd átnevezték, a csodával határos, hogy a Vitéz repülőmodell nem került sorra.
Ebből most számunkra egy név fontos:
"Vitéz"
teljesítményvitorlázó
Forrás:
Az idén 120 esztendős Nemzetőr iskola egy rövid ideig Szabó Dezső nevét is viselte, ez lehet az iskola történetének legkevésbé kutatott korszaka, múlt héten zártkörű ünnepség zajlott az évfordulón; aki esetleg ott volt meséljen, hogy mi állt a tablókon.
A fejléchez egy kis magyarázat:
Vitorlázó: motor nélkül repülőmodell, a kialakítása folytán, nem csak siklásra képes, hanem emelkedésre is.
Lejtőmenti (lejtővitorlázó): egyszerűen egy arra alkalmas meredek dombról vagy hegyoldalról kézből eldobva indították.
Termikus: a földfelszín felmelegedéséből eredő meleglevegő feláramlást kihasználva a modell, akár az indítási magasság fölé szállhat, sőt akár el is veszhet, mivel akkoriban nem használtak időzítést. A később esetleg megkerült modellek sokszor távolsági rekordokat értek el. Monor közelében talált gépről is van feljegyzés.
Vitéz repülőmodell
Tervezte: Györgyfalvi Dezső, az ő kétoldalas építési leírásából vettem a lenti adatokat és rajzot
Műszaki adatai:
Györgyfalvi Dezső -- a tervező -- mesél a modellről
A fenti képek és adatok forrása:
https://adt.arcanum.com/hu/view/MagyarRepules_1948/?query=Vit%C3%A9z&pg=227&layout=s
Itt is látható egy másik rajz:
https://www.cavalloni.hu/regi_oldal/kepeskonyv/img/1943vitez.gif
A kép eltűnt, pótolni!
A fenti kép forrása:
1993.
A hazai antik szakág kezdeténél is jelen volt a Vitéz repülőmodell, a rajtlista alapján ketten indultak Vitézzel:
Payer Imre és Krakóczki Ferenc.
A fenti kép forrása:
https://adt.arcanum.com/hu/view/Pilota_1993/?pg=191&layout=s&query=Vit%C3%A9z
Keresek a Vitézzel kapcsolatos további anyagokat, fényképet, bármit!
A (leginkább) monori modellezéstörténet teljes anyaga itt olvasható:
https://monoldal.blogspot.com/2024/02/a-monori-modellezes-tortenete.html
Felhívás minden Monor és vidékén élőhöz!
Szeretnénk a környék modellező emlékeit összegyűjteni,
ezért minden történet, fénykép, tervrajz vagy akár modell nagyon fontos lenne számunkra! (repülő, autó, hajó, gép, épület illetve modell-makett)
Jelentkezés emilben: toth.m.gabor@gmail.com
Tóth Gábor
2025. 10. 22.
(Ugyanitt jó állapotú időgépet vásárolnék. . .)
Fő támogatónk a 2025-ben 39 esztendős
 


 
 
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése